• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 2 دی 1399
کد مطلب : 119482
+
-

تصویرتازه تهران

نخستین تابلوهای تبلیغات محیطی در تهران نصب شد

گزارش ویژه
تصویرتازه تهران


 معراج قنبری

تهران در آستانه دهه1370 نیازمند تصویر جدیدی بود. یک شهرِ در حال گسترش که زیبایی‎‌‎شناسی جدیدی را طلب می‎‌‎کرد. تبلیغات محیطی تهران در سال1370 دگرگون شد و در این پیشرفت چشمگیر بازهم پای کامران کاتوزیان در میان بود. همانطور که ارغوان محبی در مطلب همین بخش در سال1347 (شماره 70، شنبه 10آبان) اشاره کرد، آگهی‎‌‎های تبلیغاتی و چاپی در دهه1350با کاتوزیان و سازمان آوانگارد دستخوش تغییر قرار گرفت. او پیش از انقلاب نیز تلاش‎‌‎های بسیاری برای اجرای تبلیغات محیطی در تهران انجام داد، تا آنجا که از در و دیوار شهر عکاسی کرد و طرحی را به غلامرضا نیک‎‌‎پی، شهردار وقت تهران ارائه کرد که بی‎‌‎پاسخ ماند. اما تجربه‎‌‎اندوزی‎‌‎های بین‎‌‎المللی او دودهه بعد به داد تهران رسید. او پس از بازگشت به ایران به‎‌‎اتفاق خانم رادپی شرکت تبلیغاتی «کارپی» را تاسیس کرد. این مؤسسه جدید طی سال‎‌‎های 1375 تا 1365 با طراحی و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح تهران، چهره‎‌‎ای تازه به این شهر بخشید. در کتاب «در ستایش 70سالگی کامران کاتوزیان» چنین نوشته شده است: «کاتوزیان در سال1369با همکاری سیما کوبان که مشاور سازمان زیباسازی بود، موفق شد رضایت شهردار وقت تهران را کسب کند و در کارگاه نجاری شهرداری نزدیک مصلای امروز، به ساخت چهارچوب استندهای تبلیغاتی مشغول شد». کاتوزیان خود در این‎‌‎باره می‎‌‎گوید: «قرار شد سرمایه از شهرداری باشد، برای ساختن قاب‎‌‎ها و نگهداری و تولید و مارکتینگ با کارپی. این نخستین قراردادمان بود که با 1000تا پانل شروع کردیم. این پانل‎‌‎ها که آمدند تحولی ایجاد شد، 100تای اول سوپ مهنام و 100تای بعدی شارپ بود و بعد نیک‎‌‎کالا، آمیکاکمودور و... . جنگ تازه تمام‎‌‎شده بود و ما اصلا نمی‎‌‎دانستیم که عکس‎‌‎العمل مردم و مجلس و دولت چه خواهد بود. شهر ما همه‎‌‎اش سیاه و خاکستری و قهوه‎‌‎ای بود. وقتی پانل‎‌‎های 2 در 2 را در شهر کار کردیم، یکدفعه به شهر جلوه‎‌‎ای داد. بلافاصله هم در مجلس در این مورد بحث شد که مخالف و موافقانی داشت. وقتی دیدیم که عکس‎‌‎العمل‎‌‎ها خوب است و ایرادی به ما نگرفتند، هوس کردیم که این پانل‎‌‎ها را در سایزهای بزرگ‎‌‎تر ببریم و به سراغ بیلبورد برویم». در نخستین سال‎‌‎های دهه1370رنگ در سراسر شهر تهران جاری شده بود و این کاتوزیان بود که چهره این شهر جنگ‎‌‎زده را عوض کرد. نکته قابل اهمیت در این تحول طراحی گرافیک آگهی‎‌‎ها بود. «ویژه ‎‌‎گرافیک» که در سال1363 توسط امرالله فرهادی و ایرج زرگامی تاسیس شده بود، به‎‌‎تدریج تحول نوینی در طراحی گرافیک برای تبلیغات ایجاد کرد. برای نمونه آگهی‎‌‎های شارپ را آنها طراحی کرده بودند. کارهای مشترک کارپی به‎‌‎عنوان مجری آگهی‎‌‎های محیطی تهران و ویژه‎‌‎گرافیک به‎‌‎عنوان یک مؤسسه خلاق، چهره بصری شهر را متحول کرد. برای مطالعه بیشتر درباره جنبه‎‌‎های مختلف حوزه تبلیغات، می‎‌‎توان به شماره39 نشریه نشان (بهار 1396) رجوع کرد. تصاویر، از آرشیو مجله نشان و کتاب در ستایش 70سالگی کامران کاتوزیان، برداشته شده‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید