• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 4 دی 1399
کد مطلب : 119734
+
-

10کتاب مصور بخوانیم

این روزها که فرصت بیشتری برای کتاب خواندن داریم، بد نیست سراغ انواع متنوعی از کتاب‌ها برویم. داستان مصور یا کمیک‌استریپ در واقع نقاشی یا مجموعه‌ای از نقاشی‌های دنباله‌دار است که ماجرایی را روایت می‌کنند. کمیک‌استریپ طرفداران بی‌شماری دارد. بعضی از کتاب‌های مصور محبوب ایرانی و خارجی را فهرست کرده‌ایم.

دست‌های رو شده
این کتاب درمورد فردی ثروتمند با چهره‌ای اهریمنی به نام «شیتانا» است که عاشق جمع‌آوری کلکسیون‌های مختلف است. داستان با ضیافت شام رعب‌انگیزی در خانه شیتانا شروع شده و پوآرو متوجه می‌شود که مستر شیتانا دوست دارد کلکسیونی از آدم‌هایی که جنایت کرده‌اند، برای خود داشته باشد. کتاب، محصولی از انتشارات نگارش الکترونیک کتاب است. این کتاب توسط آگاتا کریستی نوشته شده و سپیده حبیبی آن را ترجمه کرده است. اثر در 48صفحه تماما رنگی با کاغذ گلاسه به چاپ رسیده است. کتاب «دست‌های رو شده» با موضوع ادبیات داستانی برای گروه سنی 
کودک و نوجوان مناسب است.


تن تن در کنگو
تن‌تن شخصیتی خیالی و شخصیت اصلی داستان‌های تصویری ماجراهای تن‌تن و میلو است. او خبرنگار زیرک بلژیکی و خلبانی توانمند و جنگجوی متبحری است که در مسیر ماجراهای جذاب و خطرناک قرار می‌گیرد. او قهرمان اصلی مجموعه داستان‌های تن‌تن است و به همین دلیل اغلب موضوعی اتفاقی که اکثرا مربوط به‌کار خبرنگاری اوست، وی را در سیر اتفاقاتی عجیب، توطئه‌های پی در پی و اکتشافات بزرگی قرار می‌دهند. تن‌تن دارای شخصیتی پاک و خوش‌طینت است و از این روی از دیگر شخصیت‌های سری کتاب‌های تن‌تن شخصیتی ساده‌تر و جسورتر دارد. این کتاب 62صفحه‌ای است.


آدم آهنی، ماجراهای زو و زت
«زو و زت»، مجموعه داستان‌های یک خواهر و برادر است که ناخواسته درگیر ماجراهایی می‌شوند. چندین مجموعه از این کتاب‌های مصور تا به حال منتشر شده است. ژرژ پراسپر رمی، مشهور به هرژه، نویسنده و کارتونیست بلژیکی بود که بیش از همه به‌خاطر خلق ماجراهای تن‌تن و میلو مشهور است. این اثر از مشهورترین آثار کمیک تمام تاریخ و به‌خصوص در تاریخ اروپاست و به‌خاطر آن نام هرژه در 2003به تالار مشاهیر کتاب‌های کمیک اضافه شد. او تجربه‌های ارزشمندی در خلق کتاب‌های مصور دارد و مجموعه زو و زت از ماندگارترین آثار اوست.


سورنا، سردار خستگی‌ناپذیر
مجموعه داستان‌های مصور ایرانی چندان پرتعداد نیستند اما در یکی از این مجموعه‌ها، به داستان‌های سرداران نامی ایران پرداخته شده است. سورنا یکی از سرداران بزرگ و نامدار تاریخ ایران در زمان اشکانیان است که سپاه ایران را در نخستین جنگ با رومیان فرماندهی کرد و لشکر روم را که تا آن زمان در همه جا پیروز بودند، برای نخستین بار با شکستی سخت و تاریخی روبه‌رو کرد. سورنا از خاندان سورن یکی از هفت خاندان معروف ایرانی (در زمان اشکانیان و ساسانیان) بود. کتاب در کاغذ گلاسه، به شکل مصور و رنگی منتشر شده و برای گروه سنی «ج» مناسب است.


ایلیا
مجموعه داستان مصور «ایلیا»، یک مجموعه داستانی سریالی است و داستان ابرقهرمانی را روایت می‌کند که در آن 4نوجوان برخاسته از اقشار مختلف جامعه طی اتفاقاتی به قدرت‌های ماورایی و فانتزی دست یافته و از آن برای مبارزه با نیروهای شرور و اهریمنی استفاده می‌کنند. داستان مصور ایلیا در یک شهر خیالی جریان دارد اما تلاش بر آن بوده که از المان‌های ایرانی و اسلامی در طراحی محیط‌های داستان و معماری ساختمان‌ها استفاده شود تا فضای داستان بیش از پیش ایرانی شود و برای مخاطبان آشنا باشد. همچنین در تولید و طراحی کمیک استریپ ایلیا سعی شده است که استاندارد‌های جهانی در طراحی کمیک رعایت شود.


ماجراهای بن‌تن
یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های دنیای کمیک‌استریپ، بن‌تن است. در مجموعه چندجلدی داستان‌های این شخصیت، خواننده 3داستان و ماجرای متفاوت و هیجان‌انگیز هستیم که در سفرهای بن و پدربزرگ و دخترعمویش اتفاق می‌افتند. ‎در داستان اول گاوی عجیب در حال اجرای نمایش است. داستان دوم به مسابقه ماشین‌سواری و هیجان ماشین‌ها و راننده‌ها می‌پردازد و بالاخره داستان نهایی این جلد از کتاب درباره آرایشگاهی مرموز است. مجموعه کتاب‌های کمیک «بن‌تن کلاسیک»، برگرفته از انیمیشن سریالی آن است که به روایت داستان‌های گفته‌نشده همچون قسمت‌های جدید سریال در قالب کتاب کمیک از این شخصیت ابرقهرمانی می‌پردازد.


داستان گیسو کمند
کتاب داستان‌های مصور «گیسو کمند»، اثری با کیفیت چاپی بالاست که در سال 1398توسط انتشارات همراهان جوان ترجمه شده و به چاپ رسیده است. داستان را اسکات پترسون نوشته است. این کتاب، روایتگر داستان زندگی شاهزاده‌ای است که با مردم با مهربانی برخورد و داستان‌های آموزنده را روایت می‌کند. این مجموعه کتاب‌های مصور در رشد استعداد و خلاقیت کودکان و نوجوانان مؤثر است. کتاب را امیرحسین معرفت ترجمه و انتشارات همراهان جوان منتشر کرده است. نخستین شماره از کتاب شامل 2داستان است.


بهرام چوبین
این کتاب در ادامه مجموعه کتاب‌هایی است که به زندگی سرداران و مفاخر ایرانی می‌پردازند. در روایت داستان آمده: پس از مرگ انوشیروان، هرمز که شاهی نالایق بود بر تخت می‌نشیند. خاقان ترک سپاه بزرگی به سوی ایران می‌فرستد. هرمز، بهرام را به جنگ او می‌فرستد و او با حیله‌های جنگی بر خاقان پیروز می‌شود. اطرافیان هرمز به بهرام حسادت می‌کردند و هرمز را بر او می‌شورانند. بهرام نیز تصمیم می‌گیرد که تاج و تخت را به‌دست آورد و جنگی در میانشان در‌می‌گیرد. نویسنده کتاب محمود برآبادی است و تصویرگری آن را سعید رزاقی انجام داده است. انتشارات خراسان این کتاب را در 56صفحه چاپ کرده است.


از قرو قمبیل‌های قلمی بی‌قال و قیل!
نام بزرگمهر حسین‌پور برای طرفداران کاریکاتور و کمیک آشناست. سال‌ها صفحه پشت جلد مجله چلچراغ با نام ساندویچ، به کمیک استریپ‌های او اختصاص داشت و همواره از خواندنی‌ترین صفحات این مجموعه بود. کتاب، گزیده‌ای است از بهترین ساندویچ‌های درست شده توسط حسین‌پور به همراه چند اثر دیگر. نویسنده در مقدمه کتاب نوشته: «باید مقدمه‌ای برای کتاب بنویسم و دارم می‌نویسم. نوشتن آدم اگر نیاید، چیزی می‌شود عین من؛ در واقع عین الان من و من دقیقا نمی‌دانم چه کار باید کرد که آدم نوشتنش بیایید. حرف‌های زیادی دارم برای زدن ولی نمی‌زنم. سوژه‌های زیادی دارم برای کشیدن ولی نمی‌کشم. گفتنی‌های زیادی دارم برای گفتن اما نمی‌گویم».


عملیات اچ‌3
چند مجموعه داستان مصور درباره حماسه‌های دفاع‌مقدس منتشر شده که خواندنی است. عملیات اچ‌3 یکی از عملیات‌های بزرگ هوایی دنیاست که به نام دلاورمردان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است. خلبانان ایرانی طی عملیاتی پیچیده و خارق‌العاده، در فروردین 1360پایگاه هوایی الولید در مجموعه اچ‌3 واقع در غرب عراق را کاملا نابود کردند. نویسنده کتاب حسن ودود است و تصویرگری آن را میثم برزا انجام داده و انتشارات خراسان هم کتاب را در 28صفحه منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید