• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 25 فروردین 1397
کد مطلب : 12035
+
-

شهرسازی مدرن در شهر باستانی

همشهری از آخرین تغییرات طرح تفصیلی همدان گزارش می‌دهد

شهری
شهرسازی مدرن در شهر باستانی




امیر ‌متقی | همدان- خبرنگار:


طرح تفصیلی شهر همدان در حال بازنگری است. شهرداری این طرح را متناسب با نیازها و خواسته‌های جدید مردم تدوین می‌کند. ساماندهی عرض معابر، ورودی‌ها و بلندمرتبه‌سازی از جمله نکاتی است که در تدوین طرح تفصیلی در نظر گرفته شده است.


بازنگری طرح تفصیلی

معاون شهر‌سازی و معماری شهردار همدان در پاسخ به این سؤال همشهری که طرح‌های بالا‌دستی شهر‌سازی (جامع و تفصیلی) جوابگوی نیاز‌‌های شهر‌سازی همدان نیست و شما چه برنامه‌ای برای آن دارید، می‌گوید: طرح‌های جامع و تفصیلی برای افق‌های بین 10 تا 30 سال تدوین می‌شوند و با توجه به اینکه روند رشد دانش ‌و فناوری در قیاس با گذشته سریع‌تر شده است و نیاز مردم شهر همدان هم در حوزه شهر‌سازی قابل مقایسه با قبل نیست و به پیروی از فناوری‌های روز سریع تغییر می‌کند با تلاش و پیگیری که از 2 سال قبل آغاز کردیم، موفق شدیم بازنگری طرح تفصیلی شهر همدان را شروع کنیم و اکنون نیز این طرح در دست بازنگری است. 

مجید یوسفی‌نوید با اشاره به اینکه افق طرح تا سال 1400 بود اما با پیگیری شهرداری زمان بازنگری آن سریع‌تر شد، می‌افزاید: این طرح‌ها در زمان تدوین به شهر‌سازی نگاه کلانی داشتند که در آن موقع آینده‌نگری‌های امروزی و تغییرات سریع شهر را در نظر‌ نگرفته بودند. در ‌حال حاضر مشاور طرح که طرف قرار‌داد اداره ‌‌کل راه و شهر‌سازی است، تدوین مجدد طرح تفصیلی شهر را با بهره‌مندی از نظر و خواسته کارشناسان و مردم در دستور کار دارد.

 مشاور بازنگری طرح را در مدت یک‌ سال انجام می‌دهد، اما جمع‌بندی به‌روز نیاز‌های شهر‌سازی همدان از سال‌های قبل توسط کارشناسان شهرداری در حوزه شهر‌سازی اجرا شده است و مرجع دریافت نظرات هم مردمی بوده‌اند که برای انجام امور روزانه خود به شهر‌سازی مناطق چهار‌گانه شهرداری همدان مراجعه کرده‌اند. این نظر‌ها و دید‌گاه‌ها به مشاور طرح ارجاع شده است و جدای از آن مشاور نیاز‌سنجی مجددی را از مردم انجام
 می‌دهد. 


امتیاز‌ تشویقی

یوسفی‌نوید ادامه می‌دهد: اغلب نیازها و تقاضا‌های مردم به مناسب نبودن افزایش ارتفاع بر مبنای عرض معبر، نبود برخی امکانات شهری مانند سامانه‌های بهداشتی، کمبود فضا‌های سبز و تفریحی شهر، بهبود مسیر عبور در پیاده‌رو‌های شهر، مناسب‌سازی مسیر و فضای بازار متناسب با پیاده‌راه فعلی، بهبود فضای بازار قدیمی و تعریف کاربری‌های متناسب با بافت جدید شهر، احیای بازا‌ر‌ها متناسب با خواسته امروز مردم و جانمایی و صدور مجوز برای ساخت فضا‌های اقامتی ارزان‌قیمت گردشگری، جانمایی برای ساخت خانه‌های ویلایی در یک نقطه از شهر، بلند‌مرتبه‌سازی خارج از محدوده‌های فعلی، توجه به بهبود ورودی‌های شهر و ساماندهی و مانند آن مربوط بوده است. 

این مقام مسئول در شهرداری همدان می‌افزاید: با این تغییر نگرشی که در تدوین طرح تفصیلی شهر داریم برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در ساخت ساختمان‌های تجاری جدید در شهر همدان کمبود سامانه‌های بهداشتی، فضای استراحت برای مرا‌جعه‌کنندگان، نماز‌خانه، اتاق مادر و کودک و مانند آن را در این محیط‌ها برطرف کنیم. 
همچنین مالکان‌هم ملزم به ساخت این فضا‌ها باشند تا شهروندان در زمان خرید و مراجعه به فضای شهری بدون دغدغه به امور روزمره خود برسند و همدان به جایگاه مطلوب خود در حوزه شهر‌سازی و گردشگری برسد. اکنون اگر مالکی علاقه‌‌مند به ساخت این فضا‌ها در محیط ‌تجاری خود باشد  شهرداری امتیاز تشویقی برای او در نظر می‌گیرد. 


ساماندهی ورودی‌ها

یوسفی‌نوید با اشاره به اینکه ما در شهرداری موظفیم خواسته مردم را به متولیان تدوین طرح‌های بالا‌دستی شهر انتقال دهیم، می‌گوید: ساماندهی ورودی‌های شهر همدان از دیگر خواسته‌های مردم شهر بوده است که شهرداری افزایش عرض معبر چارباغ سردار شهید حسین همدانی به 90 متر و ایجاد چند مسیر عبور و کندرو و فضای سبز را در این معبر در دست اجرا دارد. حتی برای این معبر هم طرح تشویقی و امتیازی به منظور عقب‌نشینی از عرض و ساخت فضای اقامتی گردشگری برای افراد علاقه‌مند در نظر ‌گرفته‌ایم. بخش خصوصی اکنون در ورودی فرهنگیان فضای اقامتی هتل را اجرا می‌کند. همچنین در ورودی شهر سرمایه‌گذار دیگری سوئیت و کمپینگ‌هایی را ساخته
 است. 

معاون شهر‌سازی و معماری شهردار همدان ادامه می‌‌د‌هد: ساماندهی ورودی شهر از مسیر جاده ملایر هم آغاز شده و بخش عمده‌ای از طرح به صورت کندرو و تندرو در اطراف معبر تا نزدیکی سد اکباتان اجرا شده
 است. همچنین معابر شهری که مبنای معینی برای تعیین عرض معبر نداشتند هم‌اکنون در تدوین جدید طرح تفصیلی شهر همه دارای شاخصه عرض معبر تعیین‌شده روی جی‌ای‌اس شده‌‌اند و در زمان مراجعه مردم برای دریافت مجوز‌های ‌ساخت‌وساز یکسان‌سازی عرض معبر مبتنی بر طول و عرض آن معبر اجرا شده  است. 


بهبود فضای بازار 


معاون شهر‌سازی و معماری شهردار همدان می‌گوید: برای بازار قدیمی همدان هم در نظر داریم راسته ‌بازار‌ها مبتنی بر نیاز مردم شهر احیا و بازسازی شود و هر شهروندی که در این حوزه علاقه‌مند به همکاری است، شهرداری امتیاز‌های تشویقی برای او در نظر می‌گیرد. این امتیاز‌‌ها را در محله‌های قدیمی شهر هم به مالکانی اختصاص می‌دهیم که راغب به بهسازی بنا‌هایی با ظرفیت گردشگری و تبدیل آن به خانه‌مسافر یا خانه بوم‌گردی باشند، چراکه معتقدیم با این کار هم بافت قدیم شهر احیا می‌شود و هم مالکان به ارزش افزوده ایجادشده در ملک خود پی‌ می‌برند. برای اطراف آرامگاه بابا‌طاهر هم طرح‌های تشویقی در ساخت مکان‌های اقامتی مانند هتل‌آپارتمان، مسافرخانه و هتل در نظر گرفته‌ایم تا متناسب با نیاز‌های همه گردشگران فضای گردشگری در شهر مهیا شود. 

وی ادامه می‌دهد: یکی از نیاز‌های عمومی که مردم همدان به آن اذعان کرده‌اند، کمبود فضای پیاده‌روی در شهر است. امسال طرح پیاده‌راه‌سازی را برای انتهای چارباغ ارم در دستور کار داریم که این طرح تا نزدیکی سعیدیه جنوبی و بخشی از چارباغ جوان ادامه می‌یابد. بر مبنای آن آرام‌سازی معبر این محدوده را با بهسازی معابر اطراف و نصب مبلمان‌های شهری اجرا می‌کنیم تا هم معبر سواره در این محدوده فعال باشد و هم مردم بتوانند به سهولت در این فضای گردشگری به پیاده‌روی بپردازند. یکی دیگر از نیاز‌های شهر که طبق قانون باید به آن توجه شود ساماندهی رودهای دره‌ای شهر است که برای آن هم طرح ساماندهی در نظر گرفته‌ایم تا فضای مفرح شهری را شاهد باشیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید