• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 10 دی 1399
کد مطلب : 120394
+
-

مُهر شفافیت روی معاملات شهرداری

تمام فرایندهای مناقصه در مناطق 22گانه شهرداری تهران با اجرای امضای دیجیتال به‌جای امضای دستی، شفاف می‌شود

گزارش
مُهر شفافیت روی معاملات شهرداری

  محمود مولایی- خبر‌نگار

 با حذف امضای دستی در صورتجلسه کمیسیون مناقصات، از این پس صورتجلسه مناقصات شهرداری تهران از سوی اعضای کمیسیون مقرر در ماده۱۳ آیین‌نامه معاملات شهرداری تهران به‌صورت الکترونیکی (دیجیتال) امضا خواهد شد. با توجه به رویکرد شهرداری تهران و مصوبه شورای شهر درباره انجام تمام الکترونیک، معاملات شهرداری تهران شفاف‌تر از گذشته پیگیری می‌شود.
به این ترتیب، از امروز (10دی‌ماه99) ، امضا و تأیید صورتجلسه مناقصات شهرداری تهران از طریق «سامانه انجام تمام الکترونیکی معاملات» انجام شود تا چنان‌که معاملات در شهرداری تهران بیشتر از گذشته در مسیر شفافیت قرار گیرد. 
مدیرکل امور مالی و اموال شهرداری تهران و رئیس کمیته تخصصی مالی کلانشهرها «سامانه انجام تمام الکترونیک معاملات» و امضای دیجیتال صورتجلسه کمیسیون مناقصات را در زمره سیستم‌ها و الگوهای مدرن جهانی دانسته و اجرای آن را یکی از گام‌های مهم و مؤثر در شهرداری تهران در زمینه انجام خدمات الکترونیکی معاملات عنوان می‌کند. 
محمدرضا زارعلی به همشهری می‌گوید: «درگاه صدور گواهی الکترونیکی میانی به اعضای کمیسیون ماده13 معرفی شده و اعضا پس از ثبت‌نام و اخذ کد پیگیری از طریق درگاه فوق به همراه کد پیگیری و توکن‌هایی که با همکاری سازمان فاوا شهرداری تهران تهیه شده و در اختیار همکاران قرار گرفته به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه و امضای دیجیتال خود را دریافتمی‌کنند. 
ضمنا دوره‌های آموزشی نحوه استفاده از توکن و امضای دیجیتال برای مناطق 22گانه برگزار می‌شود و مقرر شده در آگهی‌های مناقصات مناطق 22گانه نیز به موضوع امضای دیجیتال صورتجلسه مناقصه توسط شهرداری تهران به‌لحاظ ایجاد شفافیت و اطلاع‌رسانی به پیمانکاران اقدام شود، بدین‌ترتیب برابر تمهیدات صورت‌گرفته امضای دیجیتال صورتجلسات تمامی مناقصاتی که از دهم دی‌ماه به بعد در مناطق 22گانه برگزار خواهد شد، جایگزین امضای فیزیکی و دستی می‌شود.»
 او در توضیح فرایند ارسال پاکت‌های شرکت در مناقصه که در فاز بعدی سامانه تمام الکترونیک معاملات شهرداری تهران انجام خواهد شد، می‌گوید: «متقاضی شرکت در مناقصات شهرداری تهران اطلاعات رمزنگاری‌شده را توسط نرم‌افزار و توکن در سامانه بارگذاری کرده و در جلسه کمیسیون معاملات پاکت‌ها از طریق توکن رمزگشایی، بازگشایی می‌شود و سپس اطلاعات قیمت‌های پیشنهادی در سامانه وارد شده و کمیسیون براساس محاسباتی سیستمی همچون محاسبات قیمت عادله و ظرفیت آزاد پیمانکار اقدام به تعیین برنده می‌کند و در نهایت صورتجلسه کمیسیون توسط همه اعضا به‌صورت دیجیتال امضا می‌شود. ضمنا تمامی فرایندهای پس از برگزاری کمیسیون مناقصه نیز مانند انعقاد قرارداد، دستور کار، بازدید، صورتجلسات و صورت‌وضعیت و همچنین معاملات غیرقراردادی در سامانه جامع معاملات پیش‌بینی شده است و در آینده نه‌چندان دور عملیاتی خواهد شد.
 البته با توجه به تجربه آزمایشی که در منطقه2 داشتیم، سامانه نشان داد که توانایی محاسبات دقیق را داشته و به‌لحاظ توانایی سامانه جهت جلوگیری از اشتباهات و ایجاد شفافیت، انضباط مالی، چابک‌سازی، هوشمندسازی و جلوگیری از فساد مالی می‌توان به فرایندهای معاملاتی تعریف‌شده در سامانه اتکا کرد.» 
زارعلی تأکید کرد:‌ «امیدواریم با اهتمام حوزه معاونت مالی و اقتصاد شهری و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران حداکثر ظرف 6‌ماه آینده فرایند انجام تمام الکترونیک معاملات را در سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز پیاده‌سازی‌ 
کنیم.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید