• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 4 دی 1399
کد مطلب : 119729
+
-

نفیسه عابدی، سرآشپز برنامه‌های تلویزیونی، دستور غذاهای جالبی برای بهبود بیماران کرونایی دارد

ویروس‌کُشی با سوپ‌ها

ویروس‌کُشی با سوپ‌ها

سحر  غفوری 

نام و چهره‌‌اش برای آن دسته از افرادی که برنامه‌های آشپزی شبکه‌های مختلف سیما را دنبال می‌کنند، آشناست. البته شهرت این آشپز جوان و خلاق به این برنامه‌ها ختم نمی‌شود و او از بلاگرهای معروف و پرطرفدار در فضای مجازی است. تشویق پدر و مادرش در دوران نوجوانی موجب شده تا از ۱۸سالگی در کنار تحصیل به سراغ مجله‌های آشپزی رفته و از هر فرصتی برای یادگیری استفاده کند. نفیسه عابدی از ۶‌سال پیش فعالیت در فضای مجازی را آغاز کرد و کم‌کم با خلاقیت‌ها و هنری که از خودش به‌نمایش گذاشت، توانست در اینستاگرام برای خودش محبوبیتی کسب کند. شعار این بانوی ۳۷‌ساله در صفحه مجازی‌‌اش که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد این است؛ «ترکیبی از مدرنیته، سنت و انرژی به توان حس خوب.» او به‌تازگی در برنامه‌های آشپزی‌اش آموزش پخت سوپ‌های مقوی را برای بهبود بیماران کرونایی در منزل می‌دهد که مورد استقبال قرار گرفته است. با ما همراه باشید تا با طرز پخت 4سوپ خوشمزه و مقوی آشنا شویم.

سوپ بلدرچین
این همان سوپی است که برای بیماران به‌ویژه مبتلایان به کرونا پیشنهاد می‌شود. شما هم اگر خدایی نکرده در خانواده یا اطرافیان کسی مبتلا به کرونا داشتید، بهتر است برای او یک سوپ بلدرچین درست کنید. البته این سوپ فقط مختص این بیماران نیست ولی یکی از مقوی‌ترین سوپ‌هایی است که باعث بالارفتن سیستم ایمنی بدن می‌شود. عابدی در این‌باره می‌گوید: «اگر خاطرتان باشد از گذشته برای کودکان با توان جسمانی ضعیف، سالمندان یا کسانی که عمل جراحی داشتند پیشنهاد خوردن بلدرچین می‌دادند زیرا این خوراک طبع‌گرمی داشته و موجب تقویت قوای بدن می‌شود. نگران طعم آن هم نباشید زیرا خیلی با مرغ فرق ندارد و با چاشنی‌هایی که به آن اضافه می‌کنیم خوشمزه‌تر هم می‌شود».

مواد لازم
  بلدرچین: ۲ عدد
  سیب زمینی و هویج (هرکدام): ۲عدد
  تره‌فرنگی: یک بوته
  جو پرک: یک‌دوم پیمانه
  سبزی سوپ تازه: به مقدار لازم
  گوجه‌فرنگی پوره‌شده: ۴عدد
  جعفری خردشده: ۲ قاشق غذاخوری
  کره یا روغن: ۲۵۰ گرم
  سیر: ۲ حبه
  زنجبیل: یک تکه کوچک
  قرص عصاره مرغ: یک عدد
  زردچوبه، نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه
ابتدا بلدرچین‌ها را به‌صورت درسته بشویید؛ یعنی داخل شکم آن را خالی کنید و بشویید. تره‌فرنگی یا پیاز را به‌صورت نگینی خرد کنید و داخل قابلمه‌‌ای با مقداری روغن تفت بدهید. سپس بلدرچین‌ها را به آن اضافه کرده و مجددا تفت بدهید. نمک و فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کنید. داخل قابلمه آب بریزید. زمانی که آب جوش آمد، شعله را کم کنید و اجازه بدهید به آرامی بپزند. کف روی آب بلدرچین‌ها را بردارید. زمانی که نیم‌پز شد هویج و سیب‌زمینی را نگینی خردکرده و به بلدرچین‌ها اضافه کنید. گوجه‌فرنگی، جوی پرک، همراه با عصاره آب‌مرغ یا گوشت را هم  به‌اضافه سبزی‌های خردشده به سوپ اضافه کنید. کره، سیر، نمک و فلفل را هم افزوده و برای مدت یک ساعت زمان بدهید تا سوپ کاملا پخته شود. زمانی که بلدرچین‌ها پختند آن را از سوپ خارج و گوشت‌های آن را جدا کنید و داخل قابلمه بریزید. یک نکته اینکه در دستور پخت ما، این سوپ را با گوشتکوب‌برقی میکس می‌کنیم ولی شما می‌توانید میکس نشده هم سرو کنید. چاشنی این سوپ لیموترش است. می‌توانید آن را با لیموی‌تازه میل کنید. در انتها می‌توانید از چند تکه نان تست مزه‌دارشده برای تزئین و سرو بهتر سوپ استفاده کنید.

سوپ قارچ
سوپ قارچ، بهترین غذا یا میان‌وعده برای این فصل است؛ به‌خصوص که کرونا و سرمـاخـوردگی هم دست از سرمان برنمی‌دارد و بهتر است با این سوپ‌های مقوی خودمان را تقویت کنیم. در ادامه با طرز تهیه این سوپ آشنا می‌شوید.

مواد لازم
  قارچ: ۵۰۰ گرم
  پیاز متوسط: ۲ عدد
  هویج متوسط: ۲ عدد
  تره‌فرنگی: ۱۰۰ گرم
  خامه: ۲۰۰ گرم
  شیر: ۲۵۰ گرم
  کره: ۱۰۰ گرم
  آرد سفید: یک قاشق غذاخوری
  جعفری خردشده: یک قاشق غذاخوری
  نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به اندازه کافی

طرز تهیه
پیاز را ابتدا با کره و سپس با تره‌فرنگی و هویج کمی تفت می‌دهیم. سپس قارچ‌ها را به‌صورت ورقه‌ای خرد یا رنده می‌کنیم. پس از گذشت ۱۰دقیقه قارچ را اضافه می‌کنیم. به‌مدت ۵ دقیقه دیگر مواد را تفت می‌دهیم تا قارچ‌ها هم نرم شوند. در ادامه آرد سفید را به‌صورت کم‌کم داخل یک لیوان آب‌جوش حل می‌کنیم. در همین مرحله ۳ لیوان آب‌جوش و مقداری نمک و فلفل‌سیاه به سوپ اضافه می‌کنیم. ۵ دقیقه صبر می‌کنیم تا مواد بجوشند، سپس شیر را به همراه خامه مخلوط کرده و به قابلمه اضافه می‌کنیم. حدود ۵ دقیقه بعد جعفری خردشده را به سوپ اضافه می‌کنیم و دیگر در قابلمه را نمی‌گذاریم تا سوپ جا بیفتد. پس از اینکه سوپ آماده شد آن را با قارچ تزئین کرده و سرو می‌کنیم.

سوپ شلغم
شلغم یکی از سبزیجات مفید و پرخاصیت است که به‌عنوان آنتی‌بیوتیک کاربرد دارد و برای درمان سرماخوردگی و بسیاری از بیماری‌ها بسیار مفید است. شلغم موجب بهبود سرفه می‌شود و برای بهبود بیماران کرونایی هم توصیه می‌شود. به روش‌های مختلفی هم به‌صورت خام و هم به‌صورت پخته می‌توان از شلغم‌ استفاده کرد. روش‌های طبخ آنها نیز متنوع است، مانند پختن، جوشاندن، تفت‌دادن و یا بخارپزکردن. به یاد داشته باشید که برای حفظ بافت ترد شلغم‌ها نباید آنها را بیش ازحد یا به‌مدت طولانی بپزید. با ما همراه باشید تا با طرز تهیه سوپ شلغم آشنا شویم.

مواد لازم
  شلغم: ۴ عدد
  لبو و پیاز (هرکدام): یک عدد
  سیر: یک حبه
  مرغ: یک‌تکه یا آب‌مرغ
  سیب‌زمینی: یک‌عدد
  نمک و فلفل: به میزان لازم
  خامه صبحانه: ۲ قاشق غذاخوری
  کره: ۲۵ گرم

طرز تهیه 
طرز تهیه سوپ‌ها تفاوت چندانی با هم ندارند. مثل سوپ قبلی مواد اصلی مانند شلغم، سیب‌زمینی و سیر و پیاز را همراه با تکه‌های مرغ و نمک و فلفل در حرارت متوسط می‌ریزیم تا بپزد. برای تهیه این سوپ می‌توانید از آب‌مرغ یا درصورت نداشتن آب مرغ از قرص عصاره مرغ یا گوشت استفاده کنید. ابعاد این‌ مواد اصلا مهم نیست. چون قرار است وقتی پخته شدند همه اینها را میکس کنیم. برای خوش‌رنگ‌شدن این سوپ کمی به آن آب‌لبو اضافه می‌کنیم. می‌توانید هویج بریزید و سوپ نارنجی‌رنگ می‌شود. با رب یا گوجه هم می‌توانید سوپ را قرمز کرده و حتی می‌توانید به همان شکل سفید میل کنید. در انتها ۲ قاشق خامه صبحانه هم به آن اضافه می‌کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید