• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 30 آذر 1399
کد مطلب : 119277
+
-

منشانگهبان قلعه

10 نکته خواندنی از هفته هفتم لیگ برتر؛ از اصفهان تا تبریز، از سیرجان تا مسجدسلیمان

منشانگهبان قلعه

بهروز رسایلی| مسابقات هفته هفتم لیگ برتر برگزار شد؛ جایی که شاید اگر امکان انجام مسابقه پرسپولیس و سپاهان وجود می‌داشت، کار جذاب‌تر می‌شد، اما حتی بدون آن بازی هم نکات زیادی در مورد این هفته وجود داشت.

  در مهم‌ترین بازی این هفته استقلال در اصفهان برابر ذوب‌آهن با نتیجه مساوی بدون گل متوقف شد. هر دو تیم موقعیت‌هایی برای گلزنی داشتند، با وجود این باز هم استقلال در فرمی ظاهر شد که هوادارانش را دچار تردید کرد. آبی‌ها آسان موقعیت گل می‌دهند و سخت‌تر از پارسال موقعیت گل می‌سازند. خط حمله این تیم به وضوح کم‌رمق شده و بی‌جهت نیست که ذوب‌آهن رحمان رضایی نخستین کلین‌شیت فصلش را برابر آبی‌ها انجام داد. در مورد استقلال یک واقعیت تامل‌برانگیز وجود دارد؛ اینکه شاید اگر این تیم رشید مظاهری را درون دروازه نداشت، الان دوم جدول نبود.
  بعد از اختلاف نظر با شیخ دیاباته و البته مصدومیت این بازیکن، این بار نوبت نیمکت‌نشینی مهدی قائدی رسید. در مورد او گفتند مصدوم است و به همین دلیل نتوانسته از ابتدا بازی کند. قائدی اما با لحنی کنایه‌آمیز مصدومیتش را تکذیب کرده؛ تکذیبی که در آن معانی زیادی نهفته است. به هر حال مهاجم بوشهری نسبت به پارسال به وضوح افت کرده و شاید فکری به‌دنبال این بوده که با نیمکت‌نشینی به او شوک وارد کند. باید دید نتیجه این تئوری در هفته‌های آینده چه خواهد بود.
   بدون شک چهره برتر هفته هفتم گادوین منشا بود؛ مهاجمی که در جریان پیروزی 3 بر یک شهرخودرو، هر 3 گل تیمش را به ثمر رساند و با 9گل در صدر جدول گلزنان قرار گرفت. در فصل ممنوعیت و محدودیت حضور بازیکنان خارجی در فوتبال ایران، نخستین گل لیگ را یک خارجی زد، نخستین دبل را یک خارجی انجام داد و نخستین هت‌تریک هم توسط یک خارجی دیگر ثبت شد. منشا در 7بازی 9گل زده و موقعیت‌های متعدد دیگری هم ساخته و از دست داده است. این بهترین منشایی است که فوتبال ایران به یاد دارد.
   به‌طور کلی گل‌گهر سیرجان موقعیت‌های بسیار زیادی روی دروازه حریفان خلق می‌کند و از این منظر بوی تیم لیگ پنجم یا لیگ هشتم امیر قلعه‌نویی در استقلال را می‌دهد. تیم سیرجانی حتی در مسابقاتی که شکست خورده هم انبوهی از موقعیت‌های گل را از دست داده است. در بازی شنبه هم این تیم می‌توانست بیش از 3 باری که دروازه شهرخودرو را باز کرد صاحب گل شود.
   در گل‌گهر قلعه‌نویی حتی میلاد زکی‌پور هم راه افتاده و نمایش‌های خوبی ارائه می‌دهد. روی گل اول نفوذ او و پاس به بیرونش به گادوین منشا واقعا تماشایی بود. علیرضا حقیقی اما در دیدار با شهرخودرو یاد میلاد میداوودی را زنده کرد و از فاصله 30 متری یک گل ناجور از صادق صادقی خورد. او هفته قبل 2گل از نفت آبادان خورده بود و پیش از آن نیز روی اوت بلند پیکانی‌ها یک گل به‌خودی عجیب به نامش ثبت شد.
   باز هم یک باخت پرگل دیگر برای شهرخودرو ثبت شد تا بار دیگر در مورد شایستگی‌های مهدی رحمتی برای هدایت این تیم مهم لیگ برتری تردید به‌وجود بیاید. واقعیت این است که تیم رحمتی «وحشتناک» به رقبا موقعیت گل می‌دهد و اگرچه فعلا با 10گل خورده در 11بازی دومین خط دفاع ضعیف لیگ را در اختیار دارد، اما آمارش حتی از این هم می‌توانست بدتر باشد. آنچه مسلم است اینکه رفع این همه مشکل و حفره در ساختار دفاعی، کاری بسیار طولانی و زمان‌بر است.
   تراکتور موفق شد در ورزشگاه یخ‌زده یادگار پیکان را 3 بر یک شکست بدهد. دقیقه 20 گزارشگر مسابقه می‌گفت: «توپ بیشتر در وسط میدان ضربه می‌خورد.» بعد تراکتور روی اشتباه مدافعان پیکان به گل اول رسید و بلافاصله به شکلی مشابه گل دوم را زد. پس از ثبت نتیجه 2 هیچ، همین آقای گزارشگر گفت: «تیم شجاعی واقعا دارد خوب بازی می‌کند.» بله؛ در فوتبال گل زدن و پیروز شدن حلال همه مشکلات است. حتی مهم نیست این گل‌ها با چه کیفیتی به ثمر می‌رسند. تا وقتی برنده باشی، همه‌‌چیز خوب خوب است.
   قصه پیکان هم واقعا جالب است. نادر محمدی، اوت‌انداز این تیم یک‌بار موقع پرتاب آکروباتیک توپ را از دست داد و از آن به بعد موقع پرتاب‌ها، یک نفر مأمور بود که از نیمکت برای او حوله ببرد! امیر روستایی هم که با خلاصی از نیمکت‌نشینی در پرسپولیس رفته بود در پیکان بترکاند، فعلا 2 تا پنالتی خراب کرده و روی گل سوم تراکتور هم پاس به عقب اشتباه به دروازه‌بان تیمش داد. روستایی دقیقه 90 از زمین بیرون رفت و یک دقیقه بعد پیکان صاحب پنالتی شد. این بار هم ضربه را حجت حق‌وردی خراب کرد تا رکورد صددرصدی پنالتی‌های سوخته پیکان از دست نرود!
   فولاد خوزستان نخستین شکستش در لیگ بیستم را در داربی این استان برابر نفت مسجدسلیمان تجربه کرد. فولاد بازی قابل‌قبولی ارائه نداد و با گل از راه دور نیما انتظاری در دقیقه 90 شکست خورد. این در حالی است که شاید احسان مرادیان، گلر اهوازی‌ها می‌توانست روی این گل واکنش بهتری نشان بدهد. محسن فروزان بعد از اشتباه بزرگش در بازی با تراکتور نیمکت‌نشین شده و در شرایطی که جواد نکونام حاضر نیست در مورد او حرف بزند، آذری مدیرعامل باشگاه دلیل بیرون رفتن این بازیکن را مصدومیت جزئی او اعلام کرده است. با این حال شاید بعد از این گل از راه دور، مصدومیت جزئی فروزان(!) برطرف شود و او به ترکیب برگردد.
  اعتماد به محمد ربیعی در مس رفسنجان کم‌کم دارد اثر خودش را نشان می‌دهد. این تیم بعد از آنکه با وجود یک نمایش خیلی خوب برابر تراکتور شکست خورد، 2 پیروزی پیاپی مقابل نفت مسجدسلیمان و نساجی به دست‌آورد که دومی بیرون از خانه و همراه با یک بازی منطقی و سزاوارانه بود. خود ربیعی مس را به لیگ برتر آورده و به‌نظر می‌رسد قادر است جواب اعتماد مدیران باشگاه را بدهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید