• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119528
+
-

نجات بیماران نیازمند؛ آرزوی بیمار مرگ مغزی



مرد جوان مدت‌ها پیش از اینکه دچار مرگ مغزی شود به خانواده‌اش گفته بود که دوست دارد اعضای بدنش به بیماران نیازمند اهدا شود و همین وصیت او باعث نجات جان چند بیمار شد. 
به‌گزارش همشهری، این مرد 46ساله که مهدی نام داشت، چند روز قبل به محل کارش در میدان میوه و تره‌بار رفت اما دچار سردرد و حالت تهوع شد. دوستانش در تماس با اورژانس درخواست کمک کردند و او در کوتاه‌ترین زمان به بیمارستان منتقل شد.  پزشکان اعلام کردند که به‌دلیل فشار خون بالای او، یکی از رگ‌های سرش پاره و دچار خونریزی شده و ‌شرایط وخیمی دارد. از سویی  بیمارستان اتاق مراقبت‌های ویژه خالی نداشت و چند روز بعد در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان سینا تختی برای مهدی پیدا و او به آنجا منتقل شد. خانواده مرد جوان با بستری‌شدن او در بیمارستان سینا برای درمان او امیدوار شده بودند اما پزشکان پس از معاینه وی اعلام کردند که او شرایط سختی دارد و امید چندانی برای بازگشتش به زندگی وجود ندارد و در نهایت آب پاکی را روی دست خانواده مهدی ریختند و اعلام کردند او دچار مرگ مغزی شده است. در این شرایط اهدای اعضای بدن او تنها راه بود.
مسعود، برادر مهدی می‌گوید: وقتی پزشکان گفتند برادرم دیگر به زندگی برنمی‌گردد اما می‌شود با اهدای اعضای بدنش چند بیمار را نجات داد، من با انجام این کار موافقت کردم و یاد حرف‌های چند‌ماه قبل برادرم افتادم. او گفته بود دوست دارد اگر روزی دچار حادثه شد، اعضای بدنش به بیماران نیازمند اهدا شود. خود من هم مدتی قبل به شکل اینترنتی کارت اهدای عضو دریافت کرده بودم. وقتی در این‌باره با پدرم صحبت کردم، با اینکه برایش سخت بود، اما سرانجام رضایت داد و با اهدای عضو او موافقت کردیم.
ساناز دهقانی، رئیس واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان سینا در این‌باره گفت: با جلب رضایت خانواده بیمار مرگ مغزی، او به اتاق عمل منتقل شد و با تلاش پزشکان متخصص، کلیه‌ها و کبد او به 3بیمار نیازمند اهدا شد و زندگی دوباره‌ای به آنان بخشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید