• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 26 آذر 1399
کد مطلب : 118982
+
-

شهردار تهران در روز سه‌شنبه بدون خودرو و روز ملی حمل‌ونقل: در دوران کرونا توجه شهروندان ما به دوچرخه بیشتر شده است

برای برقی‌شدن حمل‌ونقل عمومی برنامه داریم

معاون شهردار تهران: دولت در ستاد ملی کرونا تامین 5هزار دستگاه اتوبوس را مصوب کرده و تلاش ما این است که حداقل نیمی از این تعداد به تهران برسد

گزارش
برای برقی‌شدن حمل‌ونقل عمومی برنامه داریم

محمد سرابی- خبرنگار

 آینده حمل‌ونقل در اختیار خودرو‌های برقی خواهد بود و به‌همین دلیل شهرداری برنامه‌هایی برای استفاده از اتوبوس‌های برقی در شهر دارد. شهردار تهران با بیان این خبر در مراسم روز ملی حمل‌ونقل تأکید کرد که تعدادی اتوبوس برقی ساخت داخل در شهر به‌کار گرفته می‌شوند. معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران نیز در همین مراسم گفت: مجموع کسانی که در حمل‌ونقل عمومی تهران فعالیت می‌کنند خانواده بزرگ 100هزار نفری را تشکیل می‌دهند.
حتی در سرمای شدید و با وجود محدودیت‌های کرونایی هم می‌توان گروهی از سالمندان پرانرژی و همینطور دوچرخه‌سواران را در پارک لاله پیدا کرد که صبح زود مشغول ورزش هستند.
شهردار که به مناسبت سه‌شنبه‌های بدون خودرو با دوچرخه از منزل به محل کار می‌رفت در ساعت 8صبح به پارک لاله رسید. گروهی از دوچرخه‌سواران نیز شهردار و معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری را همراهی می‌کردند. مراسم صبحگاهی روز ملی حمل‌ونقل شامل رونمایی سامانه یکپارچه پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی، تجلیل از تاکسیرانان برتر، نمایش دوچرخه‌های باری و تقدیر از برگزیدگان پویش سفر عشق بود که قسمت عمده آن به تاکسیرانی اختصاص داشت.
شهردار تهران با گرامیداشت روز ملی حمل‌ونقل گفت: «اوج حمل‌ونقل عمومی کلانشهر‌ها در مترو، اتوبوس و تاکسیرانی است. ما در این دوره یک مد ساده (دوچرخه) دیگر را هم به آن اضافه کردیم که سهم کمتر از یک درصدی داشت اما حالا آمار‌ها نشان می‌دهد که به یک درصد رسیده است.»
پیروز حناچی افزود: «در کلانشهر‌ها سلامت شهروندان به‌خاطر سبک زندگی شهری در خطر است اما با دوچرخه‌سواری می‌توان علاوه بر کمک به کاهش ترافیک خودرو‌های سواری، سطح تحرک و سلامتی را نیز افزایش داد. در دوران شیوع کرونا توجه شهروندان ما به دوچرخه بیشتر شده است.»  او با بیان اینکه 400واگن نسل اول مترو اورهال (تعمیرات اساسی) می‌شوند، گفت: «‌امسال برنامه توسعه مترو را داریم و خطوط 6و7تا آخر سال کاملا تکمیل می‌شود. باقیمانده خط 3هم کامل خواهد شد. البته در تامین اعتبارات مربوط به ترافیک مشکل داریم ولی موضوعی که 5میلیون نفر روزانه با آن درگیر هستند موضوعی حاکمیتی محسوب می‌شود و ان‌شاء‌الله دولت محترم هم کمک خواهد‌کرد.»
شهردار درباره اتوبوس‌های تهران نیز افزود: «‌اخیرا اتوبوس‌های جدید را در تهران به‌کار گرفتیم و این روند با اتوبوس‌های ساخت داخل و همچنین اتوبوس‌های برقی که برای نخستین بار به‌کار گرفته می‌شوند، ادامه خواهد یافت. آینده حمل‌ونقل عمومی در خودرو‌های برقی است و به همین دلیل هم برای این کار برنامه‌ داریم. بازسازی تاکسی‌‌‌ها هم با همکاری صنایع داخلی و پشتیبانی وام بانک‌ها و دولت انجام می‌شود.» شهردار در ادامه مراسم با اهدای لوح از شرکت‌کنندگان پویش سفر عشق که معادل فاصله تهران تا کربلا را در پایتخت رکاب زده بودند تقدیرکرد.

مشکلات مالی، مانع نوسازی تاکسی‌ها
معاون حمل‌ونقل و ترافیک تهران که با دوچرخه به این برنامه آمده بود نیز با تبریک 26آذر به تمام فعالان حوزه حمل‌ونقل و خانواده 100هزار نفری تاکسیرانی، مترو، اتوبوسرانی و پایانه‌های تهران، گفت: «‌تاکسی‌ها یک خانواده بزرگ هستند که نزدیک 80هزار نفر از شهروندان خوب رانندگی آنها را به‌عهده دارند. بیشترین فشار و ضربه در شرایط کرونا به آنها وارد شده و نه وزارت کار و نه شهرداری نتوانستند خیلی از آنها حمایت کنند. البته قرار بود وام‌هایی به آنها داده شود ولی فقط تعداد محدودی پرداخت شده است.»
سیدمناف هاشمی درباره نوسازی تاکسی‌ها افزود: «با دو بانک مهر اقتصاد و کارآفرینی امید توافق کردیم و تسهیلات و وام‌هایی که قرار است به رانندگان بدهیم از 70تا 90میلیون تومان خواهد بود تا بتوانند خودرو‌های فرسوده خود را بازسازی کنند.»
معاون شهردار گفت: «امسال بازسازی حدود 15هزار دستگاه را در برنامه داشتیم اما فقط 1800دستگاه نوسازی شده است. دلیل اصلی آن مشکلات مالی است زیرا راننده‌ها باید سهمی را بدهند که به‌علت گرانی شدید قادر به پرداخت آن نیستند. ما با ایران خودرو و سازمان بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت مذاکراتی کرده‌ایم تا اگر بتوانیم خودرو‌های هیبریدی را که آلودگی کمتری دارند، برای بازسازی ناوگان وارد کنیم.»
او با اشاره به اینکه در حوزه هوای پاک باید اقدامات مختلفی صورت بگیرد تا عقب‌ماندگی‌های چندین ساله جبران شود، گفت: «حدود 250دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس خریده‌ایم و خرید 250دستگاه دیگر را هم در دستور کار داریم. دولت در ستاد ملی کرونا تامین 5هزار دستگاه اتوبوس را مصوب کرده و تلاش ما این است که حداقل نیمی‌ از این تعداد به تهران برسد و به همین دلیل در حال مذاکره با کارخانه‌های خودرو‌ساز هستیم. قرار شده است 5/17درصد قیمت اتوبوس‌ها را شهرداری و 5/82درصد را دولت بپردازد. برای اورهال کردن واگن‌های مترو  و اتوبوس‌های بخش خصوصی هم برنامه‌هایی داریم.»
در این برنامه از چند تاکسیران‌ به‌دلیل امانت‌داری، خلاقیت در ضدعفونی خودرو علیه کرونا، استفاده از پرداخت الکترونیک و همینطور یک تاکسیران زن قدردانی شد. سامانه پرداخت الکترونیک تاکسیرانی تا‌کنون روی چند هزار دستگاه تاکسی نصب شده است و تا پایان سال در بیشتر تاکسی‌ها قابل استفاده است. قبلا اپلیکیشن‌های گوناگونی این کار را انجام می‌دادند.

 دکه‌های دوچرخه‌ای

در مراسم روز حمل‌ونقل در پارک لاله دوچرخه‌هایی به نمایش درآمدند که با یک چرخ اضافه در جلو تبدیل به دکه‌های سیار شده‌اند. با این دوچرخه‌ها علاوه بر حمل بار می‌توان خدمات گوناگونی را درست مشابه دکه‌های عرضه غذای آماده یا فروش اجناس مانند روزنامه‌ها و... انجام داد. قیمت هریک از این دوچرخه‌ها که در ایران ساخته می‌شود براساس قطعاتی که به آنها افزوده شده 7تا 20میلیون تومان است.

رونمایی از «شهرپی»
دیروز آیین رونمایی از پروژه‌های ده گانه مرکز آمار و رصد شهری و سامانه یکپارچه خدمات پرداخت شهری(شهرپی) با حضور شهردار تهران برگزار شد. شهر پی پرداخت یکپارچه شهری و زیرساختی برای انواع پرداخت‌های خرد شهری  است.

مکث
به شغل پدرم افتخار می‌کنم

 دیروز شهردار از خانواده «علیرضا سعیدان» تاکسیران تهرانی تقدیر کرد.  دختر او النا سعیدان چند روز پیش در یک برنامه تلویزیونی آشپزی حضور داشت و مجری برنامه از او سؤال کرده بود که آیا دوستانش از حرفه پدر او خبر دارند؟ این سؤال و انتشار فیلم در شبکه‌های اجتماعی باعث واکنش‌هایی درباره برخورد تحقیرآمیز مجری با شغل تاکسیرانی شده بود. النا در مراسم صبح سه‌شنبه به‌عنوان نماینده فرزندان تاکسیرانان، گفت: من نه‌تنها از شغل پدرم خجالت نمی‌کشم بلکه افتخار می‌کنم که پدرم جزو خانواده بزرگ تاکسیرانان است و از او تشکر می‌کنم که به من عزت نفس، انسانیت و شرافت را آموخت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید