
در گفتوگوی همشهری با دبیر انجمن خودروسازان اعلام شد
خودروسازان در انتظار آزادسازی قیمت خودروهای کمتیراژ

آزادسازی قیمت خودروهای کمتیراژ ایرانخودرو و سایپا که رقبایی مشابه در شرکتهای خودروسازی خصوصی دارند، در انتظار ابلاغ مصوباتی است که در دستور کار شورایعالی هماهنگی اقتصادی قوا و شورای رقابت قرار دارد، اما این مصوبات هنوز ابلاغ نشده است.
بهگزارش همشهری، خودروسازان در حالی منتظر مصوبات شورایعالی هماهنگی اقتصادی قوای سهگانه و شورای رقابت برای آزادسازی بیش از 10محصول کمتیراژشان هستند که گرچه این موضوع در چارچوب درخواست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از شورای رقابت و ارائه طرح جهش تولید خودروسازان توسط وزیر صنعت به شورای هماهنگی سران اقتصادی قوا ارائه و دوشنبه هفته جاری نیز در دستور کار ایندو نهاد قرار داشته، اما هنوز هیچ خبری مبنی بر رد یا تصویب این درخواست منتشر نشده است.
دبیر انجمن خودروسازان در گفتوگو با همشهری با بیان اینکه هنوز خبری از موافقت شورایعالی هماهنگی اقتصادی قوا و شورای رقابت برای آزادسازی قیمت خودروهای کمتیراژ داخلی منتشر نشده و خودروسازان در انتظار تصویب و ابلاغ این مصوبات برای جبران بخشی از زیاندهی خود هستند، گفت: در جلسات کارشناسی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با شورای رقابت، این شورا مجاب شد تا برخی خودروهای کمتیراژ داخلی را که بهدلیل تولید خودروهای مشابه در شرکتهای خودروسازان بخش خصوصی، بازاری انحصاری ندارند از شمول ضوابط قیمتگذاری این شورا خارج کرده و تعیین قیمت آن بهخودروسازان واگذار شود. احمد نعمتبخش افزود: بر مبنای این نشستها شورای رقابت موافقت ضمنی خود با آزادسازی قیمت این خودروها را اعلام و موضوع را برای بررسی و تصویب نهایی اعضای شورا به مرکز ملی رقابت ارائه کرد و سرانجام این موضوع در جلسه دوشنبه هفته جاری شورای رقابت بررسی شد. بهگفته او، علاوه بر مطرحشدن این موضوع در شورای رقابت، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در چارچوب بسته جهش تولید خودروسازان که در آن موضوعاتی مانند افزایش 50درصدی تیراژ تولید و پرداخت تسهیلات و تامین ارز مورد نیاز خودروسازان پیشبینی شده، آزادسازی قیمت خودروهای کمتیراژ را بهعنوان راهکاری برای کاهش زیاندهی خودروسازان به شورایعالی هماهنگی سران اقتصادی قوا ارائه کرده است. نعمتبخش دلیل ارائه این بسته توسط وزیر صنعت را زیان 14هزار و500میلیارد تومانی 2خودروساز بزرگ کشور دانست و افزود: بهدلیل قیمتگذاری دستوری محصولات خودروسازان توسط شورای رقابت، طی 6ماه نخست امسال ایرانخودرو بیش از 9هزارو500میلیارد و سایپا بیش از 5هزار میلیارد تومان زیان کردند. بر این اساس وزیر صنعت در چارچوب طرح مذکور تلاش کرده تا ضمن جبران بخشی از زیان خودروسازان، تیراژ تولید در این شرکتهای خودروسازی را نیز افزایش دهد.
انتقال زیان هرساله خودروسازان
دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه قرار بود شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در نشست دوشنبه هفته جاری خود طرح وزیر صنعت را که آزادسازی خودروهای کمتیراژ نیز بخشی از آن محسوب میشود، در دستور کار خود قرار دهد، گفت: هنوز خبری از بررسی و تصویب این طرح در شورای مذکور اعلام نشده و خودروسازان در انتظار تصویب و ابلاغ آزادسازی قیمت این خودروها هستند. نعمتبخش با اشاره به اینکه حتی تصویب طرح مذکور نیز قادر به جبران زیان انباشته خودروسازان نیست، افزود: با وجود این آزادسازی قیمت این خودروها بخشی از زیاندهی خودروسازان را جبران میکند. در واقع این طرح وزیر صنعت با رد طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس به شورایعالی هماهنگی سران قوا ارائه شده است. او با بیان اینکه با تداوم باقی ماندن خودروهای پرتیراژ در شمول ضوابط قیمتگذاری شورای رقابت، زیاندهی خودروسازان همچنان ادامه خوهد داشت چراکه در اسفند سال90 که مقرر شد قیمت خودرو 20درصد افزایش یابد اما رئیس وقت سازمان حمایت با استناد به شرایط خاص بازار شب عید تنها با افزایش 6درصدی قیمتها موافقت کرد و قرار شد تا 14درصد باقیمانده افزایش قیمت را در سال91 اعمال کنند، اما وضعیت تولید و بازار خودرو بدتر شد و هیچ وقت این میزان افزایش نرخ مصوب اعمال نشد.
نعمتبخش حتی افزایش هر 3ماه یکبار قیمت خودرو توسط شورای رقابت براساس نرخ تورم بخشی اعلامشده توسط بانک مرکزی را گرهگشا ندانست و افزود: شورای رقابت براساس فرمولی که بر مبنای آن مثلا قیمت سال99 خودرو مساوی با قیمت سال98 به اضافه برخی فاکتورها مانند بهرهوری، نرخ تورم بخشی و... است را برای تعیین قیمت خودروهای پرتیراژ درنظر میگیرد اما بر این اساس قیمت بسیاری از خودروها که از سال90 زیر قیمت تمامشده نرخگذاری و پایه قیمتی آن اصلاح نشده، هرساله موجب تحمیل زیان به خودروسازان میشود.
خروج خودروهای جدید از شمول قیمتگذاری دستوری
دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه با توجه به درخواستهای مطرحشده، محصولات جدید خودروسازان نباید مشمول ضوابط قیمتگذاری شورای رقابت باشد، گفت: با وجود این تا 2ماه پیش شورای رقابت برای خودرو شاهین سایپا با بررسی قیمت خودروهای مشابه خارجی، حدود قیمتی تعیین کرد. بهگفته نعمتبخش، درصورتی که آزادسازی خودروهای کمتیراژ ابلاغ نشود، این احتمال وجود دارد که شورای رقابت همانند گذشته با استفاده از دیدگاههای کارشناسان حدود قیمتی برای تارا بهعنوان محصول جدید ایران خودرو را نیز تعیین کند. او افزود: با توجه به شرایط کنونی ناشی از رشد هزینه تمامشده تولید و بازار خودرو، شرکتهای خودروسازی در انتظار مصوبات دستگاههای مذکور برای آزادسازی قیمت خودروهای کمتیراژ و تعیین وضعیت قیمتگذاری محصولات جدید خود هستند.