از رستم آباد تا کن
سینمای ایران با فیلم زیردرختان زیتون به بخش مسابقه جشنواره کن راه یافت
معراج قنبری
عباس کیارستمی از میان درختان زیتون به جشنواره کن و سطح اول سینمای جهان رفت. برای سینمای ایران، نخستین حضور در بخش رقابتی جشنواره کن، با فیلم «زیر درختان زیتون» رقم خورد. فیلم مذکور موفق به کسب این جایزه نشد اما کیارستمی 3سال بعد با «طعم گیلاس» این قله را فتح کرد تا یک راه سخت را هموار کند. این فیلم 10بار نامزد دریافت جوایز گوناگون و مهم بینالمللی بود، که در 7رقابت موفق به کسب جایزه شد و در بین 44مورد از بهترین فیلمهای تاریخ جشنواره کن نیز معرفی شد. محمدعلی کشاورز سالها پیش در گفتوگو با خبرگزاری ایسنا، درباره تجربه حضور در این فیلم چنین گفته بود: «من در زیر درختان زیتون بهعنوان یک هنرپیشه حرفهای کار نکردم، عباس هم از من همین را میخواست. او از تواناترین کارگردانهاست و دقیقا میداند که چه میخواهد و قبل از اینکه کاری را شروع کند لوکیشنها را انتخاب میکند و بر اساس آن سناریو مینویسد و دقیقا میداند کجا فیلمبرداری کند و رهبری فوقالعاده خوبی در کار دارد». سهگانه کوکر یا رستمآباد، به 3فیلم از عباس کیارستمی اطلاق میشود. محل ساخت این فیلمها در روستای کوکر (استان گیلان) بود، و موضوع فیلمها به هم مرتبط و دو نگاه درباره زندگی و مرگ نقش مهمی در داستانها دارد. زیر درختان زیتون ضلع سوم این سهگانه بود؛ «خانه دوست کجاست؟» ( 1366) و «زندگی و دیگر هیچ»(1370) 2فیلم پیشین این مثلث بودند. کیارستمی این سهگانه را در شرایط دشوار سیاسی ایران در دهههای 1360 و 1370 ساخت و با این فیلمها توانست تصویر متفاوتی را از ایران به دنیای بیرون نشاندهد. نمایش این فیلمها در چندین کشور اروپایی موفقیتآمیز بود. از آنجا که کیارستمی پوستر بیشتر فیلمهایش را خودش طراحی میکرد، پوستر این سهگانه نیز کار خودش بود. تنها در خانه دوست کجاست؟ ابتدا نقاشیای از آن زیکزاک معروف را به آیدین آغداشلو سفارش داد که حاصل آن را استفاده نکرد، و ایده و طرحی از خودش را با اجرا و همراهی مرتضی ممیز به سرانجام رساند.