• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 27 آذر 1399
کد مطلب : 119036
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/313Gr
+
-

پیشنهاد تماشای 10فیلم ایرانی ویژه خانواده در شب یلدا

شب‌نشینی سینمایی

شب‌نشینی سینمایی

تماشای فیلم در کنار خانواده لذتبخش است؛ به‌ویژه وقتی فیلم‌های جذاب و خانوادگی باشند. پیشنهاد ما برای شب یلدای امسال که خبری از دورهمی فامیلی نیست تماشای فیلم کنار خانواده است. البته نوع فیلم‌ها هم خیلی مهم است چون قرار است در این شب فیلم‌های حال خوب کن که نمادی از دورهمی‌ها و سنت‌های ایرانی را تداعی می‌کند را به شما پیشنهاد کنیم. این شما و این ۱۰ فیلمی که بی‌شک حتی با تماشای یکی از آنها هم لبخند و حال خوب مهمان خانه‌هایتان خواهد شد.

مهمان مامان

اولین پیشنهاد ما برای تماشای فیلمی خانوادگی در شب یلدا فیلم سینمایی «مهمان مامان» است؛ فیلمی خانوادگی، سرزنده، خنده‌دار و گاهی هم درام. مهمان مامان داستان خانواده‌ای با وضع مالی نه چندان خوب است که به ناگهان برایشان مهمان می‌آید و باید برای شام تدارک ببیند. آنها که چیز زیادی در خانه ندارند، به کمک همسایه‌ها موفق می‌شوند سفره‌ای رنگین را برای مهمانان پهن کنند. اقتباس شیرین داریوش مهرجویی از اثر هوشنگ مرادی کرمانی که پر از مهربانی و فارغ از هرگونه کینه طبقاتی است. این فیلم را با هنرنمایی گلاب آدینه، پورشیرازی، امین حیایی، پارسا پیروزفر و... تماشا کنید.

یه حبه قند

یکی از بهترین گزینه‌های تماشای فیلم در کنار خانواده فیلم سینمایی «یه حبه قند» رضا میرکریمی است. داستانی از یک ضیافت خانوادگی در یزد. خانواده‌ای پرجمعیت که خود را برای یک مراسم پیش از عروسی آماده می‌کنند و خواهران و برادرها و دامادها و عروس‌هایی که از جاهای مختلف خود را به خانه پدری رسانده‌اند و در این میان یه حبه قند ماجرا را عوض می‌کند. قبول دارم که دقایق مربوط به مراسم عزاداری با شرح و بسط غیرلازمی برگزار شده است اما درمجموع، یه حبه قند فیلمی دلنشین و شادمانه است با بازی نگار جواهریان، رضا کیانیان، فرهاد اصلانی، سعید پورصمیمی، ریما رامین فر و...

عیالوار

فیلم تلویزیونی «عیالوار» به کارگردانی پرویز صبری از آن جمله فیلم‌هایی است که گرچه چند دهه از ساخت آن گذشته اما ارزش تماشا دارد. این فیلم کپی ایرانی تنها در خانه است که 2 سال پس از آن ساخته شده‌است. داستان از این قرار است که در جشن تولد خانم‌بزرگ، علی، پسربچه شیطان خانواده، سر به سر دایی‌اش می‌گذارد و کیک تولد را از بین می‌برد. علی توسط پدرش در اتاقی حبس می‌شود و روز بعد اعضای خانواده، بدون علی، عازم سفر می‌شوند. دایی علی و مرد دیگری، که خود را به هیئت یک مهاراجه هندی درآورده، برای سرقت اشیای قیمتی خانه خانم‌بزرگ نقشه کشیده‌اند اما علی هر بار با ترفندی مانع سرقت آنها می‌شود. جمشید اسماعیل‌خانی، گوهر خیراندیش، اسماعیل داورفر، مرتضی ضرابی و حمیده خیرآبادی ازجمله بازیگران این فیلم‌اند.

شب نشینی

فیلم تلویزیونی «شب‌نشینی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی هم گزینه خوبی برای شب یلداست. داستان فیلم از این قرار است که بهروز در کلاس زنگ انشاء خاطره‌ای را از دوران نوجوانی پدرش قدرت می‌خواند. خاطره در ارتباط با یک شب‌نشینی در زمانی است که تلویزیون همه‌گیر نشده است. این مهمانی و شب‌نشینی در خانه قدرت برگزار می‌شود و محمدعلی دوست قدرت و خانواده او در آن شرکت دارند. قصه‌ای با محوریت دوستی و اهمیت آن برای آنها تعریف می‌کند. با پایان یافتن انشاء و بازگشت به کلاس درس، بچه‌ها به پرسش‌های معلم درباره موضوع و علل فراموش شدن شب‌نشینی و دوری آدم‌ها با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. در این فیلم تلویزیونی علیرضا فیروزه، فاطمه دلیریساولی و سمیرا قربانی‌کریم هنرنمایی کرده‌اند.

اجاره نشین ها

فیلم سینمایی «اجاره‌نشین‌ها» کمدی جاودان داریوش مهرجویی است. داستان اعضای یک آپارتمان زوار دررفته در حاشیه شهر که با مدیر ساختمان و بنگاهی‌های طماع منطقه در نبردی سنگین قرار گرفته‌اند. پر از لحظات شادی‌بخش و کمیک. فیلم کند شروع می‌شود اما بعد از گذشت ۱۵دقیقه سیل شوخی‌ها یک‌نفس تا انتهای فیلم شما را دنبال می‌کند. عزت‌الله انتظامی، اکبرعبدی، حمیده خیرآبادی و... شماری از خیل بازیگران این فیلم زیبا هستند. اجاره‌نشین‌ها در زمانی ساخته شد که فیلم‌های کلیشه‌ای و شعارزده صحنه سینمای ایران را به تسخیر خود درآورده بودند و از این جهت فیلمی بسیار متفاوت با ارجاعات سیاسی و اجتماعی فراوان است.

جهان با من برقص

از فیلم‌های اخیر که تماشای آن خالی از لطف نیست فیلم سینمایی «جهان با من برقص» است. این فیلم که نخستین ساخته سینمایی سروش صحت در مقام کارگردان است درباره گردهمایی گروهی از دوستان در ویلایی در شمال است که مالک ویلا از مرگ قریب‌الوقوع خود باخبر است. دوستان جهانگیر برای آخرین تولد او دورهم جمع شده‌اند. این موقعیت موجب می‌شود آنها درباره زندگی و خودشان فکر کنند. بی‌شک شما هم بعد از تماشای این فیلم به فکر فرو خواهید رفت. فیلمی ظریف و خیال‌انگیز با موقعیت‌های پیاپی کمدی و درام و یک کادر بازیگری ممتاز علی مصفا، پژمان جمشیدی، جواد عزتی، هانیه توسلی و...

در دنیای تو ساعت چند است؟

اگر می‌خواهید شب یلدا اثری هنری و یک فیلم خانوادگی ایرانی را تماشا کنید و البته طرفدار فیلم‌های عاشقانه هستید؛ فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» بهترین گزینه برای شماست. با تماشای این فیلم، داستانی عاشقانه و خیال‌انگیز را در شهر زیبای رشت با آب‌وهوای بارانی و رنگ‌وبوی پوست نارنگی روی بخاری را به مشام می‌برید. فیلمی نوستالژیک از صفی یزدانیان با بازی‌های خوب علی مصفا و لیلا حاتمی است. یک داستان عاشقانه در رشت با موسیقی و آشپزی و موقعیت‌های بانمک و یک پایان زیبا. در این فیلم، گلی با بازی لیلا حاتمی، از فرانسه به زادگاهش برگشته و به فرهاد با بازی علی مصفا برمی‌خورد. گفت‌وگوی این دو نفر باهم، تونلی در گذشته‌هاست.

سینمایی پایتخت

تماشای سریال پایتخت ساخته سیروس مقدم مناسبت نمی‌خواهد و حتی بازپخش چندین باره فصل‌های این سریال هم مورد استقبال قرار می‌گیرد. اما برای شب یلدا که فرصت تماشای همه قسمت‌های یک سریال مهیا نیست یک پیشنهاد جالب داریم و آن تماشای نسخه سینمایی این سریال است. این نسخه از فصل دوم این سریال ساخته و برای نخستین بار سال گذشته از شبکه یک سیما پخش شد. در این فیلم نقی در گنبد و گلدسته‌سازی‌ کار می‌کند و با کامیون ارسطو از طرف محل کارش، مسئول می‌شود یک گنبد و گلدسته را به روستایی در قشم ببرند. در این بین اتفاقات بسیار جالبی ازجمله مسابقه تلفنی، گیر افتادن در رستوران و بکسل کردن ماشین مسئولان شورا می‌افتد.

روز یلدا، شب چله

فیلم تلویزیونی «روز یلدا، شب چله» به کارگردانی سیدمجید موسویان هم از آن فیلم‌هایی است که در سال‌های اخیر در شب یلدا بسیار پخش شده است. این تله‌فیلم به ماجرای پیرزن تنهایی به‌نام یلدا می‌پردازد که دچار بیماری آلزایمر شده است. دختر و پسر یلدا، او را به همسایه سپرده‌اند! رادیو اعلام می‌کند که امروز بلندترین شب سال یعنی شب یلداست و یلدا به یاد می‌آورد که شب تولدش است. از خانه بیرون می‌زند و به‌علت فراموشی در مترو گم می‌شود و دختربچه‌ای به‌نام افروز با او آشنا می‌شود. یلدا خانواده افروز را به خانه خود می‌آورد، بهمن و سیمین هم تصمیم می‌گیرند به مادرشان توجه بیشتری کنند. در این فیلم نقش‌آفرینی آشا محرابی و فهیمه امن‌زاده خواهید دید.

هندونه شب یلدا

از معدود فیلم‌های ایرانی که با حال و هوای شب یلدا ساخته شده است فیلم «هندونه شب یلدا» سعید آقاخانی است. خلاصه این فیلم به این شکل است که شاگرد هندوانه‌فروش هندوانه بزرگی را که باید به‌دست صاحبش برساند، برای مراسم خواستگاری خواهرش به خانه می‌برد و با معلوم شدن این موضوع پدر خانواده، هندوانه را از خانه بیرون پرت می‌کند. آنهم یکراست داخل وانت بار ۲ دزد می‌افتد و پس از چندبار دست به‌دست شدن قسمت راننده آمبولانس بیمارستان شده و سر سفره مستأجران یک خانه هشتی که به یمن شب یلدا دور هم جمع شده‌‌اند قرار می‌گیرد. امیر جعفری، سیامک انصاری، جواد رضویان و مریم امیرجلالی ازجمله بازیگران این فیلم‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید