• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119501
+
-

معرفی برگزیدگان پنجمین دوره جایزه چراغ

گزارش
معرفی برگزیدگان پنجمین دوره جایزه چراغ

هیأت داوران پنجمین دوره جایزه چراغ با انتشار بیانیه‌ای، برگزیدگان این دوره را در آخرین روز از آخرین پاییز قرن معرفی کرد. به گزارش همشهری در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:
داوری و انتخاب برگزیدگان چراغ سال‌جاری به‌دلیل شرایط پاندمیک کرونا دستخوش دشواری و تغییراتی شد. پس از گردآوری فهرست نامزدها و اطلاعاتی درباره آنها، داوری به‌صورت غیرحضوری آغاز شد و در نهایت پس از دریافت و شمارش آرا، برگزیدگان جایزه چراغ 1399 انتخاب شدند. جایزه چراغ 3 بخش دارد، اما با توجه به اهمیت موضوع سلامت و پزشکی و ضرورت آگاهی‌رسانی درباره آن در سال‌جاری، تصمیم گرفتیم استثنائا امسال بخشی با عنوان «چراغ سلامت» به فهرست جوایز اضافه شود تا کوشش و نقش مروجان علم در این کارزار نادیده نماند. بر این اساس، جایزه چراغ سلامت به پزشکی اهدا می‌شود که با احساس مسئولیت در روزگار سخت پاندمیک کرونا کوشید با استفاده از در دسترس‌ترین رسانه غیرتخصصی؛ ولی تأثیرگذار اینستاگرام، عموم مردم را در جریان آخرین دستاوردهای علمی در حوزه کرونا قرار دهد و از دیگر سو بدفهمی‌ها، خرافه‌ها و اخبار جعلی را به سهم خود اصلاح کرده و به زبان ساده درباره آنها توضیح دهد. جایزه چراغ1399در بخش چراغ سلامت با افتخار تقدیم می‌شود به دکتر کیوان میرهادی که با عنوان «دکتر کی» شناخته می‌شود.
پنجمین جایزه چراغ برای یک عمر ترویج علم به مردی تعلق می‌گیرد که آغازگر یک دوران تازه در ترویج علم ایران بوده است. شخصی که سال‌ها فعالیت رسانه‌ای مؤثر، از او چهرهای ماندگار و یگانه ساخته است. جایزه چراغ برای یک عمر ترویج علم با افتخار به اسماعیل میرفخرایی تقدیم می‌شود.
پنجمین جایزه چراغ برای دانشگر مروج علم تعلق می‌گیرد به استادی که برخلاف سنت رایج استادی در ایران عمل کرده است. شخصی که با حضور در اکوسیستم ترویج علم در ایران، همچنین رسانه‌های عمومی کوشیده است اطلاع‌رسانی مبهم درباره پدیده‌های زمین‌شناختی مخصوصا موضوع زمین‌لرزه را اصلاح کند. جایزه چراغ در بخش دانشگر مروج علم به مهدی زارع تقدیم می‌شود.
پاندمی کرونا در سال گذشته شرایط سختی را برای فعالیت‌های رایج ترویج علم ایجاد کرد و گاهی آن را ناممکن ساخت. با این حال افرادی بودند که با کمک فناوری‌های دیجیتال و خلاقیت‌های‌شان چراغ ترویج علم را فروزان نگاه‌ داشتند. به همین دلیل جایزه چراغ، دایره بررسی فعالیت‌های ترویج علمی را کمی وسیع‌تر دید و دست به انتخاب زد. به این ترتیب هیأت داوران، جایزه سال چراغ99 را اهدا می‌کند به رسانه‌‌ای جدید که محبوب، اثرگذار و مورد اقبال فراوان است. جایزه مروج علم سال١٣٩٩ با افتخار تقدیم می‌شود به علی بندری برای تولید و نشر پادکست «بی‌پلاس».

این خبر را به اشتراک بگذارید