• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
سه شنبه 9 دی 1399
کد مطلب : 120222
+
-

مهم‎‌‎ترین رویداد‎‌‎های سیاسی که در نماز جمعه‎‌‎ها به وقوع پیوست

دین ، انقلاب ، شهر؛ روز جمعه

دین ، انقلاب ، شهر؛ روز جمعه


نماز جمعه‌های تهران در دهه‌های 60 و 70 بسیار مورد توجه قرار می‌گرفت. بسیاری از مسائل مهم سیاسی، رویکرد مسئولان و جهت‌دهی به افکار عمومی، در خطبه‌های نماز جمعه خود را نشان می‌داد. نه‌تنها مردم حاضر بلکه اکثر شهروندان گوش به رادیو می‌سپردند تا سخنرانی خطبه‌ها را بشنوند یا پخش تلویزیونی آن را دنبال می‌کردند. از این‌رو خطبه‌های زیادی بودند که جنبه تاریخی یافتند. از بین آنها چند خطبه نماز جمعه اهمیت بیشتری داشتند که در اینجا مرور می‌شوند.

 آرامش پس از غائله 14اسفند
نماز جمعه 15اسفند1359 به امامت آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای

روز 14اسفند1359، بنی‎‌‎صدر به مناسبت سالگرد فوت دکتر مصدق، در دانشگاه تهران سخنرانی کرد. او در سخنرانی‎‌‎اش به نیروهای انقلابی معترض شد و جمعیت هوادارانش را به حمله به نیروهای انقلابی تشویق کرد. هواداران بنی‎‌‎صدر که بیشترشان از هواداران و سمپات‎‌‎های منافقین (سازمان مجاهدین خلق) بودند، به کسانی که فکر می‎‌‎کردند مخالف بنی‎‌‎صدر هستند، حمله کردند. درگیری بالا گرفت و تعداد زیادی از افرادی که ظاهر مذهبی داشتند، زخمی و چند نفر هم کشته شدند. هر لحظه ممکن بود این بحران شدت بیشتری بگیرد و تبدیل به درگیری مسلحانه بین نیروهای انقلابی و هواداران بنی‎‌‎صدر شود. فردای آن روز آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای به نماز جمعه رفتند و در مورد ریشه حوادث روز قبل و اهداف گروهک‎‌‎ها از راه انداختن تجمعات و آشوب‎‌‎های اینچنینی صحبت کردند و از مردم خواستند بر اعصابشان مسلط باشند و با شعارهای تفرقه‎‌‎افکن، بهانه به دشمنان ندهند. بعد از این نماز جمعه، نیروهای انقلابی آرامش پیدا کردند و سعی کردند از بروز درگیری با هواداران بنی‎‌‎صدر جلوگیری کنند.

داستان مک‌فارلین
نماز جمعه 14آبان1365 به امامت آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی

حضور ناگهانی رابرت مک‌فارلین، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در ایران برای انجام مذاکرات محرمانه با سران جمهوری اسلامی، رسوایی بزرگی برای دولت رونالد ریگان به همراه داشت. با آنکه این ماجرا چندی قبل اتفاق افتاده بود، اما برخی جریانات سیاسی که مقاصد خاصی را دنبال می‌کردند آن را در روزنامه الشراع لبنان منتشر کردند. آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی در خاطرات آن روزها چنین آورده است: «روز ۱۰ آبان حاج‌احمدآقا آمد. از شیوع خبر سفر مک فارلین به ایران به‌گونه‌ای انحرافی نگران بود. پیشنهاد داشت تا آن را به‌گونه‌ای، واقعی که برای ما پیروزی و برای آمریکایی‌ها خفت و شکست باشد، مطرح کنیم. پیش از آنکه دشمنان سوءاستفاده کنند». هاشمی در نخستین جمعه، به نماز جمعه تهران آمد و ماوقع را در خلال خطبه‌های نماز جمعه با مردم درمیان گذاشت.

مانور تجمل
نماز جمعه 18آبان1368 به امامت آیت‎‌‎الله هاشمی‌رفسنجانی

بعد از ارتحال امام‌خمینی‌(ره) و رهبری آیت‎‌‎الله‌خامنه‎‌‎ای، آیت‎‌‎الله‌هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست‎‌‎جمهوری با 90درصد آرا و با شعار اصلاحات اقتصادی و بازسازی اقتصاد جنگ‎‌‎زده پیروز شد. تورم بالا، جنگ‎‌‎زدگانی که می‎‌‎خواستند به شهرهای ویران‎‌‎شده‎‌‎شان بازگردند و خرابی‎‌‎های فراوان ناشی از جنگ، مردم و کشور را تحت فشار شدید اقتصادی گذاشته بود. در چنین شرایطی، آیت‎‌‎الله‌هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعه 18آبان1368 مطلب جدیدی را عنوان کرد: «اظهار فقر و بیچارگی کافی است. این رفتارهای درویش‌مسلکانه وجهه جمهوری اسلامی را نزد جهانیان تخریب کرده است. زمان آن رسیده که مسئولین ما به «مانور تجمل» روی آورند. از امروز به‎‌‎خاطر اسلام و انقلاب، مسئولین وظیفه دارند مرتب و باوقار باشند. هرچند ما فقیر باشیم و اقتصادمان بسامان نباشد، اما برای آنکه در دیدگان سایر ملل مسلمان و غیرمسلمان ملتی مفلوک جلوه نکنیم، لازم است تا جلوه‎‌‎هایی از تجمل در چهره کشور و مسئولین حاکمیتی رویت شود». این سخنان آیت‎‌‎الله که بعدها به «خطبه تجمل» معروف شد، سرآغاز بحث‎‌‎های فراوانی در مطبوعات و ادبیات سیاسی ایران و واکاوی مفهومی بزرگ‎‌‎تر یعنی «عدالت اجتماعی» شد.

محکومیت قتل‌های زنجیره‌ای
نماز جمعه 18دی1377 به امامت مقام معظم رهبری

وقوع قتل‌های زنجیره‌ای در سال77، فضای افکار عمومی کشور را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داد، به‌گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه به این موضوع اشاره کردند و فرمودند: «این قتل‌هایی که اتفاق افتاد، حوادثی بسیار بد، زشت، نفرت‌آور و حقیقتاً درخور محکوم‌کردن بود. کسانی که اینها را محکوم کردند، بجا محکوم کردند. اینها علاوه بر اینکه قتل بود، جنایت بود؛ با روش‌های بد و غیرقانونی بود‎... نکته دوم این است که من باید از وزارت اطلاعات -از مدیران وزارت، از وزیر و معاونان و مسئولان، از هیأت سه‌نفره‌ای که رئیس‌جمهور برای پیگیری این حادثه معین کردند- تشکر کنم. اینها واقعاً زحمت کشیدند و حقیقتاً این روزها تجربه سختی را از سر گذراندند. این شوخی نیست، انسان یک نقطه‌ضعفی را در پیکره خودش احساس کند، صادقانه آن را با مردم در میان بگذارد و بگوید اینجایم این اشکال را دارد، این ضعف را دارد». 

آخرین خطبه هاشمی
نماز جمعه 26تیر1388 به امامت آیت‎‌‎الله‌هاشمی‎‌‎رفسنجانی

از آخرین نماز جمعه آیت‎‌‎الله‌هاشمی‌رفسنجانی، مدتی گذشته بود و قرار شد او 26تیر 1388در تهران نماز جمعه بخواند. این درحالی بود که آشوب‎‌‎های خیابانی رنگ دیگری به‎‌‎خود گرفته بود و فراتر از اعتراض‌های مدنی محسوب می‌شد. آیت‎‌‎الله‌هاشمی‌رفسنجانی در خطبه‎‌‎های این نماز جمعه، در مورد اتحاد در جامعه نبوی و جمهوری اسلامی صحبت کرد. او پس از انتقاد از عملکرد صداوسیما در انتخابات، به همه توصیه کرد که مسائل را با قانون حل کنند. این نماز جمعه حاشیه‎‌‎های فراوانی داشت؛ تعداد زیادی از زنان و مردان با نشان‎‌‎های سبزرنگ در این نماز جمعه حاضر شده بودند. علاوه بر این تعداد زیادی از جوانان بدون وضو و با کفش به‎‌‎صورت مختلط در خیابان‎‌‎های اطراف دانشگاه تهران نماز جمعه را به امامت آیت‎‌‎الله‌هاشمی‌رفسنجانی خواندند. پس از پایان اقامه نماز هم در خیابان‎‌‎های اطراف دانشگاه، درگیری‎‌‎ها و زدوخوردهایی اتفاق افتاد. این نماز جمعه، آخرین نماز جمعه آیت‎‌‎الله‌هاشمی‌رفسنجانی بود.

فصل‎‌‎الخطاب رهبری
نماز جمعه 29خرداد1388 به امامت مقام معظم رهبری

انتخابات دهمین دوره ریاست‎‌‎جمهوری برگزار شده بود و 2نامزد این انتخابات، با ادعای تقلب در آرای مردم، نتیجه را نپذیرفته بودند. اعتراض آنها خیلی زود تبدیل به آشوب‎‌‎های خیابانی شد. واکنش احمدی‎‌‎نژاد به این ماجراها هم روزبه‎‌‎روز بر هیزم آتش آشوب‎‌‎ها می‎‌‎افزود. یک هفته پس از انتخابات، ایشان تصمیم به اقامه نماز جمعه 29خرداد گرفت. جمعیت بسیار زیادی در این نماز جمعه شرکت کردند. آنهایی هم که اهل شرکت در نماز جمعه نبودند، خطبه‎‌‎های این نماز جمعه را بادقت دنبال کردند. ایشان در این خطبه‎‌‎ها از شخصیت و خدمات آیت‎‌‎الله‌هاشمی‌رفسنجانی تمجید و تعریف و برای نخستین بار به‎‌‎وجود اختلاف نظر با آیت‎‌‎الله‌هاشمی‌رفسنجانی در بعضی از موضوعات اشاره کردند. در مورد ادعای تقلب هم از نامزدها خواستند که اعتراضات خودشان را به‎‌‎صورت قانونی پیگیری و قانون را رعایت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید