• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 14 دی 1399
کد مطلب : 120666
+
-

سودهای سرسام‌آور مسکن

سهامدارانی که سهام شرکت‌های بزرگ انبوه‌سازی، مسکن، ساخت‌وساز و... را خریده ‌بودند، در سال گذشته 2.1برابر شاخص کل بورس سودسازی کردند

آوین آزادی_روزنامه نگار

مسکن، کالای استراتژیکی برای ایرانی‌هاست. میل شرقی خانه‌دار‌شدن احتمالا ریشه در تورم‌های چندسال یک‌باری دارد که پرداخت اجاره را برای تعداد زیادی از دهک‌های درآمدی غیرممکن یا بسیار سخت می‌کند. اگر بنا باشد به آمارهای مرکز آمار که براساس میانگین‌ها ارائه می‌شود، تکیه کنیم امروز بیش از 36درصد هزینه‌های یک خانوار صرف تامین مسکن آنها می‌شود و تامین مسکن تبدیل به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های همه ایرانی‌ها شده است. همه این‌ نگرانی‌ها، خرده‌فرهنگ‌ها و فشارهای اقتصادی دست‌به‌دست هم می‌دهد که گروه‌های ساختمانی، انبوه‌سازی و املاک در بازار سرمایه عموما پابه‌پای تورم رشد کنند و سودهای خوبی برای سهامداران‌شان بسازند. بررسی‌‌های همشهری نشان می‌دهد که برای مثال شاخص گروه انبوه‌سازی‌ و مسکن در سال98 از 867واحد به 4453واحد رسیده و بیش از 410درصد رشد را در کارنامه خود به ثبت رسانده و این در حالی است که شاخص کل بورس در همین مدت تنها 187درصد بازدهی مثبت داشته است؛ آنها که سهام‌های گروه مسکنی را خریده بودند، 2.1برابر بیشتر از کل جریان موجود سود به‌دست آورده‌اند. امروز اما به‌نظر می‌رسد دیگر در روزهای پس از توفان ایستاده‌ایم. جهش دوباره نرخ ارز و طلا که از ابتدای سال‌جاری و ماه‌های واپسین سال قبل آغاز شد بالاخره فرونشست و حالا کشور با دیالوگ‌هایی از جنس بررسی دوباره FATF، تعامل با جهان و... روبه‌رو شده‌ است؛ تغییر رویکردی که اگرچه ناگزیر و ضروری است اما احتمالا سهامداران تازه‌وارد، خریداران دلار و طلا در نوک قله قیمتی و مسکن با نرخ متوسط هر مترمربع 27میلیون تومان را که در سال‌جاری تصمیم به خرید گرفته بودند متضرر خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد سهم‌های سودده گروه مسکن در سال گذشته، قرار نیست رؤیای جدیدی در سال‌جاری بسازند و این هم از محصولات غم‌انگیز اقتصاد رفاقتی، بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی ایران است.

بر شاخص کل مسکن چه گذشت؟ 
املاک یا مسکن گروهی نیستند که شاخص جدا داشته باشند. در بازار سرمایه، آنها ذیل گروه انبوه‌سازی قرار می‌گیرند و برای تحلیل این گروه باید گروه انبو‌ه‌سازی‌ را تحلیل کرد. براساس بررسی‌های همشهری در بازه زمانی سی‌ام آذر‌ماه سال98 تا سی‌ام آذر‌ماه سال‌جاری، شاخص گروه انبوه‌سازی‌ در بازار سرمایه از 2هزار و 620به 13هزار و 196واحد رسیده و بازدهی ثبت‌شده برای این گروه در این مدت 403درصد رشد کرده است. البته در مرداد‌ماه امسال شاخص این گروه حتی به 2121هزار و 211هم رسید تا رکورد بی‌سابقه‌ای را برای این گروه در سال99 به ثبت برساند.

سود سیمانی‌ها 
سیمان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ملزومات ساخت‌وساز در سال گذشته کارنامه درخشانی از خود به‌جا گذاشته است. قیمت هر سهم سیمان فارس با نماد اختصاری سفارس در سال گذشته از 573تومان در روز آخر آذر‌ماه سال قبل، امسال به 1759تومان رسیده است تا برای سهامدارانش 200درصد سود در یک سال بسازد. سقاین اما با شیب ملایم‌تری در این گروه حرکت کرده است. قیمت هر سهم شرکت سیمان قائن، از 3هزار 100تومان به 4هزار و 500تومان در بازه زمانی مورد بحث رسیده است؛ 50درصد سود برای سهامداران این سهم. سیمان مازندران هم که با نماد اختصاری سمازن در بازار سرمایه حضور دارد، برای سهامداران خود بیش از 50درصد - از آذر تا آذر- سودسازی کرده است.

سرگذشت ساختمان‌سازی‌‌ها
نمادهایی که با «ث» شروع می‌شوند، در زیرگروه نوسازی و ساختمان‌سازی قرار می‌گیرند. یکی از شرکت‌های سودده در این گروه که امروز به‌نظر می‌رسد اشباع شده، ثنوسا است. ثنوسا، نماد نوسازی و ساختمان تهران از قیمت 407تومان در آذر سال گذشته به هزار و 600تومان در آذر سال‌جاری رسیده و 300درصد رشد را به ثبت رسانده است. همچنین گروه ساختمان‌سازی‌ پردیس با نماد ثپردیس با بیش از 54درصد رشد از 394تومان به 1015تومان افزایش قیمت داشته است. توسعه ساختمان با نماد ثاخت هم مانند ثپردیس حدود 50درصد رشد کرده و از 250تومان به ازای هر سهم به 460تومان رسیده است. ثاصفا، ساختمان اصفهان هم یکی از سودده‌های این گروه بوده که حدود 300درصد سود برای سهامداران خود در یک سال رقم زده و قیمت هر سهم آن از 919تومان به 3610تومان رسیده است.
اما وساخت که نماد شرکت ساختمان ایران است یکی از رؤیایی‌ترین سهم‌های این گروه بوده است. قیمت هر سهم وساخت در سی‌ام آذرماه سال گذشته هزار و 559تومان بوده که حالا و در همان تاریخ در سال‌جاری به 5هزار و 989تومان رسیده است. این سهم برای سهامداران خود در یک سال، 284درصد سود ساخته است.
ثعمرا هم نماد دیگری است که در بازار سرمایه وجود دارد، هر سهم این نماد که مربوط به شرکت عمران و توسعه شاهد است در آذر‌ماه سال گذشته 345تومان قیمت داشت که در پایان آذر‌ماه سال99، به هزار و 504تومان رسیده و بازدهی با عدد 335درصد را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
یکی دیگر از سهم‌های پرحاشیه در سالی که گذشت با نماد کرمان در بازار سرمایه حضور دارد. این سهم که برای شرکت توسعه و عمران کمران است، از قیمت 4هزار و 95تومان به 8هزار و856تومان رسید و این اعداد روایتگر بازده 116درصدی این سهم است.

از سایر مصالح ساختمانی چه خبر؟
مصالح ساختمانی حضور چشمگیری در بازار سرمایه ‌دارند. شرکت‌های تولید آهن‌آلات، رنگ‌‌سازی، ماسه‌سازی هم در ذیل گروه ساختمانی بررسی می‌شوند. یکی از سهم‌های محبوب این گروه، کماسه نام دارد که نام اختصاری شرکت تامین ماسه در بازار سرمایه است. هر سهم کماسه در پایان آذر سال گذشته، 2هزار و 622تومان قیمت داشته که در سال‌جاری و در همان تاریخ تا 6هزار و 245تومان رشد را تجربه کرده و 138درصد سود را برای سهامداران به همراه داشته است. هر سهم شتوکا هم که نام بورسی شرکت توکا رنگ فولاد اصفهان است از 3هزار و 340 تومان به 4هزار و 200تومان رسیده و تنها 25درصد برای همراهان خود در سالی که گذشت سود ساخته است. اما همه سهم‌های گروه ساختمانی مانند بسیاری دیگر از سهم‌ها اگر در مرداد امسال فروخته می‌شدند می‌توانستند تا دوبرابر اعداد قید‌شده برای سهامداران خود سود بسازند. اما اینکه آینده این سهم‌ها درنهایت چه خواهد شد وابسته به رفتار سیاسی مسئولان با بورس، میزان تعامل با کشورهای خارجی و فشار عرضه و تقاضایی است که این روزها به‌واسطه حضور توده مردم در بازار تخصصی سرمایه غیرقابل پیش‌بینی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید