• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 27 آذر 1399
کد مطلب : 119040
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/73Mkw
+
-

یلدای امسال را به شکلی متفاوت با برنامه‌های موبایلی کنار هم باشیم

شب‌نشینی آنلاین در شب بلند سال

نیلوفر ذوالفقاری

هر سال از چند هفته مانده به شروع زمستان، روزشمار روشن می‌کردیم تا به شب یلدا برسیم. منتظر بودیم تا به بهانه اضافه‌شدن یک دقیقه به 24ساعت شبانه‌روز، دور هم جمع شویم و سردی زمستان پیش‌رو را با گرمی جمع‌های خانوادگی کمرنگ کنیم. هر سال از اهمیت دیدار با بزرگ‌ترها در این شب حرف زدیم و از چشم‌انتظاری پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، برای اینکه دست‌کم یک شب در سال، همه بچه‌ها و نوه‌هایشان را دور هم ببینند. اما امسال همه‌چیز متفاوت است، یلدای امسال قرار نیست دورهم جمع شویم، چون جان عزیزانمان و سلامتی آنها برایمان اهمیت دارد. حالا که کرونا ما را از دیدار و دورهمی محروم کرده، یلدای امسال را به شکل مجازی برگزار می‌کنیم و منتظر می‌مانیم تا سال بعد که دوباره سفره یلدا در خانه‌هایمان گسترده شود. برای دیدار مجازی، برنامه‌های موبایلی مختلفی وجود دارد که بعضی از آنها را به همراه ویژگی‌هایشان برایتان فهرست کرده‌ایم.

Google Hangouts


برای کسانی که از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند، گزینه‌های متعددی برای برقراری تماس تصویری وجود دارد. نرم‌افزار Google Hangouts  اصلی‌ترین اپلیکیشن برای دریافت پیام در اندروید محسوب می‌شود. این نرم‌افزار به‌طور مستقیم به اکانت گوگل شما متصل است و می‌توانید با دعوت دیگران از طریق ایمیل با آنها به تماس‌های تصویری و حتی صوتی بپردازید. کار با این پیام‌رسان ساده است و رابط کاربری مدرنی استفاده دارد. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید به‌طور همزمان با 10نفر تماس تصویری برقرار کنید. البته این برنامه از آنجا که از ایمیل استفاده می‌کند، در دنیا بیشتر برای استفاده‌های کاری کاربرد دارد و اپلیکیشن اصلی اندروید برای تماس‌های تصویری، هم‌اکنون Google Duo  است. 

ویژگی ها
   می‌توانید تا 150نفر از مخاطبین خود را در هر گروه چت دسته‌بندی کنید.
   می‌توانید تماس تصویری گروهی 10نفره برقرار کنید.
 قابل استفاده برای اندروید و iOS است و با تبلت، لپ‌تاپ و سایر دستگا‌ه‌ها همگام‌سازی می‌شود.

قرار

از معدود برنامه‌های ایرانی برای برقراری تماس تصویری گروهی، برنامه قرار است. وقتی وارد اپلیکیشن قرار می‌شوید، 2 گزینه پیش روی شماست. ابتدا باید ثبت‌نام را بزنید و شماره خود را بنویسید، بعد از دریافت پیامک، حساب کاربری شما تأیید می‌شود. در فضای برنامه، شما 2نوع اتاق دارید؛ اتاق‌هایی که خودتان می‌سازید و اتاق‌هایی که به آنها دعوت شده‌اید. شما می‌توانید یک اتاق جدید بسازید و آن را عمومی کنید، به این شکل که لینک آن را برای افراد بفرستید. می‌توانید اتاق خصوصی بسازید، با این کار تنها افرادی که شماره شما را دارند امکان عضویت در اتاق را پیدا خواهند کرد. وقتی وارد فضای تماس تصویری می‌شوید، در حالت پیش‌فرض دوربین و صدا خاموش است و لازم است روی علامت‌های برنامه کلیک کنید تا صدا و دوربین فعال شود.

ویژگی ها
   این برنامه رابط کاربری ساده‌ای دارد.
   حجم اینترنتی که مصرف می‌کند پایین است.
   با سرعت‌های پایین اینترنت هم امکان استفاده از آن وجود دارد.

WhatsApp

یکی از پیام‌رسان‌هایی که در کشور ما محبوب و پرکاربر است، واتساپ است. این برنامه بیشترین تعداد کاربر را در جهان دارد و شاید خیلی از شما از قابلیت تماس تصویری آن باخبر باشید. تماس تصویری چند‌ماه بعد از تماس صوتی به قابلیت‌های واتساپ اضافه شد و از کیفیت مناسبی برخوردار است. واتساپ هم می‌تواند کنفرانس ویدئویی را با حضور چند کاربر همزمان برگزار کند، اما مانند اسکایپ یا زوم نمی‌تواند قابلیت‌های بیشتر دراختیار کاربرانش قرار دهد، به‌همین‌دلیل، از این نرم‌افزار بیشتر برای تماس‌های دوستانه یا دورهمی‌های آنلاین استفاده می‌کنند. البته واتساپ از سرورهای فیسبوک برای تماس‌های تصویری استفاده می‌کند و معمولا در ایران با سرعت اینترنت مطلوب می‌توانید کیفیت مناسب را دریافت کنید. باوجود این، واتساپ در ایران همچنان به رقیب خودش، یعنی اسکایپ، در کیفیت چشمگیر تماس‌های ویدئویی نمی‌رسد. البته واتساپ رابط کاربری ساده‌تر و کاربرپسندتری از پیام‌رسان‌های دیگر دارد.

ویژگی ها
   تماس تصویری و صوتی کاملا رایگان.
   اشتراک‌گذاری تصاویر و فیلم‌ها با استفاده از ویژگی چندرسانه‌ای آن.
   امکان انتخاب دلخواه پس‌زمینه و زنگ تماس‌ها.

Zoom

هرچند این برنامه جدید نیست، اما با شروع همه‌گیری کرونا، اپلیکیشن Zoom  محبوبیت بیشتری پیدا کرد و بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد. این اپلیکیشن امکان برقراری تماس تصویری باکیفیت را برای کاربرانش فراهم می‌کند. به‌دلیل چارچوب رسمی، تقریبا تمام دنیا از این اپلیکیشن برای برقراری جلسه‌های تصویری با همکاران خود استفاده می‌کنند، به همین دلیل هم بسیاری از جلسات کاری با این روش برگزار می‌شود و زوم یکی از ابزارهای مهم برای هماهنگی دورکاری‌هاست. این اپلیکیشن 2نسخه‌ رایگان و پریمیوم دارد که یکی از محدودیت‌های نسخه‌ رایگانش، محدودبودن به 3کاربر همزمان در تماس تصویری است که برای ملحق‌شدن کاربران بیشتر به تماس تصویری، باید از نسخه پریمیوم استفاده کنید. محدودیت دیگر نسخه‌ رایگان زوم، محدودیت زمانی 40دقیقه‌ای در هر تماس است، ولی با خرید نسخه‌ پریمیوم 15دلاری، می‌توانید همه‌ این محدودیت‌ها را برطرف کنید. این اپلیکیشن برای تمام پلتفرم‌های مهم مثل ویندوز، مک، اندروید و ios  دردسترس است.

ویژگی ها
   می‌توان پیام متنی گروهی، عکس وفایل صوتی، هم از موبایل و هم دسکتاپ کامپیوتر فرستاد.
   مخاطبان آنلاین و در دسترس را نشان می‌دهد. با WiFi و 3G, 4G, LTE  کار می‌کند.

Skype

یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های برقراری تماس تصویری، برنامه‌ای است که حتما اسم آن را تاکنون شنیده‌اید؛ اسکایپ یکی از اپلیکیشن‌های برتر مایکروسافت است که از گزینه‌های اصلی حال حاضر برای تماس‌های ویدئویی کاری یا دوستانه به‌حساب می‌آید. این اپلیکیشن هم 2نسخه‌ رایگان و پریمیوم دارد، اما نسخه‌ رایگانش هم به‌خوبی جوابگوی نیازهای کاربرانش است. امتیاز بزرگ این برنامه این است که می‌تواند حداکثر 50نفر را در هر تماس تصویری قرار دهد و اگر دوست دارید دورهمی آنلاین خانوادگی در شب یلدا یا قرار دوستانه و یا جلسه‌ کاری مهم با افراد زیاد برگزار کنید، با خیال راحت می‌توانید روی کیفیت مناسب تماس‌ها و بالا بودن کیفیت آن حساب باز کنید. اسکایپ این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا بتوانید تماس‌های بین‌المللی را بدون مشکل برقرار کنید.

ویژگی ها
   امکان برقراری تماس تصویری و صوتی رایگان گروهی بیست‌وپنج‌نفره.
   امکان تشکیل گروه چت دوستانه تا 300نفر.
   امکان تماس رایگان با هر نوع دستگاهی که برنامه اسکایپ دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید