از تحلیل تا ترفیع
انتشار فصلنامه رسانه
محمدناصر احدی
25سال پس از انتشار فصلنامه «تحقیقات روزنامهنگاری» در سال1344 که به بررسی جنبههای مختلف حرفه روزنامهنگاری میپرداخت، در سال 1369 نشریهای منتشر شد که وسایل ارتباط جمعی ازجمله مطبوعات، سینما، تلویزیون و... را موضوع مطالعه خود قرار داده بود. «رسانه؛ فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی در وسایل ارتباط جمعی» بود که شماره اول آن در بهار 1369 زیرنظر هادی خانیکی و به مشاوره کاظم معتمدنژاد، علی اسدی، نعیم بدیعی، مهدی محسنیانراد و مهدی فرقانی از سوی «مرکز گسترش آموزش رسانهها»ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 98صفحه منتشر شد. یادداشت آغازین شماره نخست، 3 عامل را دلیل عقبماندگی مطبوعات ایرانی عنوان میکند: 1. تقلید از نمونههای فرنگی، «بدون تغذیه از فرهنگ و ساختار واقعی جامعه»؛ 2. استبداد سیاسی و سانسور؛ 3. غلبه فرهنگ شفاهی بر «گرایش رسانهای مکتوب» در جامعه ایرانی. این یادداشت ـ که نشانی از نام نویسنده ندارد ـ در ادامه، «مطبوعات دوران آزادیهای نسبی چه پس از انقلاب مشروطه و چه در عهد پایانی قاجار و چه دهه 20و آغاز دهه30» را شبیه به «زبانآور شدن کودکی لال» میداند و به این ترتیب تلاشهای دستاندرکاران جراید ایرانی از سال 1285 (تاریخ امضای فرمان مشروطیت به دست مظفرالدین شاه قاجار) تا پایان دهه 30ر ا کلاً به هیچ میگیرد. سپس، نگارنده بینام این یادداشت، دهههای 40 و 50 را عصر رنگیننامه میخواند که «مطبوعات این عصر بهمنظور تخریب فرهنگی و فکری جامعه و اشاعه ابتذال شاهانه هیچ حریمی را هجوم نیاورده نگذاشتند و به عنوان بازوی توانمند خفقان شاهنشاهی راه را بر شکوفایی هر اصالت و آزادگی و جهادی بستند.» چنین یادداشتی برای فصلنامهای که قصدش «انعکاس تحقیقها، تجربهها و دستاوردهای ارتباطات کشو رو جهان» است، بیش از حد مغرضانه بهنظر می رسد، اما اغلب مطالب این فصلنامه، در سالهای نخست انتشارش، از چنین نگاه یکطرفه و غیرمنصفانهای بری بودند و رویکردی کاربردی در تحلیل وسایل ارتباط جمعی داشتند. در همین شماره نخست مطالب خواندنی و مفیدی همچون «تحقیقی درباره: تصویر خبری انقلاب اسلامی ایران در جهان»، «معیارهای گزینش خبر: کدام خبر، چرا؟»، «صفحهآرایی پلی بین نویسنده و خواننده»، «مطبوعات محلی، خلاقیت یا تقلید» و «مطالعهای در: پدیده اوشینیسم» و... منتشر شده است. نویسنده مقاله «مطالعهای در: پدیده اوشینیسم» مهدی محسنیانراد است که مقاله جالبی درباره دلایل استقبال از سریال محبوب «سالهای دور از خانه» (اوشین) نوشته است. سال 1372سال چهارم انتشار فصلنامه رسانه بود و همچنان روند انتشار مقالات تحلیلی و کاربردی در آن ادامه داشت. اما متأسفانه فصلنامه رسانه در سالهای آتی از این مسیر منحرف شد و به چاپ مقالات علمی ـ پژوهشی دانشگاهی روی آورد که نه دردی از روزنامهنگاری ما دوا میکنند و نه بهکار گسترش نظریات آکادمیک میآیند و صرفا واسطهای برای پر کردن رزومه استادان راهنما و مشاور و طی مدارج ترقی در سیستم اداری دانشگاه هستند. شماره پاییز امسال این نشریه، صد و نوزدهمین شماره این فصلنامه است و به لحاظ جذابیت و خواندنی بودن با شمارههای ابتدایی آن توفیر اساسی دارد.