• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 7 دی 1399
کد مطلب : 120039
+
-

کرونا، ‌چین را از آمریکا جلو می‌اندازد

جهان‌نما
کرونا، ‌چین را از آمریکا جلو می‌اندازد

چین، خیلی زودتر از آنچه گمان می‌رفت به بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا تبدیل خواهد شد و از آمریکا عبور خواهد کرد؛ این هم یکی از پیامدهای مثبت کرونا برای کشوری که جهان‌گیری کشنده‌ترین ویروس یک قرن اخیر از آن شروع شد.
به گزارش گاردین، مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری در گزارش خود گفته است که انتظار دارد حجم اقتصاد چین به دلار، در سال 2028از حجم اقتصاد آمریکا عبور کند. این یعنی چین در همین دهه و چند سال زودتر از پیش‌بینی قبلی همین مرکز، از آمریکا عبور خواهد کرد.
این مرکز مشاوره‌ای مستقر در لندن، در جدول سالانه خود از چشم‌انداز رشد 193کشور دنیا، گفته است که چین خیلی زود از پیامدهای همه‌گیری کرونا عبور کرده و به‌عنوان تنها اقتصاد معتبر دنیا، در سال 2020میلادی حدود 2درصد رشد اقتصادی را تجربه خواهد کرد.
با توجه به اینکه انتظار می‌رود اقتصاد آمریکا امسال حدود 5درصد کوچک شود، چین این فرصت را دارد تا فاصله‌اش با بزرگ‌ترین رقیب اقتصادی‌اش را کمتر کند. در مجموع، پیش‌بینی شده است که امسال تولید ناخالص داخلی جهانی 4.4درصد افت را تجربه کند، رقمی که بدترین سقوط یکساله از زمان جنگ جهانی دوم به بعد به شمار می‌رود.
دلیل اصلی این وضعیت اقتصادی، آنطور که صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده، جهان‌گیری کروناست؛ براساس اعلام این صندوق، هزینه‌های مستقیم این بحران سلامتی، 28تریلیون دلار خواهد بود. این صندوق ویروس کرونا را بدترین بحران از زمان رکود بزرگ در دهه 30میلادی خوانده و گفته است که همه‌گیری به‌خاطر دامن زدن به بیکاری، سرمایه‌گذاری ضعیف و دور نگه داشتن کودکان از تحصیل، جراحاتی عمیق و ماندگار بر اقتصاد دنیا وارد خواهد کرد.
داگلاس مک‌ویلیامز، نایب‌رئیس مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری گفته است: «خبر بزرگ در این پیش‌بینی از وضعیت اقتصادی، سرعت رشد اقتصاد چین است. پیش‌بینی ما این است که اقتصاد چین در دوره 5 ساله فعلی (25-2020) به اقتصادی با درآمد بسیار تبدیل شود و انتظار داریم که 5سال زودتر از چیزی که سال گذشته پیش‌بینی کرده بودیم از آمریکا عبور کند.»

صندوق مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری گفته است که سهم چین از تولید ناخالص داخلی جهانی از 3.6درصد در سال 2000به 17.8درصد در سال 2019رسیده است و همچنان افزایش خواهد داشت. براساس پیش‌بینی این صندوق، اقتصاد چین از سهم سرانه 12هزار و 536دلار در سال 2023عبور خواهد کرد تا این کشور به جمع یکی از کشورهای با درآمد بالا در دنیا تبدیل شود.
با وجود این، استانداردهای زندگی در چین، به‌مراتب پایین‌تر از آمریکا و کشورهای غربی خواهد بود. در آمریکا، میانگین درآمد سرانه بالای 63هزار دلار و این رقم در انگلیس بالای 39هزار دلار است. مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری گفته است که جدایی انگلیس  از اتحادیه اروپا، باعث نخواهد شد تا اقتصاد این کشور از جمع اقتصاد‌های برتر دنیا، دست‌کم در 15سال آینده خارج شود؛ هم‌اکنون انگلیس پنجمین اقتصاد دنیا را دارد.
مک‌ویلیامز، درباره رشد اقتصادی انگلیس گفته است: «پیش‌بینی می‌شود که جایگاه اقتصاد انگلیس در سال 2024توسط هند گرفته شود، اما در غیر این صورت انگلیس جایگاهش را در میان برترین اقتصادهای دنیا تا سال 2025حفظ خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2035، تولید ناخالص داخلی انگلیس به دلار، 40درصد بیشتر از فرانسه، ‌همسایه و رقیب دیرینه‌اش باشد.»
هند، بعد از اینکه سال گذشته از فرانسه و انگلیس عبور کرد، دوباره جایگاهش را به‌خاطر افت شدید ارزش روپیه به انگلیس پس داده است. با این حال این وضعیت کوتاه خواهد بود و دومین کشور پرجمعیت دنیا، در مسیر تبدیل شدن به سومین اقتصاد بزرگ دنیا در سال 2035است.
مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری در گزارش خود به این مسئله تأکید کرده که مسائل محیط‌زیستی در 15سال آینده تأثیراتی جدی و عمیق بر مسائل اقتصاد جهانی خواهد داشت. براساس گزارش این مرکز، در این دوره اثرات گرمایش جهانی خیلی زودتر از آنچه پیش‌تر گمان می‌رفت آشکار خواهد شد.
در گزارش این مرکز آمده است: «سطح دریا در سال 2035میلادی 45سانتی‌متر بالاتر از آنچه در سال 2000بوده خواهد بود. این در حالی است که 2 سال قبل پیش‌بینی می‌شد سطح دریاها تا سال 2030میلادی 20سانتی‌متر بالاتر خواهد رفت.»
مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری گفته است که با توجه به برنامه‌های کشورهای مختلف برای حذف خروجی گاز کربن در دهه پیش رو، تقاضا برای سوخت‌های فسیلی کاهش خواهد یافت و قیمت نفت هم پایین خواهد آمد. بنابر گزارش این مرکز، قیمت یک بشکه نفت خام تا سال 2035میلادی به زیر 30دلار خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید