• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 25 فروردین 1397
کد مطلب : 12022
+
-

اتوبوس‌های بلاتکلیف

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شیراز: نوسازی و افزایش اتوبوس‌های حمل و نقل درون شهری را پیگیری خواهیم کرد

حمل‌و‌نقل
اتوبوس‌های بلاتکلیف




زینب شهریاری| شیراز - خبرنگار:

گسترش روزافزون شهر نیاز به افزایش خطوط جدید و مستقر کردن اتوبوس برای رفاه بیشتر شهروندان را ضروری کرده است. بارها شهروندان شیرازی از طریق ستون صدای همشهری از تعداد کم اتوبوس‌ها در برخی خطوط انتقاد کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شده‌اند. از طرفی دیگر طبق قانون، اتوبوس‌هایی با 10 سال کارکرد باید از ناوگان حمل و نقل شهری خارج شوند. در حالی که تعداد 180 دستگاه اتوبوس جدید توسط شهرداری خریداری شده است اما اعتبار کافی برای ترخیص آنها وجود ندارد که به گفته مسئولان متولی، تخصیص نیافتن اعتبار برای خرید و یا بهسازی اتوبوس‌ها از سوی دولت به ناوگان اتوبوسرانی شیراز باعث شده برای تکمیل و تعویض اتوبوس‌ها کمبودهایی در شهر احساس شود. خارج از این مسائل در یک مقطع زمانی، طراحی و نصب ایستگاه‌های اتوبوس به مناطق واگذار شد که هر منطقه بر اساس سلایق و شرایط خود وارد میدان شد.


توزیع خطوط برای استفاده شهروندان

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه عمدتاً توزیع اتوبوس‌ها در خطوط اتوبوسرانی براساس استاندارد جهانی به میزان تقاضا انجام می‌شود، می‌گوید: اگر ضعف احتمالی در این خصوص وجود داشته باشد، باید بازنگری کلی در دستور کار قرار گیرد.
«مجتبی زوربخش» پارامترهایی چون کاربری مراکز تولیدی، بافت تجاری و مسکونی، جذب سفر و... را از مهم‌ترین مواردی برمی شمارد که پایه میزان تقاضای مسافر محسوب و براساس آن توزیع خطوط اتوبوسرانی انجام می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه توزیع خطوط یکسان نیست و زمانی که در بازه پیک مسافر نباشیم یکسان رفتار نخواهد شد، می‌افزاید: عدم توجه به این موارد باعث می‌شود که انتظار وجود خطوط ثابت در هر بازه زمانی به وجود آید.
زوربخش با یادآوری این موضوع که در حال حاضر هزار و 30 دستگاه اتوبوس در سیستم حمل و نقل عمومی کلانشهر شیراز در حال فعالیت هستند، اضافه می‌کند: تعدادی از اتوبوس‌ها نیز فرسوده و از رده خارج شده‌اند که هیچ کدام از آنها در میان این تعداد اتوبوس فعال وجود ندارند.


خرید 180 دستگاه اتوبوس

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به خرید 180 دستگاه اتوبوس جدید که هم اینک مراحل پایانی ترخیص را سپری می‌کنند و به زودی به ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز اضافه خواهند شد، اشاره و عنوان می‌کند: برای ترخیص این تعداد اتوبوس به 123 میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم که امید است این مسئله هرچه سریع‌تر در شورای شهر حل و فصل شود تا شاهد اضافه شدن آنها به ناوگان درون شهری باشیم.
وی همچنین با بیان اینکه براساس آمار و بررسی‌های سال 96، باید سهم حمل و نقل عمومی در سال جاری افزایش داده شود، می‌افزاید: به دنبال راهکارهایی برای افزایش رضایت شهروندان هستیم تا بتوانند از اتوبوس در سطحی معادل وسایل حمل و نقل جمعی باکیفیت استفاده کنند.

 زوربخش وارد کردن اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل و نقل درون شهری، نگاه نو به برنامه ریزی در خطوط اتوبوسرانی، توجه به پارامترهای تعیین کننده کیفیت، افزایش سرعت، کاهش تأخیر، کاهش زمان جابه‌جایی مسافر و نهایتاً رسیدن به آیتم‌های کیفی را از شاخص‌هایی عنوان می‌کند که در معاونت متبوع امسال در دستور کار قرار گرفته‌اند. وی به مکمل شدن سیستم اتوبوسرانی با خطوط مترو تحت عنوان خطوط تغذیه‌رسان نیز اشاره و اضافه می‌کند: این مهم مبنایی عملی دارد؛ بدین معنا که با ارتقای خدمات اتوبوسرانی شاهد انتقال مسافران از ایستگاه‌های مترو به سطح شهر خواهیم بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز ادامه می‌دهد: یکسری از خطوط به عنوان خطوط تغذیه رسان معرفی می‌شوند که وظیفه نقل و انتقال مسافران از مترو به سراسر نقاط شهر را دارند. زوربخش اضافه می‌کند: امیدوارم به درجه‌ای از موفقیت در سیستم حمل و نقل درون شهری برسیم که ادعا کنیم شهروندان از در منازل خود به سطح شهر سفر می‌کنند و معابر را با وسیله نقلیه شخصی خود اشغال نمی‌کنند. وی با بیان اینکه در صورتی که دولت در خرید و بهسازی ناوگان عمومی حمل و نقل درون شهری کمک کند، طبیعتاً شهرداری توان خود را در جاهای دیگر مصروف خواهد کرد، تاکید می‌کند: مساعدت‌هایی که توسط دولت انجام می‌شود به ظرفیت حمل و نقل عمومی شهرداری‌ها کمک خواهد کرد.


راه اندازی خطوط جدید

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه توزیع اتوبوس براساس کانون جمعیتی مناطق یازده‌گانه این کلانشهر است، ابراز امیدواری می‌کند که با تأمین منابع مالی و اضافه شدن 180 دستگاه اتوبوس، شاهد جایگزینی تعدادی از این اتوبوس‌ها با اتوبوس‌هایی که فرسوده و از رده خارج هستند، باشیم.
«نواب قائدی» با اشاره به اینکه ممکن است خطوط جدیدی در دستور کار اتوبوسرانی قرار گیرد، اضافه می‌کند: 2 خط در این برنامه مدنظر قرار گرفته است که یکی از بولوار گلستان به حسینی الهاشمی و نهایتاً به بلوار احسان برای تغذیه مترو و دیگری از طریق تونل سعدی به میدان ولی عصر (عج) اقدام به جا به جایی مسافر خواهند کرد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز با اعلام این خبر که برای استفاده بهتر مردم از مترو و مکمل بودن با خطوط اتوبوس این دو خط به زودی راه اندازی می‌شوند، می‌گوید: سایر خطوط به ترتیب اصلاح می‌شوند تا مکمل مترو باشند و مردم به سهولت به وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشند. قائدی با تاکید بر اینکه نوسازی و افزایش اتوبوس‌های حمل و نقل درون شهری را پیگیری خواهیم کرد، ادامه می‌دهد: اعتقاد داریم که باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا شهروندان به جای استفاده از وسیله نقلیه شخصی از حمل و نقل ناوگان عمومی استفاده کنند. وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر اتوبوس‌های اضافه شده به ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری توسط شهرداری خریداری شده است، می‌افزاید: دستورالعمل جدیدی ابلاغ شده که امید است با همکاری دولت در سال 97 و 98 بتوانیم از یارانه‌ای که دولت در گذشته برای خرید اتوبوس هزینه می‌کرده، برای خرید و بهسازی ناوگان عمومی حمل و نقل درون شهری این کلانشهر استفاده کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید