• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 دی 1399
کد مطلب : 120163
+
-

تصویب طرح «هوشمندسازی یارانه‌های شهرداری تهران» در شورای شهر

یارانه‌های شهری هوشمند می‌شود

محسن هاشمی‌رفسنجانی: ایجاد دوقطبی‌های کاذب، تخریب ارزش‌ها و نام و یاد شهدا را در پی دارد / در دویست‌وپنجاه‌ونهمین جلسه شورا، از شهدای مدافع سلامت پایتخت تجلیل به عمل آمد

شورا
یارانه‌های شهری هوشمند می‌شود

نشست شورای شهر تهران دیروز به‌صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) به ریاست محسن هاشمی‌رفسنجانی برگزار شد و با تصویب طرح هوشمند‌سازی‌ ثبت مشارکت و نحوه تشویق شهروندان و با هدف رساندن یارانه‌های شهرداری تهران به‌دست اقشار نیازمند به پایان رسید. هدف این طرح افزایش مشارکت و کاهش نابرابری است که پس از جمع‌آوری اطلاعات، اقشار نیازمند از یارانه‌های شهری شهرداری بهره‌مند می‌شوند.
 به گزارش همشهری،‌رئیس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه با انتقاد از اقدام غیرقانونی در مخدوش کردن تابلوی خیابان استاد شجریان گفت: «لازم است نسبت به اقدام خودسرانه گروهی از شهروندان در مخدوش کردن تابلوی نام استاد شجریان، تذکر داده شود. متأسفانه این اقدام با استفاده از پوشش نام شهدا انجام شد که خوشبختانه خانواده شهید فخری‌زاده با اطلاع‌رسانی مناسب، نارضایتی خود را از اینگونه اقدامات اعلام کردند. کسانی که دغدغه ارزش‌ها و زنده بودن نام شهدا را دارند، باید متوجه باشند که با اینگونه اقدامات غیرقانونی و ایجاد دوقطبی‌های کاذب، تنها به تخریب ارزش‌ها و نام و یاد شهدا در افکار عمومی به‌ویژه نسل جوان دست می‌زنند و انتظار ما از دستگاه‌های مسئول برای جلوگیری از حاکم شدن هرج و مرج و شکسته شدن حریم قانون، این است که تدابیر لازم را به‌کار گیرند.» محسن هاشمی‌رفسنجانی همچنین به میلاد حضرت عیسی(ع) اشاره کرد و با تبریک آغاز سال میلادی به هموطنان مسیحی گفت: مهم‌ترین پیام مسیح برای انسان، گشودن آغوش مهربانی، مدارا و نیکی پروردگار جهان است تا انسان‌ها نیز روابط خود را براساس همین معیار بنا کنند و متأسفانه امروز جهان کمتر شاهد این شیوه برخورد از سوی قدرت‌هایی است که خویش را پیرو مسیح و مسیحیت می‌دانند. او  یادی هم از جان‌باختگان حادثه سقوط بهمن در کوهستان شمال تهران کرد و افزود: «عدم‌وجود مدیریت متمرکز و سیستم اطلاع‌رسانی در بحران‌ها و سوانح طبیعی خطری جدی برای تهران است که می‌تواند ده‌ها و صدها برابر این تلفات، در وقایع پیش‌رو به شهروندان آسیب برساند که نیاز به تجمیع و هماهنگی دستگاه‌های مختلف در مدیریت یکپارچه شهری وجود دارد.»

تصویب بسته محرک اقتصادی
دیروز لایحه یک‌فوریتی شهرداری تهران درخصوص اصلاحیه لایحه بسته محرک اقتصادی در شرایط سخت و شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا هم در دستور کار شورا قرار گرفت. رئیس پارلمان شهری در جریان رسیدگی به آن گفت که شهردار تهران یک لایحه با قید یک فوریت به شورای شهر ارسال کرده و در جلسه هم‌اندیشی هم توضیحاتی را ارائه داده است. او در ادامه از حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران خواست تا توضیحات تکمیلی را ارائه دهد.
مظاهریان،معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران درباره اصلاحیه لایحه بسته محرک اقتصادی شهرداری، گفت: «شورا اردیبهشت‌ماه این بسته را تصویب کرد و کمک بزرگی بود که توانست بخشی از درآمدهای شهرداری را جبران کند. لایحه امروز الحاقیه‎ای است که در 11ماده مشتمل بر 3 بخش مالی، شهرسازی و مولد‌سازی‌ دارایی‎ها، به آن بسته محرک اضافه شده است. در این 11ماده درخواست شده است که مدت زمان پرداخت بدهی‌ها تا 15اسفندماه افزایش پیدا کند و کسانی که بدهی دارند اگر تا این مدت پرداخت کنند، دچار جریمه تأخیر در تادیه نشوند.» در پایان یک فوریت این لایحه با ۱۸رأی موافق تصویب شد.

یارانه‌های شهرداری در دست نیازمندان
اعضای پارلمان شهری روز گذشته بررسی طرح «هوشمندسازی ثبت مشارکت‌ها و نحوه تشویق شهروندان» را در دستور کار داشتند که بهاره آروین، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در توضیح این طرح گفت: «ما در شهرداری تهران یارانه‌های زیادی به شهروندان می‌دهیم؛ به‌طور مثال در اماکن ورزشی به شهروندان تخفیف می‌دهیم، در حمل‌ونقل عمومی‌ حتی قیمت تمام‌شده بلیت را از مردم دریافت نمی‌کنیم، در دوچرخه‌های اشتراکی برای تشویق شهروندان یارانه‌هایی می‌دهیم و... اما متأسفانه این یارانه‌ها غیرهدفمند هستند و به همین دلیل لزوما به‌دست اقشار نیازمند نمی‌رسند.» به گفته وی، افزایش مشارکت و کاهش نابرابری و بی‌عدالتی، اهداف این طرح هستند: «از آنجا که ما در شهرداری از بانک اطلاعات یکپارچه برخوردار نیستیم، ناگزیر به همه تخفیف‌ها را ارائه می‌دهیم. همانگونه که ثروتمندان قصر خود را با لامپ‌های متعدد تزیین کرده‌اند و بیشترین یارانه برق را دریافت می‌کنند یا بیشترین یارانه بنزین را پورشه‌سواران دریافت می‌کنند، در شهرداری تهران هم یارانه‌ها را طوری تقسیم کرده‌ایم که به اقشار هدف نرسیده است؛ بنابراین باید بانک اطلاعاتی خود را به کمک بانک‌های اطلاعاتی وزارت رفاه، سازمان بهزیستی و کمیته امداد تکمیل کنیم.» موافقان و مخالفان درخصوص این طرح اظهارنظر کردند و درنهایت طرح «هوشمندسازی ثبت مشارکت‌ها و نحوه تشویق شهروندان»  تصویب شد.

پنل‌های صوتی مانع آلودگی نیستند
احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته نارضایتی ساکنان حاشیه پل صدر را مطرح کرد و گفت: «همزمان با طراحی و ساخت پل صدر، بحثی با عنوان حقوق شهروندی و آلودگی‌های صوتی و بصری برای ساکنان، به‌ویژه ساختمان‌های مجاور، مطرح و کارشناسان عنوان کردند با نصب پنل‌های عایق صوتی تا 90درصد آلودگی صوتی کم می‌شود. البته این یک بحث آزمایشگاهی بود که ظاهرا در آزمایشگاه جواب داده و به نتیجه رسیده بود، ولی از آنجا که فضای شهری با فضای آزمایشگاهی متفاوت است، به‌رغم نصب پنل‌های صوتی، انتظار لازم برای کاهش آلودگی صوتی برآورده نشده است. مشکل به این هم ختم نشد و ما با مشکل بزرگی به‌عنوان سرقت پنل‌ها هم مواجه شدیم.»  این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه هم‌اکنون، هم تعداد پنل‌ها کم شده و هم آلودگی صوتی بیشتر شده و راه‌حل جدیدی نیز ارائه نشده است، گفت: «به‌نظر پنل‌های عایق صوتی از نظر عملکرد و همچنین به‌دلیل سرقت‌های دامنه‌دار، عملا کارایی لازم را ندارند؛ بنابراین از شهردار تهران می‌خواهم که به این مسئله رسیدگی و نسبت به ارائه راهکارهای جایگزین و جلب رضایت ساکنان ساختمان‌های مجاور پل صدر اقدام کند و نامه‌ای را هم که از جانب نهادها یا ساکنان نوشته شده بعد از یک سال بی‌پاسخ نگذارد.»

  تجلیل از خانواده شهدای سلامت
اعضای هیأت‌مدیره نظام پرستاری شهر تهران و پدر شهید رامین عزیزی‌فر، نخستین شهید مدافع سلامت درمان در تهران، مهمانان ویژه جلسه دیروز پارلمان شهری بودند. ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، با ابراز خرسندی از حضور مهمانان در جلسه گفت: «در شرایط سخت اپیدمی و بحرانی که یک سال است درگیر آن هستیم، کادر درمان اعم از پزشکان و پرستاران آسیب زیادی دیدند و ما عزیزانی را از این گروه از دست دادیم که جوان بودند.» او با اشاره به عملکرد تیم درمان گفت: «تیم درمان با وجود اینکه هرکدام از آنها مهارت و دانش فردی دارند و این دانش و مهارت مهم است، اما آنها یک تیمند که عملکردشان موجب بهبود بیمار می‌شود. شما اگر جراح ماهری باشید، ولی تیم پرستاری و مراقبت قوی نداشته باشید، پیچیده‌ترین جراحی مغز هم نتیجه‌بخش نخواهد بود. بد نیست سیاستگذاران ما و کسانی که اداره کشور برعهده آنهاست، این شیوه کار تیمی را مورد توجه قرار داده و بدانند در کشورداری هم باید پیشگیری، غربالگری، تشخیص بیماری، درمان و توانبخشی‌های پس از درمان را که در تیم پزشکی به‌خوبی دیده می‌شوند، لحاظ کنند. ما دیگر طاقت آزمون و خطا نداریم؛ ضمن اینکه حتما باید در حوزه سلامت با توجهی ویژه به همه اعضای درمان مطالبات آنها را پاسخگو باشیم.» در پایان لوحی به رسم یادبود تقدیم پدر شهیدعزیزی‌فر شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید