• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 7 دی 1399
کد مطلب : 120024
+
-

روایت رئیس‌جمهور از مشکلاتی که آمریکا در خرید واکسن ایجاد کرد

سختی‌های خرید واکسن

روحانی: ایران حتما دنبال واکسن داخلی است و چند شرکت دانش‌بنیان تلاش می‌کنند اما همزمان برای خرید واکسن تلاش کرده‌ایم‌‌

دولت
سختی‌های خرید واکسن


  جهانگیری: هیچ مقام دولتی و هیچ خانواده مقام دولتی حق ندارد خارج از دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، به واکسن دسترسی پیدا کند‌ 


 رئیس‌جمهور در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به انتقادها نسبت به تعلل دولت در تهیه واکسن کرونا، گفت: معمولا رسانه‌های ضدایرانی هر روزی یک بهانه‌ای پیدا می‌کنند. مدت‌ها شروع کردند که همه عالم و دنیا واکسن می‌زنند، ایران چرا عقب است و چرا دنبال واکسن نیست و ادعا کردند که پول ندارد، یا دارد و منتقل نمی‌شود، یا منتقل می‌شود و اوفک (OFAC) اجازه نمی‌دهد و هر ساعت یک بساطی را به راه انداختند.
حسن روحانی واکسن کرونا را یکی از مسائل مدنظر دولت از همان روزها و ماه‌های اولیه دانست و تصریح کرد: تمام این تبلیغاتی که می‌شود، تبلیغات نادرست و نارواست، اولا ایران حتما دنبال واکسن داخلی است و چند شرکت دانش‌بنیان تلاش می‌کنند و ان‌شاء‌الله به مقصد می‌رسند اما همزمان برای خرید واکسن تلاش کرده‌ایم.

خباثت و رذالت آمریکا
رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین با تشریح مسائل اختلافی میان دولت و مخالفانش بر سر نقش تحریم‌های آمریکا در واردات واکسن، گفت: حتما آمریکایی‌ها برای ما مشکل درست کردند، هیچ‌کس تردید نکند. نه‌تنها در واکسن و دارو و مواد غذایی، شما موردی پیدا نمی‌کنید که از خارج کشور خریداری کنیم و آنجا آثار خباثت و رذالت آمریکا را نبینیم، اصلا موردی نمی‌بینیم. هم در مورد خرید و هم صادرات، هر چه روی آن انگشت بگذارید، می‌بینید فعالیت خبیثانه و رذیلانه آمریکا آنجاست، پول را آماده کردیم تا از بانکی بدهیم برای اینکه واکسن بخریم، پول آماده بود آنها گفتند نه، اول باید اوفک (دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا که زیرنظر وزارت خزانه‌داری این کشور است) اجازه رسمی بدهد، تا او اجازه ندهد، اصلا پول قبول نمی‌کنیم؛ یعنی اینقدر اینها مردم را ترسانده‌اند، حتی سازمان بهداشت جهانی را.

چطور به دزد اعتماد کنیم
روحانی درباره برخی محدودیت‌های مبادلات بانکی ایران بر سر تهیه واکسن کرونا توضیح داد: از کشوری که پول ما آنجاست، خواستیم پول را منتقل کنیم، آن کشور قبول کرده اوفک هم به ظاهر گفته اشکال ندارد، اما بعد گفته حتما باید پول بیاید در بانک آمریکایی و از بانک آمریکایی منتقل شود، چه‌کسی اعتماد می‌کند. به شما آدم‌هایی که هیچ‌کجا نمی‌شود به شما اعتماد کرد، هر جا پول ما را پیدا کردید دزدیدید، شما که در دزدی معروفید، ما چه جور به دزد اعتماد کنیم. نگذاشتند.

تهیه واکسن از طرح کواکس
رئیس‌جمهور درباره منبع تهیه واکسن‌ها نیز به‌صورت گذرا اشاره کرد: هر کجا غیرکواکس هم اگر واکسنی مورد اعتماد باشد و وزارت بهداشت و درمان به ما بگوید این واکسن مورد اعتماد است، حتما خریداری می‌کنیم، پولش را تهیه و منتقل می‌کنیم به هر شرایطی که باشد، اما آماده نیستیم که مردم کشور ما دوره آزمایشی یک واکسن غیرمعتبر را بگذرانند. هر کجا شرکت و واکسن معتبر باشد، هم وسیله حمل‌ونقل و هم وسیله نگهداری‌اش را داریم و آن واکسن مقرر باشد زیر 4درجه و 80درجه باشد، در نقل و انتقال و نگهداری مشکل نداریم، در خرید مشکل داریم اما از مشکل عبور می‌کنیم.

 تحریم برای هر چیز مشکل است
رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به مناقشات علیه دولت درباره اثر تحریم‌ها تأکید کرد: گاهی وقت‌ها در بعضی‌ رسانه‌ها می‌گویند ما که نفهمیدیم مسئولان چه می‌گویند؛ خلاصه تحریم مشکل برای واکسن هست یا نیست؟ بله، تحریم مشکل است، نه صرفا برای واکسن بلکه برای هر دارو، نه برای هر دارو، برای هر‌چه که می‌خواهیم وارد کنیم. او درباره اثر FATF بر واردات واکسن نیز گفت: می‌گویند FATF مؤثر است یا نیست؟ دولت 4لایحه دارد، 2لایحه‌اش تصویب شده ‌و 2لایحه‌اش مانده است که هم دولت و مجلس تصویب کردند، در مسیر است و دلمان می‌خواهد هر‌چه سریع‌تر 2لایحه تصویب شود. FATF مقوله دیگری است و سر جای خودش باید بحث شود. مردم بدانند در همه اینها مشکلات داریم اما این مشکلات مانع از فعالیت ما نیست. مانع از اقدامات ما نیست. ممکن است چیزی گران‌تر در‌بیاید و با تأخیر انجام بگیرد، اما حتما این کار انجام خواهد شد.

 مکث
توزیع عادلانه واکسن


معاون اول رئیس‌جمهور‌ با بیان اینکه هیچ مقام دولتی و هیچ خانواده مقام دولتی حق ندارد خارج از دستورالعمل‌‌های وزارت بهداشت، به واکسن دسترسی پیدا کند، گفت: اولویت‌ها را وزارت بهداشت تعیین و شفاف اعلام می‌کند و همه مردم مشابه هم به واکسن دسترسی پیدا می‌کنند. اسحاق جهانگیری در سومین جشنواره ملی زن و علم در دانشگاه شهید بهشتی، افزود: مردم مطمئن باشند که وزارت بهداشت و درمان دستورالعمل‌های شفاف تهیه و تدوین خواهد کرد و به اطلاع افکار عمومی خواهد رساند و اینگونه نیست که احدی خارج از دستورالعمل‌ها و قبل از اینکه به مردمی که در اولویت هستند، بتواند به واکسن دسترسی پیدا کند.
رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا خواستار دقت‌نظر برای تخصیص واکسن‌ها به گروه‌های نیازمندتر هم شد. حسن روحانی تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان، خود آقای دکتر نمکی مراقبت کنند. آن روزی که واکسنی را خریدیم و وارد کشور شد، آن روز خواهش می‌کنم به دقت به مردم گزارش داده شود، چند واکسن وارد شده و به چه افرادی تزریق شده است، چون آن وقت بازی دیگری شروع می‌شود که واکسن آوردند، به اینها تزریق کردند، به آنها تزریق نکردند، آنها چه شد و اینها چه جوری شد، این واکسن چه شد از بازار آزاد سر درآورد و داستان‌ها شروع می‌شود، خواهش می‌کنم همانی که وزارت بهداشت و درمان کاملا برنامه دارد که واکسن وارد شود، اولویت‌ها برای تزریق واکسن و واکسیناسیون مشخص است. آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند و سنشان بالا‌ست، اینها اولویت‌های ما‌ست و مشخص است، باید دقیق مشخص شود و روزانه به مردم کاملا توضیح داده شود و واضح و روشن باشد، چون دشمنان ما هر روز دنبال این هستند که بهانه پیدا کنند و از این مسائل سوءاستفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید