• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 دی 1399
کد مطلب : 120277
+
-

به کلاهبردار و قاتل اجازه کاندیداتوری نمی‌دهند

نکته
به کلاهبردار و قاتل اجازه کاندیداتوری نمی‌دهند

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با استناد به‌نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های دولتی به ایلنا، گفت: «میزان تأثیر نظرات شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها در کاهش مشارکت بسیار اندک بود؛ به‌طوری‌که در جدولی که تنظیم کرده بودند در پایین‌ترین رده قرار داشت و زیر یک‌درصد بود.» کدخدایی ادامه داد: «در مجلس یازدهم تنها صلاحیت ۷۵نفر از نمایندگان پیشین تأیید نشد، اما مردم به ۱۱۷نفر رأی ندادند؛ آنجا شورای نگهبان مقصر بود؟ چرا رویکرد مردم منفی بود؟ از همه طیف‌ها هم افرادی که می‌توانستند رأی بیاورند، بودند.» سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به محدودیت‌های قانونی برای حضور افراد در انتخابات و ضرورت بررسی صلاحیت‌ها گفت: «منطقا در نظام سیاسی تمام دنیا به کسی که کلاهبردار یا قاتل است اجازه نمی‌دهند که در مجلس حاضر شود.»
کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره تأیید صلاحیت قالیباف، رئیس کنونی مجلس با وجود گزارش‌ها درباره تخلفات در شهرداری و پرونده مالی قائم‌مقام او، گفت: «ما معمولاً از مراجع رسمی استعلام می‌کنیم که یکی از آنها قوه قضاییه است. به هر حال قوه قضاییه باید به ما اعلام کند که پرونده‌ای هست یا در جریان است. چنین موضوعاتی به ما اعلام نشد و مطالب تنها در رسانه‌ها مطرح شد که نمی‌توان مطالب رسانه‌ها را ملاک بررسی صلاحیت‌ها قرار داد. بنابراین پرونده ایشان هم مانند پرونده‌های دیگر مورد رسیدگی قرار گرفت و مطالبی که در پرونده بود، بیان شد و نهایتاً با رأی مثبت اعضای شورای نگهبان روبه‌رو شد و درواقع تاکنون سندی در این خصوص به‌دست ما نرسیده است.»
وی درباره ردصلاحیت علی مطهری، نماینده سابق مجلس نیز توضیح داد: «دلیل رد صلاحیت آقای مطهری موضوعات اقتصادی نبوده است، بلکه دلایل دیگری مطرح بوده که به‌خودشان نیز گفته شده است و با یکی از اعضای شورای نگهبان صحبت کردند که از ایشان خواستیم اجازه دهند گفت‌وگوها با دوربین ثبت و ضبط شود، اما آقای مطهری اجازه ندادند. بهترین راه این بود که اجازه می‌دادند آن گفت‌وگو ضبط شود تا امروز شاهد این اختلافات نباشیم.» سخنگوی شورای نگهبان در بخشی از گفت‌وگوی خود با ایلنا درباره کاندیداتوری نظامیان در انتخابات گفت: «در سایر کشورها نیز غالب افرادی که در پست‌های ریاست‌جمهوری حاضر شدند، سابقه نظامی‌گری داشته‌اند.» وی با اعلام موافقت ضمنی با این مسئله در عین حال تعیین مقررات سختگیرانه‌تر برای حضور نظامیان در انتخابات را امر معقولی دانست. سخنگوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت زنان برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را منوط به‌نظر آقایان در این شورا عنوان کرد و در عین حال ابراز امیدواری کرد که زنان در این دوره مصداق رجل سیاسی شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید