• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 10 دی 1399
کد مطلب : 120337
+
-

ظهور راست مدرن

حامیان دولت سازندگی به صف مخالفان پیوستند

ظهور راست مدرن


 علیرضا احمدی  
 
سال 1374 را شاید بتوان سخت‎‌‎ترین سال دولت سازندگی دانست؛ سالی که دولت دوم هاشمی‎‌‎رفسنجانی در دو حوزه سیاسی و اقتصادی چه در داخل و چه خارج از کشور به‎‌‎شدت تحت فشار قرار داشت و برون‎‌‎رفت از آنها به غایت دشوار می‎‌‎نمود. از یک سو اقتصاد کشور با تورم افسارگسیخته درحدود50درصدی مواجه شده بود و ازسوی دیگر فشار منتقدان داخلی سیاست‎‌‎های دولت، عرصه را بر دولتمردان تنگ می‎‌‎کرد، انتخابات مجلس پنجم هم که قرار بود در زمستان برگزار شود مزید بر علت شده بود و بخش قابل‎‌‎توجهی از حامیان دولت نخست سازندگی اکنون در صف مخالفان ایستاده بودند و نقد سیاست‎‌‎های اقتصادی و فرهنگی دولت را از اصلی‎‌‎ترین راه‎‌‎های ورود به مجلس تلقی می‎‌‎کردند.
انتخابات مجلس پنجم در شرایطی در اسفندماه برگزار می‎‌‎شد که دولت سال پرتلاطمی را پشت‎‌‎سر گذاشته بود؛ دومین سال دولت دوم سازندگی درحالی آغاز شد که فشار تورمی بر اقشار مختلف مردم اعتراض‎‌‎هایی را به‎‌‎همراه داشت و پس از حوادث کوی طلاب مشهد در سال1371، این‎‌‎بار در منطقه حاشیه‎‌‎نشین دیگری شورش علیه گرانی روی داد و اسلامشهر آبستن حوادثی شد که فضای سیاسی کشور را تحت‎‌‎تأثیر قرار داد؛ گرانی کرایه‎‌‎ها در حمل‎‌‎ونقل درون‎‌‎شهری بنزینی شد بر آتش خشم مردمی که مدت‎‌‎ها بود بار سنگین تورم بالا در کشور را به‎‌‎دوش می‎‌‎کشیدند و تعدیل بهای سوخت بر زندگی آنان تأثیر منفی برجا می‎‌‎گذاشت.
به‎‌‎دنبال حوادث فروردین1374، التهابات شدید در بازار سکه و ارز و افزایش قیمت مایحتاج عمومی فضای روانی جامعه را علیه دولت سازندگی برانگیخته بود و همه اینها در شرایطی بود که آمریکا هم هر لحظه حلقه تحریم‎‌‎های اقتصادی اطراف ایران را تنگ‎‌‎تر می‎‌‎کرد و طرح تحریم‎‌‎های جدید ازسوی سناتور آلفونسو داماتو، شرکت‎‌‎های غیرآمریکایی‌ای که در صنعت نفت ایران سرمایه‎‌‎گذاری می‎‌‎کردند را هدف قرار می‎‌‎داد. تحریم‎‌‎های داماتو در آخرین روزهای آذرماه1374به تصویب مجلس سنای ایالات متحده رسید و این موضوع با ارائه طرح دیگری ازسوی بنجامین گیلمن، رئیس کمیسیون روابط بین‎‌‎الملل مجلس نمایندگان آمریکا همزمان شد که آن‎‌‎هم اهداف مشابهی را دنبال می‎‌‎کرد.
در چنین فضای سیاسی و اقتصادی ملتهبی، کشور برای برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در 18اسفندماه آماده می‎‌‎شد؛ انتخاباتی که درآن 5هزار و 365نفر داوطلب نمایندگی بودند و 34میلیون و 716هزارنفر واجد شرایط رأی دادن. در این میان فضای انتخاباتی کشور عمدتا معطوف به رقابت 4طیف اصلی بود که ائتلاف موسوم به «خط امام» و حزب کارگزاران سازندگی در یک سو و جامعه روحانیت مبارز در سوی دیگر صف‎‌‎آرایی کرده بودند و جمعیت دفاع از ارزش‎‌‎های انقلاب‎‌‎اسلامی میان آن دو قرار داشت.
کاندیداهای جامعه روحانیت‎‌‎ مبارز که در انتخابات مجلس چهارم به‎‌‎عنوان حامیان هاشمی به مجلس راه یافته بودند، این‎‌‎بار در قامت منتقدان دولت سازندگی و به‎‌‎ویژه سیاست‎‌‎های فرهنگی‎‌‎اش ظاهر شدند؛ گردشی که ریشه در اختلافات دولت و مجلس چهارم و همچنین فعالیت‎‌‎های انتخاباتی مجلس پنجم داشت. تضادهای دولت و مجلس چهارم از جایی شروع شد که «محسن نوربخش» برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی رأی اعتماد نگرفت، استیضاح ایرج فاضل وزیر بهداشت و درمان رأی آورد و ماجراهای استیضاح عبدالله نوری، درنهایت به کناره‎‌‎گیری وی از وزارت کشور در دولت اول سازندگی انجامید.
اما نقطه کانونی اختلاف جامعه روحانیت مبارز و دولت، رقابت‎‌‎های انتخاباتی مجلس پنجم بود؛ هاشمی‎‌‎رفسنجانی برای اینکه از ارائه فهرست جداگانه ازسوی حامیان دولت جلوگیری کند، در نامه‎‌‎ای به جامعه روحانیت پیشنهاد کرد نام 5نفر از افرادی که بر سر آنها اختلاف بود را در فهرست خود جای دهند که در ابتدا هم با قرار گرفتن «عبدالله نوری»، «مرتضی الویری»، «مجید انصاری» و «فائزه هاشمی» در فهرست انتخاباتی جامعه روحانیت موافقت شد، اما اختلافات برسر این اسامی بالا گرفت و کاندیداهای دولت به فهرست انتخابانی جامعه روحانیت راه نیافتند. این اختلاف درنهایت به نقطه عطفی در انتخابات مجلس پنجم و همچنین تاریخ احزاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل شد؛ ظهور جریان «راست مدرن» با تشکیل حزب «کارگزاران سازندگی». حامیان دولت به‎‌‎عنوان نخستین حزبی که پس از انقلاب از درون دولت شکل می‎‌‎گرفت، متشکل از 10نفر از وزرای دولت (ازجمله نعمت‎‌‎زاده، شافعی، کلانتری، محمدعلی نجفی، مرتضی محمدخان، زنگنه و...)، 4نفر از معاونان رئیس‎‌‎جمهور (هاشمی‎‌‎طباء، امراللهی، مهاجرانی و محمد هاشمی‎‌‎رفسنجانی)، محسن نوربخش رئیس‎‌‎کل بانک مرکزی و کرباسچی شهردار تهران، یکی‌دو‎‌‎ماه مانده به برگزاری انتخابات با صدور بیانیه‎‌‎ای، تشکیل «حزب کارگزاران سازندگی ایران» را اعلام و تأکید کردند با شعار «عزت اسلامی، تداوم سازندگی و آبادانی ایران» فعالانه در انتخابات شرکت می‎‌‎کنند.
این موضوع با مخالفت وسیع جناح راست مواجه شد و این حرکت را دخالت آشکار قوه مجریه در قوه مقننه و در راستای دخالت دولت در انتخابات می‎‌‎دانستند و حتی کار به تهدید وزرای امضاکننده بیانیه به استیضاح و حتی طرح عدم‎‌‎کفایت رئیس‎‌‎جمهور در مجلس هم کشید، اما درنهایت جنجال‎‌‎های ایجاد شده با فرمان رهبرانقلاب مبنی بر اینکه وزرا باید از عضویت معاف شوند، فروکش کرد و با کناره‎‌‎گیری 10وزیر حاضر در فهرست اولیه، یک جمع شش‌نفره متشکل از 5معاون رئیس‎‌‎جمهور و شهردار تهران با صدور بیانیه‎‌‎ای حضور خود را در انتخابات با عنوان «کارگزاران سازندگی» اعلام کردند.
کارگزاران در انتخابات مجلس پنجم که به دور دوم (31فروردین1375) کشید، پیروزی قابل‎‌‎توجهی به‎‌‎دست آوردند، به‎‌‎گونه‎‌‎ای که فائزه هاشمی به‎‌‎همراه علی‎‌‎اکبر ناطق‎‌‎نوری (سرلیست جامعه روحانیت مبارز) تنها افرادی بودند که توانستند در دور اول انتخابات از شهر تهران وارد مجلس شوند. از فهرست انتخاباتی کارگزاران که عبدالله نوری سرلیست آن بود و تعدادی از آنها در ائتلاف نیروهای خط امام نیز حضور داشتند (مانند محمود دعایی و مجید انصاری)، درمجموع 17نفر به مجلس راه یافتند که موفقیت قابل‎‌‎توجهی برای یک حزب نوپا حساب می‎‌‎شد.
علاوه بر کارگزاران که جریان نوظهور این انتخابات بود، جمعیت دفاع از ارزش‎‌‎های انقلاب اسلامی هم که نخستین حضور انتخاباتی‎‌‎اش را تجربه می‎‌‎کرد، با دبیرکلی «محمدی ری شهری» فهرست سی‌نفره‎‌‎ای اعلام کرد که 13کاندیدای آن با جامعه روحانیت مبارز و 7نفر آن با فهرست کارگزاران مشترک بود. جامعه روحانیت مبارز هم شعار «پیروی از خط امام، اطاعت از رهبری و حمایت از هاشمی» را انتخاب و فهرست سی‌نفره‎‌‎ای را برای تهران اعلام کرد که گروه‎‌‎های مختلف در جناح راست نیز از آن حمایت کردند. در شرایطی که مجمع روحانیون مبارز و دفتر تحکیم وحدت فهرست مستقلی ارائه نکردند و نهضت آزادی نیز در اعتراض به ردصلاحیت 6نفر از کاندیداهای خود (از فهرست ده‌نفره نهضت آزادی فقط عزت‎‌‎الله سحابی، ابوالفضل بازرگان، محمد بسته‎‌‎نگار و غلامعباس توسلی تأیید صلاحیت شدند) انصراف داد، ماراتن انتخابات مجلس پنجم با موفقیت فهرست‎‌‎های جامعه روحانیت مبارز و کارگزاران به پایان رسید و ترکیب سیاسی مجلس پنجم با اکثریت جناح راست (140کرسی)، کارگزاران و تشکل‎‌‎های کارگری(حدود100کرسی) و مستقل‎‌‎ها (حدود30کرسی) شکل گرفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید