• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 6 دی 1399
کد مطلب : 119839
+
-

حذف در دوحه، از بیم آمریکا

ایران در مقدماتی جام جهانی 1994آسیا، گرفتار عملکرد ضعیف خود و شایعات خارج از زمین شد

ورزش
حذف در دوحه، از بیم آمریکا


 جواد نصرتی

مقدماتی جام‌جهانی1994آمریکا، یک افسوس بزرگ و یک معمای بزرگ‌تر در تاریخ فوتبال ایران است.
رقابت‌هایی که ابهت علی پروین در دهه70را زیر سؤال برد، فرصت بی‌نظیری برای نسل جدیدی از بازیکنان تیم ملی بود تا بعد از 16سال دوباره به جام جهانی صعود کنند اما عملکرد ضعیف یا آنطور که شایعه‌اش هنوز زنده هست، دستور از مقامات بالا، ایران را ناکام گذاشت. آن روزها شایعه شده بود که حتی اگر تیم صعود کند، به‌خاطر اینکه بازی‌ها در آمریکا برگزار می‌شود، ممکن است سازمان تربیت بدنی بازی‌ها را تحریم کند و تیم اعزام نشود. همین شایعه، در کنار درگیری‌های داخل اردو، تیم را کاملاً متشنج کرد. ایران در مرحله آخر مقدماتی جام جهانی در آسیا که در دوحه قطر برگزار می‌شد، کارش را با شکست 3بر صفر برابر کره جنوبی شروع کرد. بعد از همین شکست بود که اردوی تیم متشنج شد و گفته می‌شد برخی بازیکنان می‌خواهند اردو را ترک کنند که با وساطت مسئولان مشکل حل شد. در بازی بعدی، ایران با گل‌های رضا حسن‌زاده و علی دایی، ژاپن را دو بر یک شکست داد. بازی بعدی، نوبت شکست بود؛ دو بر یک برابر عراق.
این تورنمنت، یکی از پیچیده‌ترین رقابت‌هایی است که آسیا به خود دیده و در روز آخر بازی‌ها، جز کره‌شمالی، تمام 5تیم دیگر شانس صعود داشتند. ایران تنها با برد برابر عربستان امیدش برای جام‌جهانی را زنده نگه می‌داشت اما پسران صحرا، در یکی از مسابقاتی که در تاریخ‌شان جاودانه شد، ایران را 4بر 3شکست دادند و همراه با کره‌جنوبی به جام‌جهانی صعود کردند.
پروین به‌عنوان سرمربی تیم، از مدت‌ها قبل درباره نبود بازی‌های تدارکاتی و ضعف برنامه‌ریزی تیمش هشدار داده بود اما در بازگشت به تهران، قربانی حذف مسئله‌دار ایران شد. شاید اگر میزبان جام جهانی 1994کشور دیگری بود، سرنوشت آن تیم هم طور دیگری رقم می‌خورد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید