• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119557
+
-

اشاره رئیس سازمان انرژی اتمی به نقص جدی قانون اقدام راهبردی علیه تحریم‌ها

منابع مالی مصوبه برجامی مجلس کجاست؟

صالحی: تعجب می‌کنم شورای نگهبان چگونه این قانون را تأیید کرده است

 
در قانونی که صالحی به آن اشاره کرده، سازمان انرژی اتمی مکلف شده است «حداکثر ظرف مدت 3‌ماه پس از تصویب این قانون عملیات نصب، تزریق گاز، غنی‌سازی و ذخیره‌سازی مواد را تا درجه غنای مورد نیاز، با حداقل یک‌هزار دستگاه ماشین‌های نسل دوم پیشرفته
 (IR – 2M) آغاز کند و همچنین در همین بازه زمانی، عملیات غنی‌سازی ، تحقیق و توسعه با ماشین‌های نسل ششم (IR - 6) را با حداقل 164ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را ظرف مدت یک سال پس از تصویب این قانون به یک هزار دستگاه ماشین توسعه بدهد.»
 علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با سایت انتخاب گفته است: امکان عملیاتی کردن این مواردی که از ما خواسته شده را داریم ولی من تعجب می‌کنم شورای نگهبان چگونه این قانون را تأیید کرده است چون که عمدتا تاجایی که مطلع هستیم اگر قانونی وضع شود و هزینه برای دولت در آن دیده شود ولی منابعش دیده نشود شورای نگهبان رد می‌کند؛ شما خواسته‌هایی را از سازمان انرژی اتمی دارید که ما آمادگی انجام آن را داریم ولی با کدام بضاعت مالی؟
وی گفت: بالاخره وقتی شما هزارتا سانتریفیوژ ‌ IR 6 می‌خواهید مواداولیه‌اش را باید تامین کنید. خیلی چیزهای دیگر را باید تامین کنید. پولش از کجا باید بیاید؟ اگر از منابع داخلی باید تامین شود اینها یا نمی‌دانند منابع داخلی ما چقدر است یا نمی‌دانند ارزش هر سانتریفیوژ‌ IR 6 چقدر است! لذا این یک نقص در قانون است. من نمی‌دانم چطور می‌خواهند برطرف کنند. ما که نمی‌توانیم برویم به مجلس بگوییم پول بده. ما باید به دولت بگوییم پول بده. به سازمان برنامه و بودجه بگوییم پول بده. سازمان برنامه و بودجه هم می‌گوید من در سال99 اصلا منابعی برای این کارهای فوق‌العاده ندیدم و لذا چون قانون شامل و کاملی نبوده خودش مانع برای خودش ایجاد کرده.
صالحی همچنین با انتقاد از همه کسانی که در این سال‌ها می‌گفتند فاتحه فناوری صنعت هسته‌ای خوانده شده و امروز می‌گویند غنی‌سازی‌ 20درصدی را آغاز کنید گفت: در این قانون آمده که غنی‌سازی‌ 20درصدی را فورا آغاز کنید. هزارتا سانتریفیوژ‌ IR 6، هزارتا سانتریفیوژ‌ ای‌آر 2M، چنین و چنان. فلز اورانیوم. همه اینها را فوری انجام دهید. خب این از منظر برخی از دوستان که می‌گفتند فاتحه فناوری صنعت هسته‌ای خوانده شده است. ما فاتحه را برای چه‌کسی می‌خوانیم؟ برای کسی که دیگر از دنیا رفته و قابلیت برگشتن به دنیا را ندارد. یا می‌گویند صنعت هسته‌ای نابود شده است. یعنی هیچ اثر و آثاری از آن نمانده است. حالا چطور است که این خواسته مجلس از یک مرجعی که نابود شده و فاتحه‌اش خوانده شده و ارزش حیاتی ندارد خواسته‌اند که این کارها را به سرعت انجام دهد.  

  تفاوت‌های جلیلی و ظریف
صالحی درباره تفاوت‌های جلیلی و ظریف در مذاکرات هم گفته است: من اگر بخواهم تعریفی از آقای جلیلی داشته باشم، ایشان را یک فرد آرمانگرا دیدم در مذاکره و آقای دکتر ظریف را یک فرد عملگرا دیدم. او گفته است آقای جلیلی به‌نظر من نخستین باری بود که وارد مذاکره مهم بین‌المللی می‌شد. تجربه نداشت. عملگرایی از تجربه می‌آید. دکتر ظریف کوله‌بار تجربه بود. سال‌ها سفیر بود. یکی از ارکان مهم بیشتر مذاکرات بین‌المللی ما بعد از انقلاب آقای ظریف بود. چنین فردی آرمانش را در بستر عملگرایی جلو برد. آقای دکتر جلیلی وقتی وارداین حوزه شد نخستین بار بود که وارد مذاکره‌ای به این مهمی می‌شد که ابعاد فنی حقوقی سیاسی داشت. مذاکره هسته‌ای پیچیده است. زمانی شما درباره افغانستان مذاکره می‌کنید. این مذاکره سیاسی است. خیلی که از سیاست دور شوید، دیگر می‌شود حقوقی.

این خبر را به اشتراک بگذارید