• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
چهار شنبه 26 آذر 1399
کد مطلب : 118987
+
-

چرخه اقتصاد و چرخ‌های صنعت حمل‌ونقل

یادداشت
چرخه اقتصاد و چرخ‌های صنعت حمل‌ونقل

سیدمناف هاشمی‌-معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری

در تاریخ تحولات صنعت حمل‌ونقل کشور عزیزمان، روزهای سرنوشت‌سازی بوده که نقش تعیین‌کننده‌ای نه تنها در انسجام شبکه حمل‌ونقل که در اتحاد ملی داشته‌اند و 26آذر1361، از شمار چنین روزهایی است.
این روز، روز قدردانی از خدمات و زحمات طاقت‌فرسای دست‌اندرکاران خستگی‌ناپذیر حمل‌ونقل به‌ویژه رانندگان خدوم و شریف شاغل در این بخش و فرصت مناسبی برای بازاندیشی در رویکردهای سنتی حوزه حمل‌ونقل و سازوکارهای حاکم بر آن و بازنگری در راهکارهای موجود بر سر راه توسعه و تقویت این بخش و حرکت در مسیر ارتقاء و کارآمدی آن با استفاده از رویکردهای نوین است. حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از پایه‌های اساسی اقتصاد در جامعه جهانی، مورد توجه برنامه‌ریزان اقتصادی کشورمان نیز قرار دارد، چرا که امروزه در جهان، چرخه اقتصاد به‌واسطه چرخ‌های صنعت حمل‌ونقل به گردش در می‌آید و این مهم در سایه ایثار، تلاش و فداکاری رانندگان عزیز محقق می‌شود. عزیزانی که بی‌وقفه در راستای پیشبرد اهداف صنعت حمل‌ونقل کشور تلاش می‌کنند و از ارائه هیچ خدمتی به همنوعان خود دریغ نمی‌ورزند. بی‌شک، حمل‌ونقل در جامعه امروز، نقش تأثیرگذاری در همه عرصه‌ها داشته و جزئی از زندگی آحاد جامعه به شمار می‌رود و ازاین‌رو، کسب موفقیت در این عرصه، اجماع ملی و تلاش جمعی را می‌طلبد.
با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری جهانی این ویروس، بیش از هر زمان دیگری نیاز به توسعه حمل‌ونقل عمومی در کشور ما به‌ویژه کلانشهر تهران احساس شد و علاوه بر شهروندان عزیز، این کارکنان و رانندگان خدوم ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت بودند که با تمام وجود ، این نیاز را حس کردند. کلانشهر تهران که سال‌هاست مورد بی‌مهری دولت‌های مختلف در بخش حمل‌ونقل قرار گرفته است، همزمان با روز حمل‌ونقل، نیازهای انباشته شده خود را در زمینه توسعه و نوسازی ناوگان اعم از اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو فریاد می‌زند؛ هرچند اعتقاد داریم در سایه تعامل، هماهنگی و همدلی، می‌توان شرایط مناسب و زیرساخت‌های لازم را برای ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان و رسیدگی به خواسته‌ها و پاسخگویی به درخواست‌های آنها فراهم کرد. از این جهت، «تعامل» حداکثری با سایر دستگاه‌ها و همزمان، «پیگیری» مستمر مطالبات مغفول‌مانده حمل‌ونقل عمومی را به‌عنوان سیاست کلی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در دستور کار قرار داده‌ایم.
معتقدم؛ حمل ونقل عمومی همگانی یک وظیفه حاکمیتی است و حمایت دولت‌ها را می‌طلبد، چنانچه، اگر در طول سال‌های گذشته وظایف دولت را در حمایت از حمل‌ونقل شاهد بودیم، دچار چنین مشکلاتی نبودیم و امروز بیش از هر زمانی اثراتش را در زندگی شهروندان شاهد بودیم.
البته نباید این نکته را فراموش کنیم که اگر شاهد اهتمام همدلانه و همت جدی دولت محترم و مدیریت شهری به‌صورت مشترک نباشیم، در این مسیر پرتلاطم، عملاً راهی از پیش نخواهیم برد، لذا اکنون که فصل بررسی و ارزیابی بودجه کشور برای سال آینده فرا رسیده است، می‌طلبد که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با دقت و عنایت بیشتری، لزوم توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در تهران و سایر کلانشهرهای کشور را در بودجه پیشنهادی دولت به‌صورت ویژه مورد توجه قرار دهند.
امروز، چشم امید بسیاری از شهروندان در پایتخت و سایر شهرهای بزرگ و کوچک کشور به نمایندگان‌شان در بهارستان است تا با نگاهی ویژه به حمل‌ونقل عمومی، عقب‌ماندگی‌های 10ساله این بخش با همراهی‌شان جبران شود. واقعیت این است که ناوگان خسته و فرسوده شهر، رمق از رانندگان و کارکنان این بخش که بدون هیچ چشم‌داشتی به‌صورت شبانه‌روزی مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان هستند، ربوده است. از این رو، قدردان ایثارگری‌ها و فداکاری‌های این عزیزان در ایام سختی هستیم که کرونا بر بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی سایه افکنده است، رسیدگی به معیشت رانندگان شریف اتوبوس ، تاکسی و راهبران خدوم مترو را وظیفه خود می‌دانم.
در پایان، فرا رسیدن ۲۶ آذر - روز ملی حمل‌ونقل - را به تمامی دست‌اندرکاران صنعت حمل‌ونقل به‌ویژه رانندگان عزیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی و همه عزیزانی که در این بخش خدمت می‌کنند و به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، زحمات‌شان دوچندان شده و سلامتی‌شان به خطر افتاده است، خداقوت گفته و ضمن آرزوی سلامت و موفقیت برای تلاشگرانی که فعالیت آنها، متضمن شهری پویا و روان و مصداق شهری برای همه است، این روز را به آنها تبریک و تهنیت می‌گویم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید