• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
یکشنبه 30 آذر 1399
کد مطلب : 119216
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BBvG2
+
-

سال صداهای نو

سال پس از جنگ تحمیلی سال انتشار آثار متعدد از نویسندگان قدیمی و جدید بود

داستان
سال صداهای نو


محمد مقدسی   

سایه‎‌‎های شوم جنگ تحمیلی از ایران دور می‎‌‎شد. دوران جدیدی در ایران شروع شده ‎‌‎بود و فضای فرهنگی جامعه از دوران دفاع بیرون آمده‎‌‎ بود. صداهای تازه و جوان ادبیات که در دهه اول انقلاب اسلامی بیشتر در مجلات ادبی و محفل‎‌‎های خصوصی داستان‎‌‎نویسی بالیده بودند، کارهای ابتدایی خود را کم‎‌‎کم منتشر می‎‌‎کردند. از مهم‎‌‎ترین حلقه‎‌‎های ادبی این سال‎‌‎ها، محفلی بود که گرد هوشنگ گلشیری تشکیل شده بود. سال1368، سالی بود که شاگردان و همراهان گلشیری داستان‎‌‎هایی را که در این سال‎‌‎ها برای او خوانده ‎‌‎بودند و در محفل خودشان نقد کرده ‎‌‎بودند، منتشر کردند. این آثار، سرآغاز ادبیات محفلی بود که هر چند به چاپ آثار مهمی در ادبیات ما انجامید، اما در ادامه به‎‌‎علت به هم زدن فرایند منطقی انتشار، خوانده شدن و نقد شدن، به شکوفایی و نوزایی در ادبیات داستانی نینجامید. مشهورترین اثر سال1368، «سمفونی مردگان» نوشته عباس معروفی بود؛ روایت فروپاشی یک خانواده سنتی با محوریت مرگ فرزند روشنفکر خانواده؛ آیدین. داستان در 4فصل نوشته شده بود و در هر فصل از دیدی متفاوت به زندگی آیدین می‎‌‎پرداخت. هر دید متفاوت بعد تازه‎‌‎ای از ماجرا می‎‌‎گشود و بر جذابیت ماجرا می‎‌‎افزود. زبان داستانی معروفی پس از سال‎‌‎ها و چاپ‎‌‎های متعدد هنوز هم خام دستانه به‎‌‎نظر می‎‌‎آید و در رمان‎‌‎های بعدی معروفی پخته‎‌‎تر و بهتر می‎‌‎شود. از دیگر شاگردان این دوره گلشیری که در این سال اثری چاپ کردند، می‎‌‎توان به شهریار مندنی‎‌‎پور با مجموعه داستان «سایه‌‎‌‎های غار»، ناصر زراعتی با مجموعه داستان «سبز» و رضا فرخ‎‌‎فال نویسنده کم‎‌‎کار با مجموعه داستان «آه استانبول» اشاره کرد. در این دوره نویسندگانی هم بودند که فارغ از محافل ادبی با نگاه مستقل خود مشغول نوشتن و آفرینش ادبی بودند. رضا جولایی با چاپ مجموعه داستان «جامه به خوناب» در این سال حضور داشت؛ داستانی که با بهره بردن از نثر دوره قاجار و استفاده از پیرنگ‎‌‎های معمایی به بررسی واقعیات تاریخی از نگاه نو می‎‌‎پرداخت. جعفر مدرس صادقی هم در ادامه روند مستمر و خلاقانه خود در دهه1360، نخستین رمان از سه‎‌‎گانه خود با نام «سفر کسرا» را منتشر کرد؛ رمانی با نثر همیشگی و بی‎‌‎فراز و فرود مدرس صادقی و همان لحظات غریبی که نه از سوررئالیسم غربی، بلکه از داستان‎‌‎های کهن ایرانی آمده‎‌‎ بودند و فضایی وهمناک در داستان می‎‌‎ساختند. جلدهای دیگر سه‎‌‎گانه، «کله اسب» و «شریک جرم» مدرس صادقی با اینکه هر کدام رمان‎‌‎های مستقل بودند، اما از لحاظ فضاسازی و نثر در یک جهان داستانی قرار می‎‌‎گرفتند. دیگر نویسنده مستقل و اصیل این سال هوشنگ مرادی کرمانی بود که پس از «قصه‌‎‌‎های مجید» رمان «داستان آن خمره» را نوشت. داستان‎‌‎های مرادی کرمانی معمولا حول زندگی کودک و نوجوان فقیر شکل می‎‌‎گرفت. نگاه اجتماعی و ماجراهای طنز او جهانشمول بود و سبب می‎‌‎شد که مخاطب جهانی چه در ادبیات و چه در سینما با داستان‎‌‎های او همراه می‎‌‎شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید