مسکن اجتماعی و خانههای کوچک مقیاس
اجباری کردن کمربند ایمنی آغاز شد
محمد سرابی
زمینهای خالی در اطراف و حاشیه نزدیک شهرها تا نیمهسالهای 70تصرف شده و زیرساختمان رفته بود. کسانی که توانسته بودند در یک دهه گذشته املاکی را بهدست بیاورند اکنون صاحبخانه محسوب میشدند و اسنادی برای آن داشتند. با این حال مشکل کمبود مسکن همچنان ادامه داشت. در اردیبهشت سال1373 وزیر تعاون اعلام کرد که امسال 65هزار واحد مسکونی توسط تعاونیهای مسکن ساخته میشود و تعداد این واحدها در برنامه پنجساله دوم توسعه (که از سال72 شروع شده بود) به 400هزار واحد خواهد رسید. در تابستان طرحی به نام «مسکن اجتماعی» اعلام شد. در این طرح بانک مسکن به کسانی که بهصورت انبوه خانهسازی میکردند وام با سود 6تا 8درصد میداد. طرح مسکن اجتماعی مصوبات مجلس شورای اسلامی را هم داشت و قرار بود خانههای آن بهصورت اجاره یا اجاره به شرط تملیک در اختیار متقاضیان قرار گیرد. مساحت خانهای که وام میگرفت در تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و مشهد حداکثر 75متر و در دیگر شهرها حداکثر 100متر بود. خانهسازی انبوه هم به معنی ساختن 30خانه 50تا 70متری تعریف شده بود. در مهر ماه ، وزارت مسکن و شهرسازی شهرهایی را که باید دارای مسکن اجتماعی شوند، اعلام کرد. قرار بود در تهران5950، کرج 1100، تبریز 1200، مشهد 2600و اصفهان 2100واحد به این شکل ساخته شود.
در ابتدای زمستان، بانک مسکن شرایط مختلفی برای وام خانه به کارکنان دولت تعیین کرد و وزیر مسکن از 660طرح آمادهسازی در اطراف شهرهای مختلف و تولید 10شهر جدید با ظرفیت 3میلیون نفر خبر داد. موضوع صدور سند مالکیت به اندازه دهه اول انقلاب التهاب نداشت، بازسازی و آپارتمانسازی هم هنوز شدت نگرفته بود اما ساخت خانههای دولتی رونق داشت (در سال1399 و در شرایط رکود ساختوساز، موضوع انبوهسازی و تولید خانههای کوچک دوباره مطرح شد).
قیمت خودرو هم افزایش پیدا کرده بود و تولید و واردات باید آن را متعادل میکرد، برخی از خودروهای وارداتی در گمرک باقی بودند و مجوز ورود به کشور را نداشتند که واردکننده باید آنها را مرجوع میکرد. ایران خودرو هرماه 5هزار پیکان و هزار پژو 405میساخت. پیشفروش پژو 405با پرداخت اولیه 4میلیون تومان و تحویل 15ماهه انجام میشد و بنا بود در سال 73نزدیک 5هزار دستگاه پژو 405و پیکان1600به رانندگان تاکسی تهران واگذار شود. خیابانها ظرفیت حرکت و پارک این همه خودرو را نداشتند. 5هزار پارکومتر کامپیوتری جدید با هزینه 500میلیون تومان از کانادا خریداری و به جای پارکومترهای مکانیکی قدیمی نصب شد. نخستین پارکینگ طبقانی مکانیکی نیز قرار بود در حوالی میدان فاطمی ساخته شود. گازسوزکردن خودروها و اجباریکردن کمربند ایمنی آغاز شده بود. تلاشهایی هم برای وادارکردن موتورسیکلتها به دریافت برگه معاینه فنی و مجوز تردد در طرح ترافیک شد که نتیجهای نداشت.