• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119507
+
-

کرونا بیت‌کوین را پرطرفدار کرد

رشد بازار ارزهای دیجیتال و رسیدن ارزش آن به 560میلیارد دلار باعث نگرانی دولت‌ها و بانک‌ها شده زیرا فراگیری ارز‌های دیجیتال می‌تواند چاپ و نشر پول را از انحصار دولت‌ها و بانک‌های مرکزی خارج کند و اصلی‌ترین انگیزه و فلسفه خالق بیت‌کوین هم همین موضوع بوده است.
به گزارش همشهری، قیمت هر بیت‌کوین که در سال‌جاری میلادی تا سه‌برابر افزایش یافته، سه روز پیش برای نخستین‌بار از مرز 24هزار دلار عبور کرد. البته قیمت هر بیت‌کوین ظرف 2روز گذشته با کاهش مواجه شد و دیروز به محدوده 22هزار و 500دلار رسید. ابتدای پاییز امسال قیمت هر بیت‌کوین ۱۰هزار دلار بود. آمار‌ها نشان می‌دهد قیمت هر بیت‌کوین از پاییز امسال (20سپتامبر) از محدوده 10هزار دلار با 2برابر رشد به محدوده فعلی رسیده و احتمالا این رشد با وجود نزول مقطعی، ادامه خواهد داشت. معامله‌گران ارز‌های دیجیتال مدعی‌اند امسال(میلادی) با سال۲۰۱۷ متفاوت است و این ارز می‌تواند حتی کانال ۲5هزار دلار را نیز بشکند. ارزش بازار بیت‌کوین هم‌اکنون 560میلیارد دلار است.
آخرین بار نرخ بیت‌کوین در سال۲۰۱۷ برای مدت کوتاهی تا محدوده 19هزار و ۶۰۰ دلار افزایش یافت و رکوردی تاریخی را در بازار ارز‌های دیجیتال ثبت کرد. از آن روز به بعد و در عرض یک سال ارزش بیت‌کوین تا 3هزار دلار نزول کرد اما از زمان شیوع کرونا قیمت رمز ارز‌ها و در صدر آنها بیت‌کوین شروع به رشد کرد. ارزش بیت‌کوین در برابر دلار از ابتدای سال۲۰۱۷ میلادی تا به امروز ۱۷۰۰درصد افزایش یافته؛ برخی معتقدند این روند در آینده باز هم ادامه می‌یابد، اما عده‌ای دیگر از صاحبنظران این افزایش تصاعدی را فقط یک حباب ناپایدار می‌دانند.

آنچه منجر به رشد بیت‌کوین شد
به باور کارشناسان، فراگیری و گسترش دنیای دیجیتال در پی شیوع کرونا و همینطور استفاده بیشتر درگاه‌های پرداخت دنیا از رمز ارزها استفاده از آنها را در مبادلات تجاری روزبه‌روز افزایش داده است. به عقیده تحلیلگران شیوع کرونا به تغییر سبک زندگی و توسعه پلتفرم‌های آنلاین منجر شده است و خدمات‌پرداخت‌های مالی الکترونیک هم به‌دنبال توسعه آنلاین کسب و کارها در حال گسترش‌اند. همین موضوع تقاضا را برای رمز ارزها افزایش داده است.
جوزف گواگلیردو، کارشناس امور ارزی در مؤسسه تروتمان می‌گوید: شکی نیست که همه‌گیری کرونا باعث افزایش اقبال جهانی به ارز‌های دیجیتال شده است و حالا همه به‌دنبال راه‌های انتقال سریع‌تر و کم‌دردسر‌تر وجه هستند. علاوه بر این مؤسسات پرداخت الکترونیک هم به‌دلیل شیوع کرونا به سمت پرداخت از طریق رمز ارز‌ها روی آورده‌اند، به‌طور مثال هم‌اکنون حجم استفاده 2مؤسسه پرداخت الکترونیک مهم ازجمله «پی‌پل» و «اسکوئر» از رمز ارز‌ها افزایش یافته و انتظار می‌رود سهم پرداخت‌های الکترونیک این 2مؤسسه و به‌دنبال آن سایر مؤسسات از طریق رمز‌ارز‌ها در روز‌های آینده با رشد بیشتری مواجه شود. پیرس کرازبی، تحلیلگر مالی بین‌المللی در این‌باره می‌گوید: سال آینده(2021) حجم خدمات پرداخت الکترونیک از مؤسسات از طریق رمز ارز‌ها افزایش خواهد یافت، به‌عنوان مثال سهم پی‌پل از جمع کل پرداخت‌هایش با استفاده رمز ارز‌ها به 0.6درصد خواهد رسید و این موضوع برای بازار اهمیت زیادی دارد.

 رکوردشکنی جدید بیت‌کوین
به‌دنبال افزایش تقاضا برای خرید رمز ارز‌ها، قیمت هر بیت‌کوین 3روز پیش با ۶. ۵۸ درصد رشد برای نخستین‌بار از مرز 24هزار دلار گذشت. البته پس از ثبت این رکورد تازه، قیمت‌ها اندکی اصلاح شد و هم‌اکنون هر واحد بیت‌کوین در ناحیه 22هزار و500‌دلار معامله می‌شود. صعود قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال فقط محدود به بیت‌کوین نیست و تقریبا قیمت همه رمز ارز‌ها با رشد مواجه شده، به‌طوری که قیمت هر اتریوم با ۴.۱۳درصد افزایش به ۶۶۶. ۱۶دلار، بیت‌کوین کش با ۴.۹۲درصد صعود به ۳۲۰. ۸۳دلار، لایت‌کوین با ۱۳. ۳۶درصد جهش به ۱۱۸. ۴۹دلار، مونرو با ۲.۷۷درصد صعود به ۱۵۸. 50دلار، دش با ۵. ۵۴درصد پیشروی به ۱۱۰. ۵۹دلار، زدکش با ۴.۳۲درصد افزایش به ۷۵. ۵۳دلار و میکر با ۴. ۱۷درصد صعود به ۵۷۰. ۳۶دلار رسیده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید