• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 4 دی 1399
کد مطلب : 119720
+
-

در این روزهای کرونایی، رود-دره‌های تهران فضاهای کم‌خطری برای گردش‌های کوتاه‌مدت به‌حساب می‌آیند

فرار به دامان تفرجگاه‌های بکر

پرنیان سلطانی

تقریبا 10ماه است که در قرنطینه‌ایم و ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده جزو جدایی‌ناپذیر زندگی‌هایمان شده است. از اسفند‌ماه پارسال تا همین امروز، شمار مسافرت‌ها، جشن‌ها و مهمانی‌هایمان به صفر رسیده و دیگر خبری از تفریحات سابق مثل رفتن به سینما و تئاتر یا استخر و باشگاه‌های ورزشی نیست. اینها یعنی در این مدت از جسم‌مان به خوبی در مقابل ویروس کرونا مراقبت‌کرده‌ایم اما باید در این روزهای خانه‌نشینی اجباری حواس‌مان به وضعیت روح‌مان هم باشد. گشت‌وگذارهای کم‌خطر در فضاهای خلوت شهر می‌تواند گزینه خوبی برای فرار از افسردگی در روزهای قرنطینه باشد؛ به شرط اینکه تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و با انتخاب گزینه‌های گردشگری کم‌خطر، همزمان از جسم و روح‌مان مراقبت کنیم. رود‌-‌دره‌های پایتخت فضای بکر و معمولا خلوتی هستند که می‌توانیم برای گردش‌های نیم‌روزه در ایام کرونا روی آنها حساب کنیم. اگر برای یک گردش کم‌خطر حال‌خوب‌کن آماده‌اید، با ما به تفرجگاه‌های شمال تهران و مناطق روستایی پایتخت بیایید.

مقصد: 8 رود‌-دره تهران


اگر تا پیش از این برای رفتن لب‌آب، راهی اطراف تهران می‌شدید و سر از جاجرود و لواسان و فشم در‌می‌آوردید، بد نیست این روزها نگاهی به ظرفیت‌های داخل شهر داشته باشید. همین تهران خودمان در کنار دود و شلوغی و ترافیک، فضاهای گردشگری بکری دارد که اگر درست آنها را بشناسیم، از رفتن به دیگر شهرها و روستاها بی‌نیاز می‌شویم. نمونه‌اش 8رود‌-‌دره دارآباد، گلاب‌دره، دربند، درکه، مقصودبیک، فرحزاد، کن و ورودآورد در جنوب رشته‌کوه البرز است که با داشتن فضای باغ مانند و رودخانه پرآب، تفرجگاه‌های بسیار خوب و کم‌خطری برای این روزهای کرونایی به‌حساب می‌آیند. فقط قبل از شال و کلاه کردن، حتما ملزومات یک گشت‌و‌گذار کرونایی را آماده کنید؛ ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده که نیاز به یادآوری ندارد، اما یادتان باشد همه خوراکی‌های مورد‌نیاز را از خانه همراه ببرید تا با خرید غذا و تنقلات از بیرون، ریسک گردش کم‌خطرتان را بالا نبرید.

دربند و درکه؛ شناخته شده‌ترین‌ها


رود‌-‌دره‌های «دربند» و «اوین،‌درکه» که نیاز به معرفی ندارند. این رود‌-‌دره‌ها که درست در شمال پایتخت واقع شده‌اند، بی‌شک معروف‌ترین رودخانه‌های پایتخت به‌حساب می‌آیند که بیشتر آنها را با مسیرهای کوهنوردی‌شان می‌شناسیم. اگر فقط برای گشت‌و‌گذار و تفریح راهی این رودخانه‌ها می‌شوید، می‌توانید در هر کجای مسیر که خواستید، خودتان را کنار رودخانه برسانید و ساعتی را لب آب روان و گوارای ارتفاعات البرز بگذرانید اما اگر قصدتان از رفتن به دربند و درکه، کوهنوردی هم هست، بد نیست بدانید با کمی بالا رفتن از مسیر دربند، به آبشار دوقلو می‌رسید که یکی از جاذبه‌های گردشگری این محدوده است. پناهگاه «شیرپلا» هم جایی است که می‌توانید کمی در آنجا استراحت کرده و دوباره خودتان را به سطح زمین برسانید. یکی از جاذبه‌های رودخانه اوین‌-‌درکه هم که درست از کنار زندان اوین عبور می‌کند، استخر طبیعی «هفت‌حوض» است؛ فضایی که آب به‌صورت پلکانی درآمده و منظره بسیار زیبایی را رقم زده است. همچنین در مسیر دره درکه به سمت پناهگاه پلنگچال، جنگلی کوچک به نام «کارا» وجود دارد که با رفتن به آن می‌توانید خودتان را مهمان مناظر بکر و به یاد ماندنی از جمله آبشارهای زیبای جوزک، ازغال چال و بند سیاه کرک کنید.

رودخانه کن؛ رود 33کیلومتری شمال‌غرب


برای ساکنان محدوده غرب تهران، علاوه بر رود‌-‌دره فرحزاد، رودخانه کن هم گزینه بسیار خوبی برای یک گشت‌و‌گذار کوتاه‌مدت به‌حساب می‌آید. این رود بزرگ که از ارتفاعات شمال‌غربی تهران سرچشمه می‌گیرد، 33کیلومتر طول دارد و طولانی‌ترین مسیل شهر تهران به‌حساب می‌آید. ضمنا این رودخانه با دبی میانگین 88میلیون مترمکعب در سال، عنوان پرآب‌ترین رود پایتخت را هم به‌خود اختصاص داده است. رود-‌دره کن که تهرانی‌ها آن را با نام‌های «رودخانه سولقان» یا «رودخونه بزرگ» هم می‌شناسند، از قدیم محل تفریح تهرانی‌ها بوده و هنوز هم یکی از گزینه‌های اصلی گردشگری در شهر به‌حساب می‌آید.

دارآباد؛ جایی که پر از دار‌و‌درخت است!


اسم دارآباد رویش است؛ یعنی جایی که با دار‌و‌درخت آباد شده است. دلیلش هم رودخانه‌ای است که از دل این محدوده عبور کرده و باعث شده فضای سبز بی‌نظیری در محدوده شمال شرق تهران به‌وجود بیاید. رودخانه دارآباد که شرقی‌ترین رود رشته‌کوه توچال است، در سال‌های گذاشته ساماندهی شده و امروزه یکی از فضاهای مناسب گردشگران پایتخت‌نشین به‌حساب می‌آید. برای همین اگر قصد دارید در این روزهای کرونایی راهی دره دارآباد شوید، بهتر است برنامه‌تان را طوری بچینید که در ساعت‌های شلوغ آخر هفته آنجا نباشید. صبح‌های زود بهترین زمان ممکن برای رفتن به دره دارآباد و لذت بردن از آبشارهای غلاک، چال پونه، چال مگس، کبوترخوان و دم اسبی است. ضمنا این دره زیبا، 3مسیر متفاوت دارد که هر کدام از آنها برای یک گروه از مراجعه‌کنندگان مناسب است. یکی از این مسیرها که از بقیه سخت‌تر است، برای کوهنوردان درنظر گرفته‌شده. مسیر دوم کاملا مناسب‌سازی شده و به نیمکت و سرویس بهداشتی مجهز است. برای همین بیشتر حالت پیک‌نیک دارد و به درد خانواده‌ها می‌خورد. مسیر سوم هم شاید کمی سخت باشد، اما درنهایت شما را به منظره بکر و زیبای دره دارآباد می‌رساند که ارزش کمی سختی کشیدن را دارد.

فرحزاد؛ هم روستا، هم رود و باغ


یکی از رود‌-‌دره‌های بکر و زیبای تهران، رود‌-‌دره فرحزاد است؛ فضایی که اگر چه روزگاری امنیت کافی نداشت و در قرق معتادان بود، اما حالا چند سالی است که کاملا ساماندهی شده و محیط بکر و امنی برای یک تفریح کوتاه‌مدت و چند ساعته به‌حساب می‌آید. این دره زیبا و سرسبز که در دامنه جنوب غربی ارتفاعات البرز قرار‌دارد، درواقع رودخانه پونک است که سر راهش از بوستان نهج‌البلاغه و پردیسان می‌گذرد و در پایان به رودخانه کن می‌ریزد. این محیط زیبا و دلپذیر جایی است که شما را به روستای فرحزاد می‌رساند و این امکان را در اختیارتان قرارمی‌دهد تا علاوه بر گذران ساعاتی خوش در کنار رودخانه و درختان سرسبز و سر به فلک کشیده، سری هم به روستای بکر و زیبای فرحزاد با «چهل‌پله‌»های معروفش بزنید. ضمنا این رود‌-‌دره در بالادست، مسیر رسیدن به امامزاده داوود(ع) هم هست و این گزینه هم می‌تواند در فهرست نقاط گردشگری کم‌خطر و بکرتان برای روزهای کرونایی قرار‌بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید