• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 27 آذر 1399
کد مطلب : 119041
+
-

6 کشف از 6 هفته

لیگ برتر فوتبال به هفته هفتم رسید، اما آنچه ما از مسابقات سپری‌شده آموختیم چه بود؟

6 کشف از 6 هفته

بهروز رسایلی

6هفته از مسابقات لیگ برتر گذشت و از امروز هفته هفتم آغاز خواهد شد. مسابقاتی که پشت سر گذاشتیم اما، برخی مسائل را برای هواداران فوتبال بیش از پیش روشن کرد.

  تبریز؛ بدون امنیت شغلی
بعید است هیچ کجای جهان امنیت شغلی آدم‌ها به اندازه فوتبال تبریز پایین باشد. چیزی که طی چندسال گذشته با خصوصی‌شدن 2 باشگاه ماشین‌سازی و تراکتور دیده‌ایم این بوده که مربیان و مدیران مثل آب خوردن شغل‌شان را از دست می‌دهند. عجیب نیست که نخستین مربیان برکنارشده در لیگ بیستم مربوط به همین دو تیم بوده‌اند؛ علیرضا منصوریان از تراکتور رفت و وحید بیاتلو از ماشین. 2 عزیزی هم که به‌زودی این 2 نیمکت را اشغال خواهند کرد، باید بدانند وضع‌شان همینطور خواهد بود و با نخستین لغزش‌ها باید غزل خداحافظی را بخوانند.

   همه طالب VAR
در این 6هفته لااقل چندین مصاحبه از مربیان، مدیران و بازیکنان تیم‌های مختلف شنیدیم و خواندیم که جملگی خواهان استفاده از کمک‌داور ویدیویی در فوتبال ایران بودند؛ از قاسم حدادی‌فر بگیرید تا امیرخان قلعه‌نویی. البته این تمنا فقط جنبه شفاهی دارد و پارسال که از تیم‌ها خواسته شد در تامین هزینه استفاده از VAR مشارکت کنند، تقریبا هیچ باشگاهی به این موضوع روی خوش نشان نداد. الان هم تکرار اسم این فناوری، بیشتر جنبه نمایش و غرولند دارد. ما هم معتقدیم VAR هرچه سریع‌تر باید وارد فوتبال ایران شود، اما به شما قول می‌دهیم اصل دعواهای داوری تازه برای بعد از ورود این فناوری است؛ این خط و این نشان! لابد یادتان نرفته ما تنها تیم جام‌جهانی2018 بودیم که بعد از بازبینی ویدیویی تصاویر در مسابقات باز هم به داور اعتراض می‌کردیم!

   خون استراماچونی خشک نشده
بنده‌خدا محمود فکری با همه فراز و فرودهایش فعلا استقلال را صدرنشین کرده، اما 2 تساوی برابر پیکان و صنعت‌نفت کافی بود تا برخی هواداران اسقلال فورا یاد استراماچونی بیفتند. یعنی اگر از بعضی از این رفقا بپرسی دوست دارید تیم‌تان قهرمان جهان شود یا استراماچونی برگردد، بعید نیست به گزینه دوم رأی بدهند! در هر صورت 2 روز قبل از اینکه فکری شهرخودرو را ببرد و صدرنشین شود، هواداران استقلال در فضای مجازی برای قهر استراماچونی سالگرد گرفتند؛ یعنی همان روزی که او شهرخودرو را برد و صدرنشین شد!
 
قلعه‌نویی و مسلمان هنوز هستند
در این 6هفته تیم قلعه‌نویی واقعا خوب بازی کرده است. گل‌گهر حتی در جریان 2 شکستش برابر پیکان و نفت آبادان موقعیت‌های زیادی خراب کرد. قلعه‌نویی درصدد است با این تیم نشان بدهد هنوز دورانش تمام نشده است. محسن مسلمان هم در سایپا شوق بازی‌کردن پیدا کرده و جزو خوب‌های لیگ بوده است. 2سالی می‌شد که از مهندس سابق سرخ‌ها خبر نداشتیم.

   هرچه دیرتر، بهتر
به هر حال فوتبال ایران قواعد خاص خودش را دارد که لزوما منطبق با دانسته‌های بشر امروزی نیست. مثلا به تجربه ثابت شده شما اینجا هرچه دیرتر تیم ببندید و دیرتر شروع کنید، احتمال موفقیت‌تان بیشتر است. نفت آبادان و پیکان، 2 تیمی بودند که از همه دیرتر مربیانشان را شناختند و بازیکن گرفتند؛ این 2 تیم در پایان هفته ششم به‌ترتیب دوم و ششم هستند.

  فاجعه گزارشگران ادامه دارد
حوزه گزارشگری فوتبال در تلویزیون ایران زایایی ندارد و قدیمی‌ها هم یک به یک طرد می‌شوند. در نتیجه امسال بدترین گزارش‌ها را داشته‌ایم. در استان‌ها دوستی را دیدیم که وقفه آبخوری دقیقه30 را با پایان نیمه اول اشتباه گرفت و دوست دیگری هم از عدم‌رعایت فاصله اجتماعی روی ضربات کرنر گلایه کرد. حالا حساب «پیروزی» خواندن «پرسپولیس» توسط گزارشگر تبریز کلا به کنار؛ تهران هم در قرق جواد خیابانی و پیمان یوسفی بود و به قول آقاپیمان قس‌علی‌هذا!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید