• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 9 دی 1399
کد مطلب : 120259
+
-

روایت های تازه از ساعات عملیات ترور علیه سردار سلیمانی و مهندس ابومهدی

آخرین سفر

مقاومت
آخرین سفر

در آستانه سالگرد ترور شهید سردار قاسم سلیمانی یک شبکه تلویزیونی عراقی در قالب مستندی جزئیات تازه‌ای را از این ماجرا منتشر کرده است. پیش‌تر اعلام شده بود که سردار سلیمانی حامل پیام ایران برای عربستان بوده و در مستند الرحله الاخیره جزئیات آن فاش شده است.
در این مستند آمده است که سردار سلیمانی در سفر خود ابتدا تهران را به مقصد دمشق ترک کرد و پس از رسیدن به دمشق بدون اینکه با مقامات سوری دیدار کند، عازم بیروت شد و با سیدحسن‌نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار کرد و بعد از لبنان عازم بغداد شد که در فرودگاه توسط نیروهای آمریکایی به شهادت رسید.
به گزارش ایسنا، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در این مستند تأکید می‌کند که تنها سیدحسن نصرالله و یک‌ مقام نظامی لبنانی از سفر شهیدسلیمانی به بیروت خبر داشتند. او می‌گوید: برخی سفرهای سردار سلیمانی به‌صورت ناگهانی بود و تنها چند ساعت طول می‌کشید. با این حال، سیدحسن نصرالله گفت که دیدارش با سردار سلیمانی کاری نبوده و مسائلی برای گفت‌وگو نداشتند و گویی که شهید سلیمانی برای خداحافظی آمده بود.

نامه عربستان چه بود؟
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشین عراق هم در این مستند با بیان اینکه پس از سفرش به پکن و بعد از هماهنگی با عربستان برای میانجیگری میان ایران و عربستان به ریاض رفته است، گفت: با ملک سلمان، پادشاه عربستان و محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور دیدار و موضوع را مطرح کردیم. آنها گفتند: بسیار خب، ما نامه‌ای برای شما ارسال خواهیم کرد و تو آن را به‌دست طرف ایرانی برسان.
نخست‌وزیر پیشین عراق پیام عربستان را پیامی خشک توصیف کرد که فاقد سلام و بسم‌الله بوده است و افزود: من گفتم ارسال چنین پیامی به ایران سخت است. سعودی‌ها گفتند: نخست‌وزیر عراق پیام ما را ببیند و اگر ملاحظاتی دارد به ما بگوید. من ملاحظاتی که داشتم را برای آنها ارسال کردم و سعودی‌ها نیز پیام جدیدی نوشتند. این پیام دیپلماتیک‌تر بود، مضامین آن تغییر نکرده بود، اما شکل پیام و برخی کلمات آن تغییر کرده بود.
عادل عبدالمهدی در ادامه گفت: من پیام را به‌دست سردار سلیمانی رساندم و او نیز گفت: ما به این پیام پاسخ خواهیم داد. بعد از آن، شهید سلیمانی را دیدم و به او گفتم: پاسخی به من ندادید. سردار سلیمانی گفت: در سفر بعدی پاسخ ایران را خواهم آورد که آن سفر آخرین سفر بود و سردار سلیمانی در آن شهید شد.

انگشتر اهدایی نوی المالکی
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشین عراق درباره وقایع شب ترور سردار سلیمانی هم گفت: تقریبا ساعت یک بامداد بود که اخباری در رابطه با انفجار هواپیمایی حامل اشخاص ایرانی در فرودگاه بغداد منتشر شد. شخصی که مرا از خواب بیدار کرد، آقای الکاظمی، نخست‌وزیر کنونی عراق بود که با من تلفنی تماس گرفت. ما می‌دانستیم که سردار سلیمانی می‌خواهد به عراق بیاید؛ زیرا من روز بعد از آن حادثه ساعت ۸:۳۰ صبح، موعد ملاقات با سردار سلیمانی داشتم و قرار بود صبحانه را با هم بخوریم.
وی خاطرنشان کرد: الکاظمی زمانی که با من تماس گرفت، گفت که چنین اتفاقی افتاده است، اما شک و شبهه‌هایی وجود دارد که چه‌کسی در این حادثه شهید شده است. من با سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد تماس گرفتم که آنها نیز اطلاعی نداشتند. تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد، یکی از آن تصاویر انگشتر بود و من به محض دیدن آن، فهمیدم که این پیکر شهید قاسم سلیمانی است. نوری المالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق و دبیرکل حزب الدعوه نیز در این مستند می‌گوید: وقت نماز صبح بود که من تلفن همراهم را باز کردم. تصویری دیدم که مبنی بر شهادت حاج قاسم بود. تصویر یک دست و انگشتر بود و من به محض دیدن انگشتر گفتم این خبر درست است؛ زیرا آن انگشتر را من به حاج قاسم داده بودم.

کویت یا قطر؟
نحوه عملیات ترور از دیگر قسمت‌های مستندی است که شبکه عراقی درباره سردار سلیمانی ساخته است. در رابطه با پهپاد‌های مهاجم روایت‌های متعددی وجود داشت؛ روایت اول می‌گوید که 2پهپاد آمریکایی از خاک کویت برخاستند و وارد حریم هوایی عراق شده و این عملیات را انجام دادند، اما ستاد نیروهای مسلح کویت چند ساعت بعد این خبر را تکذیب کردند و روایت دوم این است که یک پهپاد آمریکایی از پایگاه العدید قطر برخاسته و این عملیات را انجام داده است، اما در بیانیه پدافند هوایی عراق آمده است که 3پهپاد آمریکایی غیرمسلح روز پنجشنبه وارد حریم هوایی بغداد شده‌اند و بعد از عملیات در همان شب به سوی اردن پرواز کرده‌اند. شبکه العهد در این مستند روایت جدیدی را هم مطرح می‌کند مبنی بر اینکه 3پهپاد آمریکایی از نوع ام‌کیو۹ در ساعت‌های مختلف روز پنجشنبه تقریبا از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۴بعدازظهر از پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار پرواز کرده و وارد حریم هوایی بغداد شده‌اند و برج مراقبت فرودگاه بغداد آنها را رصد کرده است. احمد الاسدی، نماینده فراکسیون السند الوطنی در پارلمان عراق و یکی از اعضای حشدالشعبی در این مستند می‌گوید: پهپادهایی که عملیات ترور را انجام دادند 3پهپاد آمریکایی بودند و از پایگاه عین‌الاسد برخاستند و از صبح روز پنجشنبه به‌مدت ۲۰ساعت در آسمان بغداد در حال حرکت بودند و بعد از انجام عملیات ترور مستقیما به پایگاه عین‌الاسد بازگشتند. وی در بخش دیگری از این مستند می‌گوید: هواپیمای حامل سردار سلیمانی ساعت 00:۲۸ بامداد وارد فرودگاه بغداد شد و از زمان خروج سردار از هواپیما تا انجام عملیات تنها ۶ تا ۷ دقیقه طول کشید و داده‌های اولیه نشان می‌دهد که عامل انسانی در این عملیات دست داشته و اطلاعات پرواز را داده است.

 تبادل اطلاعات در آلمان
علی باقری، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفته است: از کشورهایی که به نوعی دخیل و درگیر در جنایت ترور سردار سلیمانی بودند، درخواست شده که اطلاعات و مستندات را در اختیار دستگاه قضایی ایران قرار دهند. به گزارش ایسنا، دبیر حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: آخرین کشور آلمان بود؛ اخبار و اطلاعاتی به‌دست ما رسید که پایگاه آمریکایی‌ها (رامشتاین) در آلمان در تبادل اطلاعات میان پهپادهای آمریکایی که در جنایت ترور شهید سلیمانی درگیر بودند دخیل بوده است. وی همچنین گفت: در ارتباط با پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی ۴۸متهم شناسایی شدند و اقدامات لازم برای تحت تعقیب قراردادن آنها انجام شده است.

 ردپای شرکت انگلیسی در ترور سردار سلیمانی

در مستند پخش شده از تلویزیون عراق همچنین آمده است که شرکت انگلیسی «جی.فور.اس» متهم به رصد تحرکات سردار سلیمانی و ابومهدی و تسهیل عملیات ترور آنهاست و این شرکت معمولا افراد عراقی را استخدام می‌کند تا برای تحقق اهداف خود آنها را به‌کار گیرند. برخی اطلاعات نشان می‌دهد که یک عنصر بشری تحرکات سردار سلیمانی را به این شرکت داده است و یک فرد عراقی نیز که تا این لحظه شناسایی نشده به این مسئله متهم است. قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در این مستند تأکید می‌کند: روتین فرودگاه بغداد این است که به هنگام نشستن یک هواپیما در فرودگاه شرکت جی.فور.اس باید در یک مکان مشخصی از فرودگاه حضور داشته باشد، اما تنها در آن روز و آن پرواز خودروی این شرکت انگلیسی در مکان خود حضور نیافت، بلکه دقیقا در مقابل راه‌پله هواپیما و محل پیاده شدن مسافران ایستاد؛ لذا این امر نشان می‌دهد که این شرکت مسئول انجام این ماموریت شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید