• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 8 دی 1399
کد مطلب : 120094
+
-

پایان یک دوران

نسل تازه مرجعیت با درگذشت آیت‎‌‎الله اراکی وارد عرصه شدند

چهره اول
پایان یک دوران


  سید محمد حسین محمدی     

با وفات آیت‎‌‎الله شیخ محمدعلی اراکی در سال1373، آخرین مرجع تقلید از نسل شاگردان شیخ‌عبدالکریم حائری و نخستین امام جمعه قم بعد از انقلاب، از دنیا رفت.
آیت‎‌‎الله اراکی اگرچه از نظر سنی بزرگ‎‌‎تر از امام‌خمینی بود اما خود را به‎‌‎عنوان یکی از حامیان و طرفداران او معرفی می‎‌‎کرد. او معتقد بود که امام‌خمینی «مجددالمذهب فی قرن خامس عشر» است. دوران مرجعیت آیت‎‌‎الله اراکی طولانی نبود؛ دوره‎‌‎ای که حدودا از سال1368 آغاز  شد و در سال1373 به پایان ‎‌‎رسید. اما با وفات او فصل جدیدی از مرجعیت آغاز شد. تا پیش از دوره آیت‎‌‎الله اراکی، عموم مراجع تقلید از نظر شهرت کاملا برای مردم شناخته شده بودند. همچنین تعداد گزینه‎‌‎های شاخص مرجعیت از حدود 3نفر فراتر نمی‎‌‎رفت. اما با وفات آیت‎‌‎الله اراکی، فضای عمومی جامعه با چالش جدیدی مواجه شد. نخبگان حوزوی که وظیفه معرفی مرجع تقلید جدید را داشتند با گزینه‎‌‎های متعددی روبه‎‌‎رو بودند. این سبب شده بود تا کار برای معرفی دشوار شود.
یک روز پس از درگذشت آیت‎‌‎الله اراکی، جامعه روحانیت مبارز تهران با صدور بیانیه‎‌‎ای آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای و آیات عظام فاضل لنکرانی و میرزا جواد تبریزی را به‎‌‎عنوان علمای جایزالتقلید اعلام کرد.
فردای آن روز، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با صدور بیانیه‎‌‎ای یک لیست هفت‌نفره را به‎‌‎عنوان مراجع جایزالتقلید اعلام کرد. جامعه مدرسین، علاوه بر3 مرجع تقلیدی که در لیست جامعه روحانیت مبارز آمده بود، آیات عظام محمدتقی بهجت، حسین وحید خراسانی، سیدموسی شبیری زنجانی و ناصر مکارم شیرازی را به لیست خود اضافه کرده بود. بعدها برخی بیان کردند که اسامی این لیست به‎‌‎ترتیب آرای موافق آنها در جلسه جامعه مدرسین نوشته شده بود.
اگرچه لیست جامعه مدرسین از لیست جامعه روحانیت مبارز کامل‎‌‎تر بود اما باز هم نام چند نفر از علمای بزرگ قم و نجف که مقلدین قابل‎‌‎توجهی داشتند در فهرست خالی بود‌؛ آیت‎‌‎الله سیدعلی سیستانی و آیت‎‌‎الله لطف‎‌‎الله صافی گلپایگانی برخی از این افراد بودند. در سال‎‌‎های بعد، با وفات برخی از مراجعی که در فهرست اول بودند، اسامی دیگری به این لیست اضافه شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید