• چهار شنبه 22 اردیبهشت 1400
  • الأرْبِعَاء 30 رمضان 1442
  • 2021 May 12
چهار شنبه 3 دی 1399
کد مطلب : 119621
+
-

باران عشق

ساخت باران عشق در روزهای ممنوعیت کار کردن ناصر چشم‎‌‎آذر

موسیقی
باران عشق


  حسین عصاران

 آن روز سال1371 که بهرام بحرینی در ایام ممنوعیت کار کردن ناصر چشم‎‌‎آذر، سرزده به خلوت سخت و آزاردهنده‎‌‎اش وارد شد و باتعهد به برآورده کردن خواسته‎‌‎های او (از جمله پرداخت فوری قبض آب و برق خانه‎‌‎اش) ساخت یک آلبوم موسیقی بی‎‌‎کلام را سفارش داد، هر دو آنها چنین عاقبتی را برای موضوع قراردادشان تصور نمی‎‌‎کردند؛ «تصور اولیه من این بود که عده‎‌‎ای از دانشجویان فلسفه و هنر و ادبیات از این آلبوم استقبال خواهند کرد و در بهترین حالت خانواده آنها هم یک نسخه از آن می‎‌‎خرند و در نهایت فروش آن با پنج‌شش‌هزار عدد تمام شود.» اما نتیجه کار با پیوندی ملودیک و هارمونیک بین قطعات و ساختاری منسجم از مجموعه آنها، فضای شنیداری تازه و روزآمدی را بارور کرده بود که کمترین شباهتی با تجربیات پیشین موسیقی ایرانی نداشت و در میان خیل آثار غم‎‌‎زده و جنگ‎‌‎زده و خوشی‎‌‎زده، این‎‌‎بار آرامش را به شنونده‎‌‎اش هدیه می‎‌‎کرد؛ «خودم که به‎‌‎شدت و حدت احتیاج به آرامش روحی روانی داشتم. این نیاز به آرامش را هم در وجود تک‎‌‎تک ایرانی‎‌‎ها می‎‌‎دیدم.» از این روی استقبال کم‎‌‎نظیر و مداوم از «باران عشق»، از یک‎‌‎سو می‌تواند نشانه‎‌‎ای ازبرآورد درست و تحلیل مناسب چشم‎‌‎آذر از احوالات زیر پوست جامعه پیرامونش باشد و از سوی دیگر هم نمایه‎‌‎ای بر کیفیت مناسب ساخت و پرداخت چنین ایده‎‌‎ای.
باران عشق اوج بروز مهارت، توانایی و خلاقیت سازنده‎‌‎اش بود که این بار فارغ از بندهای دست و پاگیر «کلام» یا «تصویر»، مجال پرداخت به موسیقی توصیفی مورد علاقه‎‌‎اش را پیدا کرده بود. برآیند توانایی آهنگسازی و نغمه‎‌‎پردازی چندصدایی او در کنار پیشرویی و مهارت کم‎‌‎تایش در اجرا و بهره‎‌‎گیری از موسیقی الکترونیک و شبیه‎‌‎سازها، آلبومی بود که از گفت‎‌‎وگوی درونی یک آهنگسازِدرخود فرو رفته، به سمت فضایی پر از رنگ و نغمه و عاطفه و تازگی و عشق پیش می‎‌‎رفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید