• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 30 آذر 1399
کد مطلب : 119282
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/5yMvq
+
-

موتورسواران؛ تهدیدی برای دوچرخه‌سواران

دوچرخه
موتورسواران؛ تهدیدی برای دوچرخه‌سواران

در گذر زمان مدیریت شهری گام‌های خوبی برداشته و با ایجاد زیرساخت‌های مناسب زمینه ترغیب شهروندان به استفاده از این وسیله حمل‌ونقل پاک را فراهم کرده است اما هنوز هم کمبودها و مشکلاتی وجود دارد و به گفته نیکزاد با استانداردهای جهانی فاصله داریم. این کارشناس ارشد حمل‌ونقل و ترافیک در گفت‌وگو با همشهری از ابعاد مختلف دوچرخه سواری به‌عنوان یک مد حمل‌ونقلی مرسوم در دنیا بیشتر می‌گوید.

 شما مسیر دزاشیب در شمالی‌ترین نقطه تهران تا میدان ولیعصر را با دوچرخه تردد می‌کنید. شیب این مسیر برای دوچرخه سواری سخت نیست؟
تهران در مسیر جنوب به شمال دارای شیب است که در برخی از نقاط شیب تندتر می‌شود و تردد را سخت می‌کند اما ممارست در هر کاری سختی‌ها را مرتفع می‌سازد. پس از سال‌ها رکاب زدن در این مسیر به شیب تند خو گرفته‌ام و برای تردد مشکلی هم ندارم.
 چرا از دوچرخه تاشو استفاده می‌کنید؟
من از دوچرخه‌های دنده‌ای و برقی هم استفاده کرده‌ام و هیچ‌گاه مشکلی نداشتم. مسیر رفت‌وآمدم به‌گونه‌ای است که محور بزرگراهی دارد و نمی‌توان با دوچرخه در آن تردد کرد و به همین دلیل ترجیح دادم از دوچرخه تاشو استفاده کنم تا حمل‌ونقلش در مترو آسان‌تر باشد.
 دوچرخه سواری چه فوایدی برای شما داشته است؟
من سال‌ها از کبد چرب رنج می‌بردم و با رکاب زدن و دوچرخه‌سواری به این بیماری غلبه کردم و سلامتی‌ام را به‌دست آوردم. علاوه بر آن دوچرخه سواری سبب افزایش انرژی می‌شود و هر روز با نشاط و پر انرژی در محل کارم حاضر می‌شوم.
 دوچرخه بهترین وسیله حمل‌ونقل در روزهای شیوع کروناست. شما این موضوع را قبول دارید؟
به‌عنوان کسی که در حوزه حمل‌ونقل تحصیل کرده‌ام و سال‌هاست دوچرخه سواری می‌کنم به صراحت و جرأت می‌گویم، بله این موضوع درست است. دوچرخه وسیله تک‌سرنشین است که استفاده از آن قطعاً به رعایت فاصله اجتماعی کمک می‌کند.
 می‌توان با دوچرخه معضل ترافیک و آلودگی هوا را حل کرد؟
حتماً اینطور است. دوچرخه وسیله حمل‌ونقل پاک است و از یک سو دود ندارد تا هوا را آلوده کند و از سوی دیگر هر چقدر تعداد دوچرخه‌سواران بیشتر شود، تعداد ماشین‌ها کم می‌شود و به این منوال معضل ترافیک حل خواهد شد.
 زیرساخت‌ها برای این مد از حمل‌ونقل فراهم شده است؟
ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه و احداث ایستگاه دوچرخه‌های اشتراکی گام‌هایی هستند که توسط مدیریت شهری برداشته شده است اما هنوز هم لازم است کارهایی انجام شود تا به استانداردهای جهانی برسیم و بتوانیم با کشورهای هلند، دانمارک و امارات رقابت کنیم.
 به مشکلات پیش روی دوچرخه سواران هم اشاره می‌کنید؟
حضور موتورسواران در معابر، تهدید جدی برای دوچرخه سواران است. آنها به هیچ قانونی پایبند نیستند و حرکت‌هایشان امنیت دوچرخه‌سواران را به خطر می‌اندازد. تردد موتورسواران در مسیر ویژه دوچرخه، پارک خودرو در این مسیرها و قرار گرفتن سطل‌های زباله، وجود چاله در خیابان‌ها و شیار درپوش‌های فلزی آبراه‌ها، برخی از مشکلات پیش روی دوچرخه‌سواران هستند.
 دوچرخه سواری شهردار تهران چقدر در ترغیب مردم به استفاده از این وسیله حمل‌ونقل تأثیر دارد؟
حرکت شهردار تهران بسیار ارزشمند است اما نباید به یک روز و یک مسئول معطوف شود. این نقطه شروعی است که سایر مسئولان مانند رئیس مجلس و رئیس‌جمهور هم می‌توانند از آن تبعیت کنند.
 برای ترویج دوچرخه سواری باید قوانین مربوط به حمل‌ونقل تغییر کند. این را می‌پذیرید؟
جواب این سؤال را اینطور می‌دهم، در سال 1883در کنگره آمریکا قانونی تصویب شد که براساس آن تمام ابزار و وسایل حمل‌ونقل عمومی باید برای استفاده عموم اعم از کودک و سالمند و معلول قابل استفاده شود که در پی این قانون، کالسکه‌ها به پله‌های آکاردونی تجهیز شدند. بنابراین نقطه عطف تحول هر کشوری قوانینی است که در آن کشور تصویب می‌شود. مهم‌تر از مسئولان شهری و قوه مجریه، قوه مقننه است که باید قوانینی برای حمل‌ونقل درست و پاک تصویب کند.
 به اهداف تعیین شده در طرح جامع شهر تهران رسیده‌ایم؟
طرح جامع شهر تهران مصوبه سال 1348که برای تهران 1368که 4.5 میلیون نفر جمعیت داشته تدوین شده است. در این طرح معابر شهری فقط بزرگراه و اتوبان نبود و پیاده‌راه، مسیر دوچرخه و باغ راه هم در آن پیش‌بینی شده است که با یک محاسبه ساده جمع و تفریق می‌توان به این نتیجه رسید که 53درصد اهداف تعیین شده در این طرح محقق نشده است. مدیران شهری گذشته به محورهای بزرگراهی، تونل و اتوبان توجه داشته‌اند و خودرو محور فعالیت‌هایشان بود، به همین دلیل امروز با کمبود فضا برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی مواجه هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید