• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 8 دی 1399
کد مطلب : 120161
+
-

ملاقات با خیابان

ولیعصر، با برگزاری «کارگاه‌های ملاقات با خیابان» و نظرسنجی از کارشناسان و دانشجویان محور اصلی گردشگری تهران1400 می‌شود

گزارش
ملاقات با خیابان

  محمود مولایی- خبر‌نگار

 طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه با 18‌کیلومتر طول وده‌ها نقطه به‌یاد‌ماندنی که برای بسیاری از تهرانی‌ها و ساکنان دیگر شهرها خاطره‌ساز بوده است؛ برای اجرای برنامه‌های شاد و تبدیل به گردشگاه‌های شهری و مردمی آماده می‌شود.
خیابان ولیعصر با هزاران چنارش از میدان راه‌آهن تا تجریش ادامه دارد؛ با صدها جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و فرهنگی. این خیابان هزار خاطره و صد جاذبه، هر هفته، شاهد گذر شهروندان زیادی است که چه از محله‌های مختلف پایتخت و چه از جای جای ایران قدم روی سنگفرش‌هایش می‌گذارند یا از زیر درختان سر به فلک کشیده‌اش عبور می‌کنند. اگرچه چنارهای‌ آن، در طول دهه‌های گذشته به‌خاطر ساخت‌وساز و تغییرات غیراصولی و گذر بی‌محابای خودروها آسیب دیده‌اند، اما همچنان استوار مانده‌اند و هویت ولیعصر به‌حساب می‌آیند. جدا از این، خیابان ولیعصر، با داشتن مکان‌های بسیاری مثل تئاتر شهر، موزه سینما، میدان ولیعصر، پارک‌های ساعی و ملت، تماشاگه زمان ، سینماها و رستوران‌های فراوان، مسیری فراتر از یک‌راه برای رسیدن به مقصد است. علاوه بر اینها، با وجود ایستگاه راه‌آهن، ولیعصر نخستین جای تهران به‌حساب می‌آید که پذیرای بسیاری از مهمانان پایتخت می‌شود. بر همین اساس، خیابانی که یادآور شادی‌های دور و نزدیک مردم است، با برگزاری کارگاهی تحت عنوان «ملاقات با خیابان»، برای برنامه‌هایی که بتوانند به افزایش سطح نشاط شهروندان و خروج از حال و هوای روزگار تلخ کرونا کمک کنند، آماده می‌شود. ولیعصر محور اصلی برنامه‌های نوروز1400 و قرن جدید پیش‌رو خواهد بود.

6برنامه مدون

 از سوی دیگر شهرداری برای آنکه خیابان ولیعصر شرایط لازم را برای ثبت جهانی پیدا کند یک برنامه مدون در 6حوزه را در دستور کار قرار داده است؛ یعنی 6گام تا رسیدن به اصول تعیین شده توسط سازمان جهانی یونسکو . یکی از اقدامات 6گانه شهرداری برای ثبت جهانی خیابان ولیعصر، به حوزه «رویدادها» مربوط است. 
بر همین اساس، به‌تازگی کارگاه «ملاقات با خیابان» فعالیت خود را شروع کرده؛ کارگاهی که به همت پایگاه میراث شهری و موزه خیابان ولیعصر برگزار می‌شود. به این ترتیب، 36نقطه خیابان ولیعصر که می‌تواند فرصتی برای ایجاد کیفیت‌های شهری باشد، در طول خیابان شناسایی و برگزیده شده‌ تا هنرمندان، معماران، شهرسازان و طراحان برتر شهری به بیان نظرات و ایده‌های خود درباره این 36نقطه در قالب کارگاه «ملاقات خیابان» بپردازند. این نقاط درواقع به‌مثابه فرصت‌هایی برای اندیشیدن مجدد و ارائه راهکارهایی خلاقانه در راستای ارتقای کیفیت خیابان، به نفع زندگی شهری و هویت آن مدنظر قرار گرفته است تا با برگزاری کارگاه «ملاقات با خیابان» اقدام به تهیه طرح‌هایی در راستای کمک به تبدیل خیابان ولیعصر به مقصد شهری برای اهالی تهران شود. در کارگاه نخست که از همین‌ماه تا اسفندماه 99برگزار می‌شود، 14نقطه انتخاب شده تا با حضور علاقه‌مندان، دانشجویان و همه‌ کسانی که شهر برایشان دارای اهمیت است در همراهی با شورای علمی و راهبردی، ایده و نظراتشان برای تبدیل بخش‌هایی از خیابان ولیعصر به پاتوق و گردشگاه‌های مردمی  اضافه شود.
 وحید قاسمی، مدیر پروژه ساماندهی خیابان ولیعصر و مدیر موزه خیابان ولیعصر در این رابطه به همشهری می‌گوید: «از اواخر هفته گذشته کارگاه‌های ملاقات با خیابان آغاز شده و ادامه خواهد داشت. هم‌اکنون ما از همه دغدغه‌مندان اعم از معماران، شهرسازان، هنرمندان، متفکران و... دعوت کرده‌ایم که بیایند و در یک فرایند مشارکتی فرصت‌های رهاشده خیابان ولیعصر را به موارد کیفی برای زندگی تبدیل کنند.» این در حالی است که فراخوان کارگاه عکاسی این طرح به‌تازگی منتشر شده و به گفته قاسمی، کارگاه بعدی گرافیک است. «مکان- رویداد» (نقاطی که اتفاقات خاص و تاریخی در آنها رخ‌داده است)  نیز یکی دیگر از 6حوزه اقدامات شهرداری تهران است و بقیه حوزه‌ها به این ترتیب است: خواناسازی و معرفی، اقدامات کالبدی، فرهنگی و اجتماعی، زیست‌محیطی و دیپلماسی شهری. 
مدیر پروژه ساماندهی خیابان ولیعصر در این‌باره می‌گوید: «در ایام نوروز99 فاز یک خواناسازی (QRC) انجام شد و هم‌اکنون در فازهای بعدی قرار داریم. به این ترتیب که یکی فاز اهالی خیابان ولیعصر است و فاز دیگر کسبه این خیابان. این دو فعالیت در حوزه معرفی انجام می‌شود. اصلاح تابلوها و معرفی محله‌ها از اقداماتی است که تا پایان سال و در ایام نوروز1400 قابل رویت در شهر خواهد بود. اگر بازنگری طرح تفصیلی خیابان نیز صورت بگیرد، ساخت‌وسازها ضابطه‌مندتر می‌شود و همچنین اقدامات کالبدی مشتمل بر پیرایش، ساماندهی تابلوها و اینفوگرافی‌های محیطی و... انجام می‌شود.» 

ولیعصر؛ خیابان کامل
آیا ولیعصر برای رسیدن به یک خیابان کامل لازم است که بی‌آرتی را کنار بزند؟ یعنی بی‌آرتی از این خیابان حذف خواهد شد؟ پرسشی که قاسمی، مدیر پروژه ساماندهی خیابان ولیعصر و مدیر موزه خیابان ولیعصر چنین به آن پاسخ می‌دهد: «بی‌آرتی خیابان ولیعصر باید اصلاح شود. درواقع باید معماری و نمای بصری آن اصلاح  و در ساعاتی از روز فرصت دوطرفه‌ای در مسیر ایجاد شود و یکسری مسائل نیز باید تغییر کند؛ مثلا سرعت بی‌آرتی باید به سرعت شهری‌ نزدیک شود یا اینکه معماری ایستگاه‌ها باید بازنگری شود و اقداماتی از این دست نیاز است تا وضعیت بی‌آرتی بهبود یابد. درواقع مسیر بی‌آرتی یک برنامه بهسازی لازم دارد.» 

تهران 1400 با محوریت ولیعصر
به هر ترتیب یک تهران است و یک خیابان ولیعصر. خیابانی که شمال تا جنوب پایتخت را دربرمی‌گیرد و با ایجاد فضایی شاد و سالم به محور اصلی شهربرای حضور مردم، گروه‌های فرهنگی،‌موسیقی و ... بدل می‌شود. علی اعطا، عضو شورای شهر تهران به همشهری می‌گوید: «برای برنامه های تهران 1400 و ایجاد شهری پویا و زنده اولویت اصلی ما خیابان ولیعصر و بعد بلوار کشاورز است.»

  شهروندان نظرات خود را به همشهری اعلام کنند
شهروندان درباره اقداماتی که در مورد خیابان ولیعصر صورت می‌گیرد،   می‌توانند از طریق تلفن گویای همشهری با شماره02123023337  و شماره پیامک 02123023916 نظرات خود را ثبت کنند. بی‌تردید نظرات شهروندان با نگاه محله‌ای و تاریخی می‌تواند مجریان طرح خیابان ولیعصر و مدیران شهری را در رسیدن به هدف موردنظر یاری کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید