• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 25 آذر 1399
کد مطلب : 118893
+
-

سودان از فهرست حامیان تروریسم آمریکا خارج شد

آفریقا
سودان از فهرست حامیان تروریسم آمریکا خارج شد

 دولت دونالد ترامپ در حمایت از عادی‌سازی‌ روابط میان سودان و رژیم صهیونیستی، نام سودان را پس از حدود 3دهه از فهرست کشورهای حامی تروریسم آمریکا حذف کرد. سفارت آمریکا در پایتخت سودان، اعلام کرد که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، ابلاغیه حذف نام سودان را از لیست کشورهای حامی تروریسم امضا کرده است. وزارت خارجه آمریکا ۴۵روز قبل اعلام کرده بود که چنین تصمیمی دارد. عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر حکومت انتقالی سودان، این تصمیم آمریکا را پایان دادن به انزوای کشورش خوانده است.
سودان، سومین کشور عربی پس از امارات متحده عربی و بحرین است که حدود 2‌ماه قبل اعلام کرد آماده عادی‌سازی رابطه با اسرائیل است، اما از آن زمان، برخلاف امارات و بحرین، هیچ گام عملی در راستای این تصمیم برنداشت. نام سودان در سال1993 و درپی حمایت عمر البشیر، رهبر وقت سودان، از القاعده و پناه دادن به اسامه بن‌لادن، رهبر این گروه، در فهرست تروریستی آمریکا قرار گرفت. در آن سال، القاعده برای نخستین بار ساختمان تجارت جهانی آمریکا در نیویورک را هدف حمله تروریستی قرار داد. پس از این حمله، سودان بار دیگر از سوی آمریکا در ارتباط با انفجارهای سال۱۹۸۸ در سفارتخانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا، حامی القاعده شناخته شد و مورد تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. این 2 انفجار، 220کشته به‌جا گذاشت.
دولت کنونی سودان به‌دلیل حمایت حکومت وقت خارطوم از القاعده در ارتباط با آن 2 انفجار تروریستی، حدود 2‌ماه پیش مبلغ ۳۳۵میلیون دلار غرامت به بازماندگان قربانیان آمریکایی پرداخت کرد. سودان که بعد از سرنگونی حکومت عمرالبشیر، کماکان با بحران اقتصادی روبه‌رواست، امیدوار است با حذف نامش از فهرست تروریستی، موجب جلب سرمایه‌گذاران خارجی شود. اقدام سودان به عادی‌سازی‌ روابط با اسرائیل اما با واکنش منفی در جهان اسلام روبه‌رو شده است. اسرائیل اعلام آمادگی کرده که در زمینه کشاورزی مدرنیزه به سودان کمک کند. با وجود حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم، دونالد ترامپ، 4‌هفته پیش «وضعیت اضطراری» در قبال سودان را برای یک سال دیگر تمدید کرد. با این فرمان، صادرات اسلحه به سودان ممنوع شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید