• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 7 دی 1399
کد مطلب : 120019
+
-

کافه خبر / دفاع سخنگو از مصوبه انتخاباتی مجلس


محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه مجلس به‌دنبال برچیدن روال نامطلوب ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری است، از ایجاد برخی شبهات در رسانه‌ها و فضاهای غیررسمی در مورد مجلس انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، او دیروز در جمع خبرنگاران گفت: آنچه مطرح می‌شود این است که اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری برای سال ۱۴۰۰ است؟ بله این اصلاح برای سال ۱۴۰۰ و همه انتخابات بعد از آن است. انگیزه مجلس هم این است که شاهد ثبت نام بی‌رویه و نامناسب که گاهی به آبروی نظام آسیب می‌زند، نباشیم. مسلما شورای نگهبان دقت لازم را خواهد داشت و درصورتی که دایره ثبت‌نام به سمتی خارج از احکام قانون اساسی برود با آن مخالفت خواهد کرد. فرهنگی یادآور شد: گاهی شبهاتی مطرح می‌شود که گویا مجلس شورای اسلامی به‌دنبال دادن مجوز به نظامیان است، درحالی‌که این خلاف واقع است. مجوز جدیدی داده نشده این از ابتدای انقلاب وجود داشته است و قانون اساسی نظامیان را منع کرده  و ما نه تنها آنها را منع نکردیم بلکه فقط افرادی که سوابق مختلف دارند را احصا کردیم.

  اما و اگرهای نادران برای کلیات بودجه
الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس گفت: چنانچه دولت با اصلاحات کارشناسی مجلس همراهی نکند و روی مواضع خود ایستادگی کند، اصلاحات لازم را انجام و لایحه را برای شورای نگهبان ارسال می‌کنیم. به گزارش فارس، نادران افزود: در مجلس دو سه بحث اساسی در این زمینه وجود دارد؛ نخست اینکه نماینده‌ای نیست که به‌صورت تام از لایحه بودجه دولت دفاع کند یا لایحه را عملیاتی بداند یا بگوید که این لایحه آثار منفی اقتصادی ندارد. دومین بحث در ارتباط با نظر جمعی از نمایندگان مبنی بر رد لایحه بودجه 1400و تصویب بودجه چند دوازدهم است. همچنین گروهی دیگر از نمایندگان ازجمله خود بنده معتقدیم که حداکثر تلاش برای تعامل با دولت برای تصویب بودجه با اصلاحات اساسی لازم است به نوعی که رویکردهای مجلس در اصلاح بودجه را اعمال کنیم مثلا بودجه را دو سقفی ببندیم، دو زمانی کنیم و نامه رهبر معظم انقلاب در پاسخ به ریاست‌جمهوری برای برداشت از صندوق توسعه ملی را اعمال کنیم.

  نامه نماینده تهران به وزیر علوم 
مجتبی توانگر، نماینده تهران در نامه‌ای به وزیر علوم نسبت به مسدود شدن دسترسی جامعه علمی کشور به پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی در پایگاه مطالعات علمی ایران انتقاد و تأکید کرد که این موضوع با قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مغایرت دارد. به گزارش همشهری، در بخشی از نامه او آمده است که اگر هدف از انسداد دسترسی به داده‌های علمی درکشور، پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی است؛ خاطرنشان می‌نمایم که راه‌های فنی مانند راه‌اندازی و ایجاد سامانه‌های مشابهت‌یابی (همانندجو) در متون علمی، جهت مبارزه با تقلب وجود دارد. سازوکاری که در آن، سامانه تحت شبکه(وب) با دریافت متن از کاربر و مقایسه خودکار آن با متن ارائه شده، نوشته‌های همانند را بازیابی و میزان همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد. بنابراین و با عنایت به موارد فوق‌الذکر، اجرای سیاست‌های مبتنی بر رشد اخلاق علم و پژوهش در کشور، دسترسی آزاد به متون علمی و تقویت ابزارهای فنی جهت مبارزه با تقلب در تهیه آثار علمی به‌طور قطع و یقین به‌مراتب از اعمال سیاست‌های محدود و مسدود‌کننده دسترسی به متون علمی اثربخشی بیشتری به همراه خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید