• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 26 آذر 1399
کد مطلب : 118995
+
-

در خانه مستند ببینیم

اکران روزانه بیش از70فیلم در جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت

جشنواره
در خانه مستند ببینیم

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت از روز گذشته (25آذر ماه) کار خود را آغاز کرد.
به گزارش همشهری، برگزاری جشنواره‌های آنلاین سینمایی با جشنواره فیلم کودک و نوجوان کلید خورد و از روز گذشته جشنواره سینما حقیقت نیز به شکل آنلاین کار خود را آغاز کرد. در این دوره 142فیلم مستند ایرانی و 25اثر مستند خارجی در بخش‌های مختلف چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، به‌صورت آنلاین و از طریق سامانه‌های فیلیمو، نماوا، تیوا و هاشور به نمایش گذاشته می‌شوند که در این میان سامانه هاشور با عنوان «خانه جشنواره» ویژه‌ صاحبان آثار، اهالی رسانه، اعضای صنوف خانه سینما، هنرجویان کارگاه‌ها و میهمانان ویژه است و آنها می‌توانند براساس سطح دسترسی خود، به‌صورت رایگان از برنامه‌های مختلف جشنواره اعم از نمایش فیلم، پخش زنده و برنامه‌های جنبی (کارگاه‌ها، نکوداشت‌ها، فیلم خبر و...) استفاده کنند. پرتال جشنواره امسال پذیرای شرکت‌کنندگان در چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت بوده و در این صفحه 4گزینه‌ نمایش فیلم، بازار (ویژه خارجی‌ها)، برنامه‌های جنبی (کارگاه‌ها، بزرگداشت‌ها، نکوداشت‌ها، فیلم خبر) و پخش زنده (لینک مستقیم برنامه‌های در حال پخش از تیوا) دیده می‌شود که هر کاربر براساس سطح دسترسی خود می‌تواند وارد یکی از آنها شده و نسبت به بازبینی برنامه مورد نظر اقدام کند.
 با توجه به جدول این دوره از جشنواره، متقاضیان می‌توانند هر فیلمی که در جدول همان روز است را تماشا کنند و فیلم‌ها از ساعت 7صبح تا 12شب قابل بازبینی در این سامانه‌هاست و تمام برنامه‌ها طی 8روز و براساس همین الگو به رویت مخاطبان درمی‌آید. عموم مردم و تماشاگران سینمای مستند هم باید به سامانه‌های فیلیمو، نماوا، تیوا و هاشور مراجعه و روی بخش ویژه «سینماحقیقت» کلیک کرده، از روی بنر فیلم‌های جشنواره یکی را انتخاب کرده، بلیت تک‌سانس خریده و بعد فیلم مورد نظر خود را تماشا کنند.

خرید بلیت برای تماشای سینماحقیقت
بهای بلیت‌های تک‌سانس جشنواره، 5هزار تومان برای مستندهای کوتاه، 7هزار تومان برای مستندهای نیمه‌بلند و 10هزار تومان برای مستندهای بلند است. ضمن اینکه علاقه‌مندان سینمای مستند می‌توانند پکیج کل فیلم‌های جشنواره را به قیمت 300هزار تومان خریداری کرده و طی 8روز و براساس جدول برنامه، هر فیلمی که تمایل داشتند را به شکل آنلاین ببینند.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی 
در کنار نمایش فیلم؛ ورک‌شاپ‌های تخصصی نیز برگزار می‌شود. این کارگاه‌ها با عناوین و مدرسانی چون روایتگری در مستندهای جست‌وجوگرایانه (فیل ریس)، مستندسازی با جیمز لانگلی، تعریف مستند (بتسی مک‌لین)، مستند محیط‌زیست (لویی سیهویوس)، مستندهای کاراکترمحور با رویکردهای شخصی (مهدی کنجی)، مستند بحران (هانا پولاک)، مستند بیوگرافی و استفاده از تصاویر آرشیوی (برت مورگن)، تصویربرداری مستند (آیریس ان.جی)، تجربه‌های من در نزدیک‌شدن به شخصیت‌ها (مهرداد اسکویی)، روایت مستند (میرا نایر) و... هر روز در 3سانس 16، 17:30و 19 به‌صورت آنلاین برگزار خواهد شد و هنرجویانی که قبلاً اقدام به ثبت‌نام در بخش کارگاه‌های جشنواره کرده‌اند و  درخواست آنها مورد تأیید بخش پژوهش قرار گرفته، امکان حضور در این برنامه که از طریق صفحه اختصاصی اینستاگرام پخش می‌شود را خواهند داشت.

اکران 77 فیلم و نکوداشت خسرو سینایی
در نخستین روز از جشنواره، 77فیلم در پلتفرم‌های مشخص‌شده و در بخش‌های ملی «بلند، نیمه‌بلند و کوتاه»، کرونا، ‌شهید آوینی، نمایش ویژه و کارآفرینی به نمایش درآمد و در نخستین روز از این جشنواره نکوداشت خسرو سینایی، فیلمساز فقید برگزار شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید