• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 14 دی 1399
کد مطلب : 120753
+
-

شمارش معکوس برای فک پلمب هسته‌ای

ایران نامه‌ای را برای فک پلمب از تاسیسات غنی‌سازی‌ 20درصد به آژانس فرستاده است

هسته‌‌ای
شمارش معکوس برای فک پلمب هسته‌ای

کمتر از 3هفته مانده به حضور جو بایدن در کاخ سفید و یک روز بعد از انتشار اخباری مبنی بر قصد ایران برای غنی‌سازی‌ 20درصد، رئیس سازمان انرژی اتمی جزئیات این درخواست را اعلام کرد. 2 روز قبل میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی در توییتر خبر داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل درباره قصد ایران برای آغاز غنی‌سازی 20درصد اطلاع‌رسانی کرده است.
به گزارش همشهری، علی‌اکبر صالحی در برنامه تلویزیونی«قرار قاسم»‌ درخصوص آغاز تولید سوخت ۲۰ درصد گفت: نامه‌ای به نماینده جمهوری اسلامی در وین داده‌ایم که تسلیم آژانس شود و بازرسان بیایند فک پلمب کنند. وی با بیان اینکه تحت نظارت آژانس در آینده نزدیک باید کپسول گاز اورانیوم را تعویض کنیم، تأکید کرد: ما باید مصوبه مجلس را اجرا کنیم اما دولت آیین‌نامه‌ای درخصوص چگونگی اجرای آن باید ابلاغ کند و بعد از آن رئیس‌جمهور باید دستور اقدام صادر کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ما سرباز نظام هستیم و دستمان روی ماشه است. فرمانده باید دستور بدهد. ما خیلی سریع می‌توانیم کار را شروع کنیم.
خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال جمعه گذشته خبر داده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داد که ایران در تاریخ 31دسامبر 2020نامه‌ای ارسال کرده و در آن قصد خود برای تولید اورانیوم غنی شده 20درصد در فردو را در راستای طرح مجلس ایران اعلام کرده است.
پیش‌تر محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران گفت که سازمان انرژی اتمی براساس دستورالعمل ابلاغ شده قانون لغو تحریم‌ها مقدمات کار غنی‌سازی‌ 20درصد را فراهم می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس، واعظی در این‌باره گفت:«در طول یک سال باید 120کیلو غنی‌سازی‌ انجام شود و ظرف یک سال حتماً این کار انجام می‌شود.»
مجلس شورای اسلامی 12آذر طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را به تصویب رساند و این طرح به تأیید شورای نگهبان رسید و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی 18آذر در نامه‌ای خطاب به هیأت‌مدیره روزنامه رسمی کشور قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را ابلاغ کرده بود.
در نامه قالیباف به مدیرعامل روزنامه رسمی کشور آمده بود: «با توجه به انقضای مهلت مقرر در ماده یک قانون مدنی و در اجرای تبصره ذیل ماده یک قانون مذکور،قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» برای چاپ و انتشار در روزنامه رسمی ابلاغ می‌گردد.»
در ماده واحده این قانون آمده است:در راستای تأمین شروط نه‌گانه مقام معظم رهبری درخصوص توافق هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مصارف صلح‌آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای 20 درصد  اقدام و سالانه به میزان حداقل 120 کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند. همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح‌آمیز اورانیوم با غنای بالای 20‌درصد را به‌طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی پیش‌تر از تصویب طرح مذکور در مجلس و تأیید آن توسط شورای نگهبان انتقاد کرده و گفته بود: می‌گویند هزارتا سانتریفیوژ ‌ای‌آر ۶ بسازید. خب ما این توانایی را داریم، می‌سازیم اما نگفته‌اند پولش را کی می‌دهد؟ این یک نقص جدی قانون است. من تعجب می‌کنم شورای نگهبان چگونه این قانون را تصویب کرده است. چون عمدتا تاجایی که مطلع هستیم اگر قانونی وضع شود و هزینه برای دولت در آن دیده شود ولی منابعش دیده نشود شورای نگهبان آن را رد می‌کند.
صالحی یادآور شده بود: ما آمادگی انجام آن را داریم ولی با کدام بضاعت مالی؟ بالاخره وقتی شما هزارتا سانتریفیوژ ‌ای‌آر ۶ می‌خواهید مواداولیه‌اش را باید تامین کنید. خیلی چیزهای دیگر را باید تامین کنید. پولش از کجا باید بیاید؟ اگر از منابع داخلی باید تامین شود اینها یا نمی‌دانند منابع داخلی ما چقدر است یا نمی‌دانند ارزش هر سانتریفیوژ ‌ای‌آر ۶ چقدر است! لذا این یک نقص در قانون است. من نمی‌دانم چطور می‌خواهند برطرف کنند. ما که نمی‌توانیم برویم به مجلس بگوییم پول بده. ما باید به دولت بگوییم پول بده.
پس از تصویب طرح مجلس مقامات اروپایی هشدار داده بودند ایران نباید در مسیر کاهش تعهدات خود قدم بیشتری بردارد اما روحانی و ظریف تأکید کردند دولت ملزم به اجرای قانون است و اگر غربی‌ها می‌خواهند مصوبه مجلس ایران اجرا نشود بهتر است تعهدات خود برای لغو تحریم‌های ایران را عملی کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید