• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 14 اسفند 1401
کد مطلب : 187177
+
-

حمایت شهرداران استانبول و آنکارا از کاندیداتوری قلیچداراوغلو

جهان‌نما
حمایت شهرداران استانبول و آنکارا از کاندیداتوری قلیچداراوغلو

درپی خروج «مرال آکشنر» رهبر حزب دست راستی «خوب» ترکیه از ائتلاف شش‌گانه‌ای که قرار بود کاندیدای واحدی را برای رقابت با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و کاندیدای حزب عدالت و توسعه معرفی کند، اکرم امام‌اوغلو شهردار استانبول، و منصور یاواش ‌شهردار آنکارا، ضمن رد درخواست آکشنر برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی اعلام کردند که از کاندیداتوری «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، حمایت می‌کنند.
مرال آکشنر که در اعتراض به انتخاب کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، به‌عنوان کاندیدای واحد جریان مخالف برای رقابت با اردوغان از ائتلاف شش‌گانه خارج شده بود، از اکرم امام‌اوغلو و منصور یاواش خواسته بود تا به‌عنوان نامزدهای مخالف اردوغان وارد انتخابات شوند؛ درخواستی که از سوی این سیاستمداران ترکیه‌ای رد شد.
دیلی‌صباح، روزنامه نزدیک به دولت ترکیه، دیروز با انتشار تصویری از امام‌اوغلو و قلیچداراوغلو در کنار یکدیگر گزارش داد که شهردار استانبول که از گزینه‌های جدی کاندیداتوری جریان مخالف اردوغان در انتخابات پیش‌روی ترکیه به شمار می‌رود درخواست آکشنر برای ورود به میدان انتخابات را رد کرده و از کاندیداتوری قلیچداراوغلو حمایت کرده است.
پس از یک سال نشست‌های متعدد میان 6حزب اپوزیسیون، در سیزدهمین نشست این ائتلاف که با حضور قلیچداراوغلو، مرال‌آکشنر، تمل قره مولا اوغلو رئیس حزب سعادت، علی باباجان رهبر حزب دمکراسی و پیشرفت، احمد داوود اوغلو رهبر حزب آینده و گولتکین اویصال رهبر حزب دمکراسی برگزار شد، قلیچداراوغلو به‌عنوان کاندیدای حزب مخالف درنظر گرفته شد. با این حال پس از این نشست، آکشنر با اعضای حزب خود برای ساعات طولانی دیدار کرده و در نشستی با رسانه‌ها از خروج خود از ائتلاف شش‌گانه خبر داد. آکشنر تأکید کرده بود که به این نتیجه رسیده که انتخاب ائتلاف شش‌گانه با خواست مردم ترکیه مطابقت ندارد. کمال قلیچدار اوغلو در شرایطی به‌عنوان کاندیدای 5حزب سیاسی مخالف ترکیه معرفی می‌شود که جریان اپوزیسیون در 2دهه‌ای که از حضور اردوغان در قدرت می‌گذرد موفق نشده‌اند او را در انتخابات‌های سراسری شکست دهند. این بار نیز ناظران خروج حزب خوب را ضربه‎ای اساسی به تلاش اپوزیسیون برای گرفتن قدرت از اردوغان ارزیابی کرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید