دههء نشانهها
شماری از ماندگارترین لوگوهای ایرانی در دهه60 طراحی شد
معراج قنبری
طراحی نشانه در ایران بهمعنای امروزیاش، با ورود چاپ و انتشار نخستین روزنامه، تاریخی183ساله را پشت سر گذاشته است. در دوره پهلوی اول حضور طراحان گرافیک مهاجر، از مهمترین عوامل تحولهای طراحی نشانه در ایران بود. پس از اشغال ایران در شهریور1320، سالهای بلاتکلیفی و آشوب آغاز شد. اقتصاد ایران رونق قابل توجهی نداشت و شرایط سیاسی و اجتماعی کشور، اجازه تولید و پیشرفت به حوزههایی مانند تبلیغات و طراحی گرافیک را نمیداد. تا میانههای دهه30 به وجه هنری و خلاقیت در طراحی نشانهها توجه چندانی نمیشد، اما با آغاز دهه30، استفاده از نقوش باستانی ایران در بیشتر نشانههای تصویری سازمانها و کارخانههایی که در آن زمان تاسیس شدند، بهچشم میخورد. این رویکرد در دهه بعد بسیار جدیتر دنبال شد. از سال1335 کشور ما بهسرعت بهسوی یک دوره تولید داخلی روی آورد و سرمایهداران ایرانی با استفاده از شرایط مساعدی که پیش آمده بود، به سرمایهگذاری در امور تولیدی پرداختند. با آغاز دهه40، رشد چشمگیر کیفیت در طراحی نشانهها دیده میشود. صاحبان صنایع و مسئولان دریافتند که طراحی نشانه فرآیندی پیچیدهتر و مهمتر از رسامی یک شکل است. از طرف دیگر با تاسیس رشته گرافیک در دانشگاهها و آشنایی دانشجویان با اصول و مبانی این هنر جدید، طراحی نشانه نمودی دیگر پیدا کرد. کمکم نقاشان جای خود را به طراحان آموزشدیده دادند و طراحی گرافیک به استقلال رسید و نشانههایی خلق شد که دارای کیفیت بهتری بودند و استفاده از عنصر ایرانی در آنها آگاهانهتر صورت میگرفت. پس از انقلاب اسلامی سال1357، شروع جنگ و مشکلات اقتصادی کشور، از درجه اهمیت طراحی نشانه نیز همچون دیگر مظاهر طراحی گرافیک کاسته شد. اما دهه60 دوره شکوفایی طراحی نشانه بود. برخلاف پوستر، جلد کتاب و کارهای تبلیغاتی، طراحی نشانه سیر صعودی خوبی داشت و در این دهه نشانههای معروف و ماندگاری طراحی شد. طراحی نشانه در این دوره زمانی با آثار طراحانی چون مرتضی ممیز، قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، اسدالله چهرهپرداز، مصطفی اوجی، سیما مشتاقی، مصطفی اسداللهی، امرالله فرهادی، مسعود سپهر، مجید بلوچ، علی خسروی، محمدحسین حلیمی، محمد عرفانیان و... با رویکردی جدید مواجه شد. طراحی نشانههای هندسی و ساختارگرا با نگاهی سادهگرایانه بیشتر شد. از مهمترین نشانههای طراحیشده در این دهه میتوان از شهرداری تهران، جشنواره فیلم فجر، بیمه آسیا، بیمه البرز، سازمان استاندارد، سایپا، زمزم، نمایشگاه بینالمللی کتاب، اداره پست، شرکت ملی نفت ایران، نشر چشمه، بانک صنعت و معدن، پاکسان، انجمن تالاسمی ایران، سازمان ترافیک تهران و... نام برد.
در دهه70 با شروع بازسازیهای فرهنگی و اقتصادی کشور، توسعه مراکز آموزشی و از همه مهمتر ورود تجهیزات مدرن چاپ و نشر، توسعه طراحی گرافیک جدیتر شد. بارزترین مشخصه توسعه گرافیک در این دهه را میتوان ورود کامپیوتر به این حرفه دانست؛ عاملی که موجب تحولی مهم در سرعت و فرآیند طراحی نشانهها شد. تا قبل از آن، نشانهها اغلب با صرف زمان زیاد و روشهای دستی، طراحی و استفاده میشدند. با توجه به محدودیتِ فضای اختصاص داده شده برای این نوشته و گستردگی ابعاد موضوع، توجه و انتشار نمونههای بیشتر امکانپذیر نبوده و تنها به مرور برخی از مهمترینها بسنده شد.