• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 دی 1399
کد مطلب : 120231
+
-

عجب نمازی شد

اولین نمازجمعه تهران در پنجم مردادماه1358در دانشگاه تهران برگزار شد

عجب نمازی شد


غروب روز سوم مردادماه 1358، تلفن منزل آیت‎‌‎الله سیدمحمود طالقانی زنگ خورد. آقا سیدمحمود تازه نماز مغربش را خوانده بود و داشت تعقیبات نماز را بجا می‎‌‎آورد. پشت تلفن، حاج احمد آقا بود که می‎‌‎گفت امام همین الان گفتند که به آقا سیدمحمود بگو پس‎‌‎فردا نمازجمعه بخواند. بگو همین امشب هم تلویزیون اعلام کند. گوشه و کنار کار را هم خودت بگیر. باید مطلب جا بیفتد. آیت‎‌‎الله طالقانی، گوشی تلفن را گرفت و برای حاج‌احمد آقا عذر آورد که آخر من مریض هستم، خسته‎‌‎ام، پا‎‌‎هایم درد می‎‌‎کند... حالا آقا یک مهلتی به ما بدهند تا فکری بکنیم. آخر همین پس‎‌‎فردا که نمی‎‌‎شود. این کار تدارکات می‎‌‎خواهد. بعد افراد دیگری را برای این کار پیشنهاد کرد اما حاج‌احمد‌آقا سعی می‎‌‎کرد ایشان را قانع کند و بالاخره موفق هم شد. بعد از تمام‌شدن تلفن، آیت‎‌‎الله طالقانی به فکر فرو رفت و گفت: اولا باید مردم را آماده کنیم. بعد هم به فکر محل و مکانی باشیم. تا آن زمان کسی برگزاری سراسری و گسترده نمازجمعه را تجربه نکرده بود. بیشتر مردم اصلا نمی‎‌‎دانستند آداب و احکام نمازجمعه چطور است. کسی نمی‎‌‎دانست که چه جمعیتی در نماز شرکت خواهد کرد؛ به‎‌‎خصوص که‎‌‎ماه رمضان هم بود. پیش از آن پرجمعیت‎‌‎ترین نمازهای جماعت تهران، نمازهای عید فطر و عید قربان بودند که در قبل و بعد از انقلاب در تپه‎‌‎های خالی قیطریه و ترمینال خزانه برگزار شده بودند. پیدا‌کردن و هماهنگی یک فضای باز مناسب در ۲روز به‎‌‎نظر سخت و پیچیده می‎‌‎آمد. احمد جلالی، از نزدیکان به آیت‎‌‎ﷲ طالقانی که برنامه‎‌‎ «با قرآن در صحنه» را به همراه آیت‎‌‎ﷲ در تلویزیون اجرا می‌کرد و در آن شب، پیش آیت‎‌‎الله بود، دانشگاه تهران را پیشنهاد داد. دانشگاه تهران چندین مزیت داشت؛ اول اینکه تقریبا در مرکز شهر بود و دسترسی از همه جای تهران به آن خوب بود. دیگر آنکه فضای مرتب و زیبایی داشت و از همه مهم‎‌‎تر اینکه برگزاری نخستین نمازجمعه در دانشگاه تهران، بار معنایی هم داشت و از آن می‎‌‎شد پیوند دانشگاه و مسجد را تعبیر کرد.
همان شب، احمد جلالی به صداوسیما رفت و بین برنامه‎‌‎های پس از خبر، حکم امام‎‌‎خمینی(ره) در مورد برگزاری نمازجمعه و انتصاب آیت‎‌‎الله طالقانی به‌عنوان امام‎‌‎جمعه را اعلام کرد و مختصری از احکام آن را هم توضیح داد. در آخر هم اعلام کرد که نمازجمعه در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
صبح پنجشنبه روزنامه‎‌‎های کشور تیتر زدند که فردا براساس تکلیف شرعی، آیت‎‌‎الله طالقانی در دانشگاه تهران نمازجمعه برگزار می‎‌‎کند. شرح خبر، اطلاعات بیشتری از تیتر نداشت چون هنوز کسی نمی‎‌‎دانست اصلا کم و کیف برگزاری نمازجمعه چطور است و حتی روزنامه‎‌‎ها تأکید کرده بودند که حدود شرعی آن بعدا مشخص می‎‌‎شود. این ناآشنایی مردم و تازگی نمازجمعه این شک را در دل احمد جلالی که دنبال هماهنگی و کارهای تدارکاتی و اجرایی برگزاری نمازجمعه بود، انداخته بود که نکند جمعیت کمی در نماز حضور پیدا کنند. به همین‎‌‎خاطر با شهاب‎‌‎الدین اشراقی، داماد امام(ره) تماس گرفت و از او خواست که به امام(ره) پیشنهاد دهد که در مورد شرکت در نمازجمعه حکم یا فتوایی شرعی بدهند چون ذهن جامعه با این آیین‎‌‎ عبادی- سیاسی آشنا نیست و نمازجمعه، قرن‎‌‎ها بین شیعه متروک بوده. بعد از نیم ساعت که احمد جلالی دوباره تماس گرفت، اشراقی گفت که امام (ره) فرمودند: «نیازی به این کار نیست. انتصاب آقای طالقانی به امامت جمعه کافی است که نمازجمعه بگیرد». 
زمین فوتبال چمن دانشگاه تهران که سطحی پایین‎‌‎تر از بقیه نقاط دانشگاه داشت، به‎‌‎عنوان محل برگزاری اصلی نمازجمعه انتخاب شد. بلندگوها به سرعت در فضای دانشگاه کار گذاشته شد و دوربین‎‌‎های صداوسیما هم در محل‎‌‎های مناسب در زمین چمن تعبیه شد.
صبح روز جمعه پنجم مرداد (سوم رمضان) رسید. بسیاری از مردم، از 8صبح راهی دانشگاه تهران شده بودند. محمود مرتضایی‎‌‎فر، قاری، مکبر و مؤذن مسجد هدایت هم صبح اول وقت راهی دانشگاه تهران شده بود تا اگر کاری از دستش بربیاید، کمک کند. آیت‎‌‎الله طالقانی که سال‎‌‎ها بود او را می‎‌‎شناخت، کار اداره مراسم نمازجمعه را به او سپرد.
جمعیت بسیار زیادی از زن و مرد و جوان برای نمازجمعه آمده بودند. نه‎‌‎تنها دانشگاه پر شده بود بلکه در خیابان‎‌‎های اطراف هم جای سوزن‌انداختن نبود. جمعیت تا داخل پارک لاله و نزدیکی میدان فلسطین رسیده بود. از آن طرف، آبی برای وضو‌گرفتن نبود و گرمای هوا مردم روزه‎‌‎دار، اما صبور را می‎‌‎آزرد. روزهای بعد، روزنامه‎‌‎ها جمعیت حاضر در نمازجمعه را حدود یک‎‌‎میلیون نفر تخمین زدند. ساعت 12:30 ظهر، آیت‎‌‎الله طالقانی وارد محوطه زمین چمن شد و خطبه‎‌‎های نمازجمعه را آغاز کرد. در نخستین خطبه‎‌‎های نمازجمعه تهران، آیت‎‌‎الله طالقانی از ضرورت نمازجمعه و به تصویر‌کشیدن قدرت مسلمین در اینگونه اجتماع‎‌‎ها گفت. علاوه بر این، به انتخابات نزدیک خبرگان هم اشاره کرد و از همه گروه‎‌‎ها خواست در این انتخابات شرکت کنند. بعد از پایان خطبه‎‌‎ها، نمازجمعه خوانده شد. در فاصله نمازجمعه و نماز عصر هم مرتضایی‎‌‎فر به یاد دعای پیامبر(ص) و اصحاب ایشان پس از فتح مکه، دعای وحدت خواند.
همان شب، خطبه‎‌‎های نمازجمعه و تصاویری که با هلی‎‌‎کوپتر از نمازگزاران گرفته شده بود، از تلویزیون پخش شد. امام(ره) که این تصاویر را از تلویزیون دیده بودند، با خرسندی گفته بودند: «عجب نمازی شد». 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید