• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119511
+
-

روسیه غایب، روس‌ها حاضر!

کشور روسیه به‌دلیل دوپینگ سازمان‌یافته از حضور در المپیک محروم شده اما ورزشکاران این کشور می‌توانند زیر پرچم IOC به المپیک بروند

حالا در قرن۲۱ روس‌ها به دوپینگ سازمان‌یافته متهم شده‌اند. در این راستا دادگاه عالی ورزش CAS محرومیت کشور روسیه را از ۴سال به ۲سال کاهش داد و اگر این رای دادگاه فدرال سوئیس شکسته نشود روس‌ها فرصت حضور در المپیک توکیو، جام‌جهانی قطر 2022، المپیک زمستانی پکن، بازی‌های المپیک جوانان و پارالمپیک را از دست خواهند داد. کمیته اجرایی وادا روسیه را به دلیل تخلف در قوانین وضع‌شده ضددوپینگ و اتهام به فساد محروم کرده بود.

  فساد در ورزش روسیه
دوپینگ سازمان‌یافته روس‌ها سبب شد بسیاری از نمونه‌های گرفته شده در المپیک‌های 2004، 2008 و 2012 مورد بررسی قرار گیرد که در نهایت مشخص شد بسیاری از ورزشکاران روس از یک نوع ماده ممنوعه استفاده کرده‌اند که همین مسئله وجود دوپینگ سازمان‌یافته را در کاروان ورزشی روسیه قوت بخشید. ابتدا از حضور دونده‌های روسیه در المپیک ریو ممانعت به عمل آمد. ولی با گذشت زمان مشخص شد این فساد سازمان‌یافته است و رای محرومیت 4ساله از حضور در تمامی مسابقات ورزشی صادر شد. اعتراض روس‌ها این رای را به ۲سال کاهش داد ولی بعید به نظر می‌رسد که رای ۲سال شکسته شود.

  ورزشکاران روس در المپیک حضور دارند
حکم دادگاه CAS به معنای محرومیت ورزشکاران روسیه از شرکت در مسابقات نیست. ورزشکاران روسی که سابقه دوپینگ نداشته باشند می‌توانند زیر پرچم IOC در رقابت‌های المپیک شرکت کنند. البته روس‌ها به هیچ وجه دوپینگ سازمان‌یافته در بین ورزشکاران خود را قبول ندارند و مدعی هستند که این توطئه IOC و آمریکایی‌ها است. پوتین رئیس‌جمهور کشور روسیه که خود سال‌ها به‌صورت حرفه‌ای به ورزش جودو مشغول بوده زمانی که رای محرومیت 4ساله صادر شده بود اعلام کرد به هیچ وجه اجازه نخواهد داد ورزشکاران روسی زیر پرچم IOC شرکت کنند و این رای ناعادلانه است. بسیاری از ورزشکاران روسیه هم عنوان کردند اگر قرار باشد نتوانند با پرچم کشور روسیه در المپیک شرکت کنند ترجیح می‌دهند از خانه مسابقات را تماشا کنند. البته روس‌ها در المپیک قبلی فقط در رشته دوومیدانی از حضور در المپیک محروم شدند و هیچ بعید نیست در توکیو هم این محرومیت به یک یا دو رشته ورزشی محدود شود.

 اگر روس‌ها نیایند...
روس‌ها همیشه در جدول توزیع مدال‌ها شرایط خوبی داشتند و جزو ۳کشور بالای جدول بودند. کشتی، ژیمناستیک، وزنه‌برداری و دوومیدانی رشته‌هایی هستند که روس‌ها در آن اندوخته‌های مدال خود را افزایش می‌دهند. عدم حضور آنها در رشته کشتی می‌تواند به نفع ورزشکاران ایرانی باشد ولی بدون شک سطح مسابقات افت چشمگیری خواهد کرد. کشتی‌گیران روس همین چند روز پیش در مسابقات جام‌جهانی صربستان در 10وزن آزاد توانستند 8مدال طلا کسب کنند! عدم حضور روس‌‌ها در رشته والیبال هم می‌تواند به نفع والیبالیست‌های ایران باشد. روس‌ها در رشته جودو هم شرایط ایده‌آلی دارند که در حال حاضر نه جودوی ایران شرایط خوبی دارد و نه امکان حضور در مسابقات خارجی برای جودوکاران ایرانی وجود
 دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید