• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 11 دی 1399
کد مطلب : 120493
+
-

انفجار در فرودگاه یمن همزمان با ورود کابینه جدید

جهان‌نما
انفجار در فرودگاه یمن همزمان با ورود کابینه جدید

همزمان با ورود اعضای کابینه جدید دولت انتقالی جنوب (وابسته به ائتلاف سعودی) به فرودگاه عدن، انفجاری بزرگ منطقه را لرزاند.
به‌گزارش تلویزیون الجزیره قطر، این انفجار بعدازظهر دیروز پس از نشستن هواپیمای حامل اعضای کابینه، در سالن انتظار فرودگاه رخ داد که در جریان آن 5نفر کشته و 20نفر دیگر زخمی شدند.
خبرنگار خبرگزاری فرانسه که در محل حاضر بوده گزارش داده که صدای 2انفجار را شنیده است. ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از فرودگاه عدن از وقوع انفجاری مهیب حکایت دارد که در اثر آن شیشه‌های سالن انتظار شکسته شده است. در این ویدئوها همچنین صدای تیراندازی ممتد شنیده می‌شود.
وزرای کابینه جدید یمن به ریاست عبدالمالک سعید، نخست‌وزیر، پس از توافق با جدایی‌طلبان جنوب و تغییرات کابینه، هفته گذشته در ریاض در مناصب جدید خود ادای سوگند یاد کردند و دیروز برای تشکیل دولت به یمن وارد شدند. عبدربه منصور هادی، رئیس دولت مستعفی یمن، حدود 4هفته قبل اعلام کرد که با جدایی‌طلبان جنوب به توافق تازه‌ای برای تشکیل کابینه و تقسیم قدرت دست یافته است. دولت هادی مورد حمایت عربستان است و جدایی‌طلبان جنوب از پشتیبانی امارات متحده عربی برخوردارند. بین این 2جناح اختلافاتی پیش آمده بود و توافق جدید که به توافق ریاض معروف است برای تقسیم قدرت گامی مهم در رفع این شکاف محسوب می‌شود. جدایی‌طلبان جنوب که همراه با دولت یمن علیه حوثی‌ها می‌جنگند، اوایل سال گذشته با دولت یمن به رهبری هادی درگیر شده و حتی بخش‌هایی از عدن را تصرف کرده بودند.
عربستان امیدوار بود که از رهگذر توافق ریاض که سال گذشته به امضا رسید به اختلافات دوجانبه پایان دهد اما با گذشت بیش از یک‌سال از امضای این توافقنامه، اختلافات دوطرف نه‌تنها از بین نرفته بلکه تشدید هم شده است. انفجار دیروز در ادامه این اختلافات تحلیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید