• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 30 آذر 1399
کد مطلب : 119266
+
-

رکاب‌زنی در تهران از مسیر جنگلی

احداث نخستین و طولانی‌ترین مسیر دوچرخه‌سواری جنگلی شهری کشور از میدان شهدا تا بوستان سرخه‌حصار تهران در حال اجراست

گزارش
رکاب‌زنی در تهران از مسیر جنگلی

 پریسا امیرقاسم‌خانی - خبر‌نگار

به علاوه در شرایط شیوع کرونا اغلب شهرهای دنیا استفاده هرچه بیشتر از حمل‌ونقل پاک و دوچرخه‌سواری را در پیش گرفته‌اند. تهران نیز از این قاعده مستثنا نیست. 
بر همین اساس چندی است در محدوده شرق تهران، نخستین مسیر دوچرخه‌سواری جنگلی کشور در حال اجراست که از میدان شهدا شروع می‌شود و به بوستان جنگلی سرخه‌حصار می‌رسد. یعقوب آزاده‌دل، مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل پاک سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران در این‌باره می‌گوید: در سند توسعه دوچرخه تهران برای مدت ۵‌سال پیشنهاد احداث ۵۵۰‌کیلومتر مسیر داده شده است. 
در این سند پهنه شرق تهران یعنی مناطق‌4، 8، 13، 14و قسمتی از منطقه‌15 بیش از 10شاخص و زیرشاخه مورد ارزیابی قرار گرفتند.  درنظر گرفتن این شاخص‌ها فاز صفر پروژه است که در این فاز انتخاب معابر برای مسیر دوچرخه را داریم. در فاز یک، مطالعات اولیه ترافیکی انجام می‌شود. در فاز دوم طراحی مسیر اتفاق می‌افتد. فازهای فوق در محدوده شرقی به تفکیک مناطق انجام می‌شود و هر منطقه مکلف است مسیرهای دوچرخه‌سواری خود را طبق سند دوچرخه‌سواری در دستور کار قرار دهد.
بعد از انتخاب نهایی مسیر دوچرخه‌سواری در مناطق، باید موارد فوق به تأیید کمیته شبکه معابر سازمان حمل‌ونقل ترافیک تهران برسد و سپس وارد فاز طراحی و اجرا شود.
آزاده‌دل ادامه می‌دهد: در شرق تهران و در منطقه13 فاز اول مسیر دوچرخه‌سواری در بزرگراه دوران در کمیته شبکه معابر سازمان حمل‌ونقل ترافیک تهران به‌دلیل بزرگراه بودن  تأییدیه نگرفت، ولی از آنجایی که دوچرخه‌سوارها در این محدوده برای رسیدن به پارک جنگلی سرخه‌حصار تردد می‌کردند و این تردد به‌دلیل عدم‌احداث مسیر دوچرخه، می‌توانست برایشان خطرناک باشد، شهرداری تهران با همکاری پلیس راهور کمیته محلی تشکیل دادند و تأیید کردند که یک مسیر ایمن دوچرخه‌سواری در این محدوده تامین شود. 
در مرحله اولیه، علائم، تابلوها، خط‌کشی، جدا‌کننده فلزی و... در منتهی‌الیه سمت راست معبر دوران از میدان کلاهدوز تا اول پارک سرخه‌حصار طراحی و اجرا شد و عملکرد معبر از بزرگراه تقلیل پیدا کرد و مسیر دوچرخه همراه مسیر عابرپیاده از بزرگراه گرفته شد. بدین‌ترتیب مسیر دوچرخه از میدان شهدا تا میدان کلاهدوز و از میدان کلاهدوز تا درب اول سرخه‌حصار پیش رفته و بخشی از کار به اتمام رسیده است.
مرتضی رحمان‌زاده، شهردار منطقه 13نیز می‌گوید: مسیر دوچرخه‌سواری از میدان شهدا تا بوستان جنگلی سرخه‌حصار بزرگ‌ترین مسیر دوچرخه‌سواری در محدوده شهری است که حدود ۱۲ تا ۱۳ کیلومتر است و تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت؛ مسیری که در محدوده داخلی بوستان سرخه‌حصار نیز ادامه پیدا کرده و آن را تبدیل به نخستین مسیر دوچرخه‌سواری جنگلی کشور می‌کند.
او در ادامه درباره پروژه ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری در این منطقه می‌گوید: با تأکید شهردار تهران یکی از برنامه‌های اصلی منطقه ۱۳ و سایر مناطق شهر تهران ساخت و ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری است. 
بر همین اساس در منطقه۱۳ از میدان شهدا، لاین جنوب و شمال خیابان پیروزی لاین این مسیر آغاز شده و در کلاهدوز و در اتوبان شهید دوران طبق مجوزی که کمیته معابر داده است، ادامه پیدا می‌کند و از آنجا به پارک سرخه‌حصار می‌رسد و در محدوده داخلی پارک، مسیر دوچرخه در حدود ۸ کیلومتر از لابه‌لای درختان ایجاد می‌شود.

 جای خالی نظارت پلیس بر مسیرهای دوچرخه‌سواری 
بوستان جنگلی سرخه‌حصار حدود یک‌سال است که به‌علت شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است. این روزها شما وقتی وارد این محدوده می‌شوید از خودرو یا موتور یا جمعیت انبوه که برای گذراندن اوقات فراغت به این بوستان مراجعه می‌کنند، نشانی نمی‌بینید، ولی در مقابل دوچرخه‌سوارانی را می‌بینید که در روز سرد زمستانی برای دوچرخه‌سواری به این محدوده آمده‌اند؛ یکی از شاه‌عبدالعظیم آمده، دیگری از پیروزی و... . با احمد محمدخانی، رئیس اداره حمل‌ونقل عمومی معاونت حمل‌ونقل ترافیک منطقه 13مسیر دوچرخه‌سواری بوستان جنگلی سرخه‌حصار را طی می‌کنیم. در طول مسیر با علائم و تابلوهایی که دوچرخه‌سواران را به ادامه مسیر راهنمایی می‌کند، مواجه می‌شویم. مسیر جنگلی و دارای مناظر بسیار زیبا و آب و هوای تازه است که در شرق تهران کمتر دیده می‌شود. احمد محمدخانی، رئیس اداره حمل‌ونقل عمومی معاونت حمل‌ونقل ترافیک منطقه13 می‌گوید: احداث مسیر دوچرخه‌سواری از اتوبان دوران تا بوستان سرخه‌حصار از جنوب به شمال در حال اجراست و 25درصد کار اجرایی انجام شده است و پیست دوچرخه‌سواری داخل بوستان نیز یک مجموعه دوچرخه‌سواری تخصصی و کامل است که حدود 6کیلومتر می‌شود. در طول مسیر با دوچرخه‌سوارانی که در حال تردد هستند، گفت‌وگو می‌کنیم. اغلب دوچرخه‌سواران از مشکلاتی مانند جانیفتادن فرهنگ دوچرخه‌سواری در شهر تهران و عدم‌نظارت صحیح از طرف پلیس راهور شکایت داشتند. کامل نشدن برخی مسیرهای دوچرخه‌سواری داخل شهری، ایمن نبودن مسیرها و ورود موتورسوار‌ها و خودروها به داخل مسیر، دزدیده شدن میله‌های جدا‌کننده فلزی، تمیز نبود برخی از مسیرها و... از مشکلات دیگر دوچرخه‌سواران است.


این خبر را به اشتراک بگذارید