• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 23 فروردین 1397
کد مطلب : 12017
+
-

فوق العاده

جواد نصرتی|روزنامه‌نگار:

نه به دلار؛ کارزاری که دیده نشد

در روزهایی که قیمت دلار هر لحظه بالا می‌رفت، کاربران در فضای مجازی بی‌وقفه به مسئله قیمت دلار می‌پرداختند و نظرات خود را در پست‌ها و عکس‌ها مطرح می‌کردند. همانطور که انتظار می‌رفت، بیشتر محتوایی که کاربران تولید کردند، همگام با فضای روانی بود. تحقیر شرایط اقتصادی کشور، تحقیر ارزش پول ملی، حمله به مسئولان اقتصادی کشور، مقایسه عجیب پول ملی با پول دیگر کشورها و خلاصه هر چیز منفی‌ای که فکرش را بکنید در این چند روز به وفور در فضای مجازی پیدا می‌شد. در مقابل این موج عظیم انتقاد تند و تیز از شرایط، برخی کاربران بودند که ساز دیگری می‌زدند و حتی راهکارهایی عملی برای بهبود اوضاع هم ارائه می‌کردند. این کاربران، ‌با هشتگ‌هایی مانند «نه به دلار»، «دلار نمی‌خریم» و هشتگ‌های دیگری مانند این، بر این موضوع تأکید داشتند که بخشی از مسئولیت اجتماعی شهروندان این است که در چنین شرایطی، گام‌های عملی برای حمایت از پول ملی بردارند. در غوغای گران شدن لحظه‌ای دلار، این صدای مخالف نه‌تنها شنیده نشد که حتی گاهی مورد تمسخر هم قرار گرفت. موضع‌گیری دیگر هم که در همین روزها چندان با اقبال عمومی مواجه نشد، نظرات برخی کاربران درباره رسیدن به ارزش واقعی دلار در کشور بود. این کاربران هم با انتقادهای سخت کاربران دیگر مواجه شدند. درست است که صداهای مخالف در چند روز گذشته چندان شنیده نشد و چندان هم مورد توجه قرار نگرفت، اما وجود چنین دیدگاه‌هایی می‌تواند به نفع برنامه‌ریزان کشور باشد. در جایی که صحبت از فرو ریختن اعتماد عمومی مطرح است، وجود اقلیتی که بر همکاری و همدلی مردم و مسئولان تأکید می‌کند می‌تواند مایه امیدواری باشد.

فیسبوک، ‌شما را بهتر از همسرتان می‌شناسد

این روزها که موضوع تأثیرگذاری فیسبوک بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مطرح شده و بنیانگذار آن برای ادای توضیحات به کنگره فراخوانده شده، برخی رسانه‌های آمریکایی، تأثیرگذاری واقعی فیسبوک را به‌صورت عملی سنجش کرده‌اند. نتیجه، حتی از ترسناک‌ترین چیزی که فکرش را می‌کنید هم ترسناک‌تر است. سی‌ان‌ان در گزارشی که در همین باره نوشته، نتایج رعب‌آوری از شناختی که فیسبوک از کاربرانش به‌دست آورده بررسی کرده است. فیسبوک و مدیران ارشد آن، ‌از مدت‌ها قبل متهم هستند که با استفاده از الگوریتم بسیار پیشرفته و سری خود، اطلاعات بسیار متنوع و گسترده‌ای از مخاطبان خود جمع‌آوری می‌کنند. این اطلاعات، وقتی که به‌عنوان بیگ دیتیا (ابر داده)‌ مورد بررسی قرار بگیرند، چیزهای بسیار عمیق و متنوعی به افرادی که آنها را در اختیار دارند می‌دهند. سی‌ان‌ان، در گزارش خود با استناد به تحقیقی که در همین زمینه توسط مایکل کاسینسکی و تیم او انجام شده، حقایق ترسناکی را ارائه کرده است. در این تحقیق، چیزهایی که کاربران به اصطلاح در فیسبوک «لایک» می‌کنند مورد بررسی قرار گرفته و اینطور نتیجه گیری شده که لایک‌های کاربران، اطلاعات بسیار زیادی را در اختیار الگوریتم‌های فیسبوک قرار می‌دهد:



40هزار تومان صرفه‌جویی هفتگی استفاده از دوچرخه

یک خانم روزنامه‌نگار کشورمان که حضور فعالی در توییتر دارد، تجربه جالبی از یک هفته استفاده از دوچرخه برای رفتن به محل کار نوشته است. او ضمن اشاره به فوایدی که دوچرخه‌سواری دارد و همه از آن خبر داریم، به این نکته ظریف هم اشاره کرده است که یک هفته دوچرخه‌سواری، 40هزار تومان برای او در رفت‌وآمد صرفه‌جویی داشته است. البته او در مسیر سیدخندان -بلوارکشاورز -آرژانتین - سیدخندان این میزان صرفه‌جویی را داشته و قطعا در مسیرهای دیگر، میزان صرفه‌جویی متفاوت خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید