• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 26 آذر 1399
کد مطلب : 118996
+
-

کرمان؛ نسخه آزمایشی تهران

از شنبه آینده نمایشگاه مجازی کتاب در استان کرمان آغاز می‌شود؛ نمایشگاهی که قرار است نمونه آزمایشی کوچکی از نمایشگاه بین‌المللی تهران باشد

کرمان؛ نسخه آزمایشی تهران

مرتضی کاردر_روزنامه نگار


کرونا نمایشگاه کتاب تهران را به محاق برد. برگزار‌کنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از اسفند تا چند‌ماه بعد، وضعیت را به شرایط آینده موکول می‌کردند و امیدوار بودند که شرایط به‌مرور زمان به‌گونه‌ای شود که امکان برگزاری نمایشگاه کتاب فراهم شود. هر بار که موج شیوع کرونا کاهش می‌یافت، بحث برگزاری نمایشگاه کتاب مطرح می‌شد. روزهای پس از‌ ماه رمضان و روزهای شهریور ازجمله وقت‌های جایگزین برگزاری نمایشگاه بودند، اما برخاستن موج‌ تازه کرونا هر بار نمایشگاه کتاب را به تعویق می‌انداخت. حالا 8‌ماه از زمان برگزاری نمایشگاه کتاب گذشته و هنوز خبری قطعی از برگزاری نمایشگاه کتاب نرسیده است. برگزاری طرح‌های تخفیف فصلی به شکل نیمه‌حقیقی و نیمه‌مجازی و افزایش فروش‌های غیرحضوری ناشران و کتابفروشان از طریق سامانه‌های فروش آنلاین و شبکه‌های اجتماعی و نیز افزایش خریدها و ارسال‌های پستی و تلفنی سبب شد که برگزار‌کنندگان نمایشگاه کتاب طرح برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب را در دستور کار خود قرار دهند.

نمونه‌ای کوچک از نمایشگاه کتاب تهران
وعده‌ها حاکی از این بود که نمایشگاه مجازی کتاب، پس از طرح پاییزه، در نیمه دوم آذر برگزار می‌شود، اما حالا فراخوان نمایشگاه مجازی کتاب در استان کرمان اعلام شده و قرار است نمایشگاه کتاب به‌صورت مجازی از ۲۹ دی تا ۳ آذر در کرمان برگزار شود. نمایشگاه مجازی کتاب کرمان قرار است به‌نوعی شکل آزمایشی نمایشگاه کتاب تهران باشد؛ یعنی ابتدا نمایشگاه کتاب در اندازه‌ای کوچک در کرمان برگزار و مشکلات برگزاری نمایشگاه به شکل مجازی و غیرحضوری شناخته و مرتفع شود و بعد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شود.
ارسال‌ کتاب رایگان است
مسئله اصلی ارسال کتاب برای خریداران است که در هماهنگی‌های انجام شده با شرکت پست قرار است کتاب‌ها در فاصله ۲۴ساعت به‌دست خریداران برسد. نکته مهم اینجاست که خریداران هزینه‌ای برای ارسال کتاب نخواهند داد و وزارت ارشاد و ناشران هزینه ارسال را تأمین خواهند کرد. اداره پست نیز تخفیف درخور توجهی برای نمایشگاه کتاب درنظر گرفته است.

۴۰درصد تخفیف تا ۲۰۰هزارتومان
نمایشگاه مجازی کتاب به‌نوعی شبیه طرح‌های تخفیف است، با این تفاوت که در نمایشگاه مجازی ناشران محور برگزاری نمایشگاه خواهند بود؛ نه کتابفروشی‌ها. خریداران باید کتاب‌های خود را در سامانه ناشران ثبت کنند و ناشران موظف به ارسال کتاب‌ها برای خریداران هستند. هر خریدار می‌تواند تا سقف ۲۰۰هزارتومان کتاب را با تخفیف خریداری کند. تخفیف ارائه شده در سامانه رسمی نمایشگاه ۳۰درصد است و ناشران نیز موظف به ارائه۱۰درصد تخفیف خواهند بود که مجموع تخفیف در نمایشگاه کتاب به ۴۰درصد خواهد رسید. ثبت‌نام در نمایشگاه کتاب هیچ محدودیتی ندارد و همه دوستداران کتاب می‌توانند در سایت www.ketab.ir ثبت‌نام کنند و با ارائه مشخصات فردی مثل کدملی در نمایشگاه ثبت‌نام و بعد کتاب‌های موردنیاز خودشان را خریداری کنند.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران؛ نیمه‌دوم دی 
شنیده‌ها حاکی از این است که نمایشگاه کتاب تهران در نیمه دوم دی‌ماه برگزار خواهد شد. البته خیلی چیزها به میزان استقبال کتاب‌دوستان کرمانی و موفقیت نمایشگاه کتاب کرمان مربوط است. اما پرسش‌های بسیاری درباره نمایشگاه کتاب تهران هنوز بی‌پاسخ مانده است؛ مثلاً‌ اینکه آیا زیرساخت‌های برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به‌صورت سراسری فراهم شده است؟ آیا همه ناشران از برگزاری نمایشگاه به‌صورت مجازی استقبال خواهند کرد یا نمایشگاه با حضور شماری از ناشرانی که خود را تاکنون روزآمد کرده‌اند، برگزار می‌شود؟ بخش‌های بین‌المللی نمایشگاه چگونه برگزار خواهد شد؟ آیا امکان خرید کتاب‌های خارجی مثل سال‌های گذشته وجود دارد؟ برنامه‌های جانبی نمایشگاه چگونه برگزار می‌شود؟ و... پرسش‌هایی که برگزاری نمونه کوچک نمایشگاه در کرمان تنها می‌تواند به بخشی از آنها پاسخ دهد.

هر خریدار می‌تواند تا سقف ۲۰۰هزارتومان کتاب را با تخفیف خریداری کند. تخفیف ارائه شده در سامانه رسمی نمایشگاه ۳۰درصد است و ناشران نیز موظف به ارائه۱۰درصد تخفیف خواهند بود که مجموع تخفیف در نمایشگاه کتاب به ۴۰درصد خواهد رسید

این خبر را به اشتراک بگذارید