• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 10 دی 1399
کد مطلب : 120364
+
-

تاکداران از کشمش هم سودی نبردند

امسال به‌رغم جهش تولید انگور در فصل برداشت، اما بخش زیادی از این محصول روی دست تاکداران ماند تا امید به تولید کشمش هم به‌دلیل نبود صنایع تبدیلی، نارضایتی از قیمت خرید تضمینی، افزایش ضایعات و هزینه تمام‌شده بالا در کنار بازار تازه‌خوری و صادرات از دست برود و خسارت تاکداران کشور جبران نشود. به گزارش گروه ایرانشهر، ظرفیت بالای تولید انگور در بیشتر مناطق کشور ازجمله قزوین، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، همدان، خراسان‌رضوی، زنجان، مرکزی و فارس، ایران را به سومین صادر‌کننده کشمش دنیا تبدیل کرده اما وجود دلالان، وضعیت نابسامان قیمت، نبود صنایع تبدیلی، افزایش ضایعات در روش‌های سنتی برداشت، هزینه تمام‌شده بالا و همچنین فرسوده بودن تجهیزات کارخانه‌های تبدیل انگور به کشمش، فعالیت در این صنعت را زیان ده کرده است. از سوی دیگر با افزایش 50تا 60درصدی قیمت خشکبار، شانس ورود کشمش به بخشی از سبد خرید خانوار هم کم‌رنگ شده تا عملا بازار فروش داخلی این محصول رونق چندانی نداشته باشد.

15هزار تومان اختلاف قیمت
رجب رحمانی، نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه خرید توافقی و حمایتی کشمش از سوی وزارت جهادکشاورزی، مهم‌ترین مطالبه باغداران و کشاورزان است، بیان کرد: این کار باید با مجوز سازمان برنامه و بودجه انجام شود که مشغول پیگیری اجرای این کار از سوی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه هستیم. این مسئول نرخ فروش تضمینی کشمش از سوی دولت را کیلویی 5500تومان عنوان کرد که با نرخ 20هزار تومانی موردنظر کشاورزان حدود 15هزار تومان اختلاف قیمت دارد.

تهدید شغل فعالان در صنایع انگور
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی هم بر ورود بخش خصوصی به صنعت کشمش اشاره کرد و گفت: انگور ظرفیت تولید بیش از 30نوع فرآورده را دارد و این تنوع تولید می‌تواند رغبت سرمایه‌گذاران برای ورود به این صنعت را بیشتر کند. به همین دلیل از حضور سرمایه‌گذاران با تسهیل امور و اعطای مجوز و تسهیلات در قالب طرح‌های مختلف به‌منظور رونق زنجیره تولید انگور حمایت می‌کنیم. عبدالله یوسفی درباره خرید تضمینی محصول کشمش در استان هم بیان کرد: خرید کشمش در قالب خرید تضمینی تعریف نشده، اما سرمایه‌گذارانی که از این کار حمایت کنند از تسهیلات صندوق توسعه ملی و صندوق‌های کشاورزی برخوردار خواهند شد.
احمد قیاسوند، مدیرعامل تعاونی تولید باغداران ملایر هم بر ضرورت حمایت و تقویت باغداران و کارخانه‌های فرآوری کشمش تأکید و عنوان کرد: در فصل برداشت و فرآوری انگور و کشمش حدود 20نیروی کار در هرکدام از کارخانه‌های فرآوری کشمش کار می‌کنند و اگر این بخش از نیروی کار آسیب ببیند، حوزه اشتغال ملایر با مشکل مواجه می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید