• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 25 آذر 1399
کد مطلب : 118876
+
-

نمی‌گذاریم پایان تحریم‌ها به تأخیر بیفتد

مشکلات کشور 4 عامل دارد؛ مشکلات ساختاری، جنگ اقتصادی، همکاری برخی مخالفان دولت با مخالفان نظام و نواقص مدیریتی/ برنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست، هیچ پیش‌شرطی را درباره برجام نخواهیم پذیرفت

نمی‌گذاریم پایان تحریم‌ها به تأخیر بیفتد

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در یک نشست خبری که به‌دلیل شرایط کرونا، متفاوت‌تر از نشست‌های خبری مرسوم که پرتعداد و متراکم بود، برگزار می‌شد؛ از دستاوردهای 7ساله و برنامه 7ماهه دولت گفت. اگرچه موافقان و مخالفان دولت چشم دوخته‌اند که سرنوشت بزرگ‌ترین دستاورد دولت در 7سال گذشته یعنی برجام چه خواهد شد و آیا برای بار دوم در 2دولت روحانی دیوار تحریم‌ها فرو خواهد ریخت، روحانی علاوه بر این کار ویژه، به ماموریت‌های دیگر دولتش در حوزه‌های عمرانی، محیط‌زیستی و به‌ویژه در بحث جلوگیری از موج چهارم کرونا و تامین واکسن اشاره کرد و به مخالفانش کنایه زد که دولت کارهای بزرگی در پیش دارد؛ «به همین دلیل وقت این کار را نداریم که به حاشیه‌سازی‌ها توجه کنیم. بسیاری از حرف‌ها زده می‌شود و پاسخ ندادن ما دال بر جواب نداشتن ما یا ضعف نیست؛ بلکه به‌خاطر این است که فرصت نداریم.» او در عین حال به مردم اطمینان داد: «دولت نمی‌گذارد عده‌ای پایان تحریم را به تأخیر بیندازند و به یک‌دقیقه و یک‌ساعت تأخیر‌انداختن هم رضایت نخواهد داد.» این جمله روحانی شاید در تکمیل افشاگری اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه مطرح شد که در گفت‌وگو با سایت انتخاب گفته بود: بعضی دوستان به آمریکا «گرا» می‌دهند که با ما بهتر می‌توانید کار کنید و دولت روحانی در قدرت نمی‌ماند و نباید با این دولت مذاکره کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به گذشت 7سال‌وچند‌ماه از دولت تدبیر و امید و فرصت باقیمانده 7ماهه تا پایان این دولت گفت: بار مسئولیت اداره کشور در سخت‌ترین شرایط یک قرن گذشته بر دوش این دولت گذاشته شد و با توجه به همزمانی جنگ اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، سخت‌ترین روزها و ماه‌هایی است که بر مردم عزیز کشور ما می‌گذرد و دولت در سخت‌ترین شرایط بار مسئولیت را برای اداره کشور بر دوش دارد.
روحانی با بیان اینکه ایران در سال95 بالاترین رشد اقتصادی را در عرصه جهانی داشت، گفت: در طول این 7سال در بسیاری از زمینه‌ها آنچه به مردم وعده دادیم عمل کردیم. وعده ما به مردم اعتدال، تعامل سازنده با جهان، برداشتن تحریم‌ها از دوش مردم و رساندن مردم به حقوق حقه خودشان بود.

کارهای بزرگ در پیش است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه تا پایان این دولت بهره‌برداری از طرح‌های مهم ریلی آغاز می‌شود، گفت: یکی از افتخارات این دولت تحول در حمل‌ونقل ریلی ازجمله واگن‌سازی، لکوموتیوسازی و تولید خطوط ریلی است. استان‌های همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و گیلان را به خطوط ریلی وصل کردیم و تا پایان این دولت دریای خزر را به خطوط ریلی در گیلان و کاسپین را به رشت متصل خواهیم کرد.
روحانی افزود: تلاش ما این است که چابهار را به زاهدان متصل کنیم. تا پایان امسال چابهار به ایرانشهر و زاهدان و یکی از شهرهایی که مدنظر ماست متصل خواهد شد و مابقی خط ریلی را هم تلاش می‌کنیم تا پایان این دولت تکمیل کنیم. رئیس‌جمهور گفت: یکی از طرح‌های بسیار مهم نیز طرح گوره به جاسک به‌عنوان یک طرح استراتژیک است که نفت را از خلیج‌فارس به دریای عمان برای صادرات می‌آوریم. این طرح استراتژیک تا پایان دولت افتتاح خواهد شد و یک بخش از آن نیز اوایل سال آینده افتتاح می‌شود.روحانی به طرح‌های دولت در حوزه محیط‌زیست اشاره کرد و گفت: طرح بسیار مهم احیای دریاچه ارومیه تا پایان سال افتتاح خواهد شد و تونلی که باید آب‌ها را به دریاچه ارومیه متصل کند، چند کیلومتری باقی مانده که احتمالا بهمن و اسفند به اتمام خواهد رسید و همه تلاش ما این است طرح‌های مهمی که داریم، تا پایان این دولت به اتمام برسانیم.
رئیس‌جمهور اجرای انتخابات سال1400 را کار بزرگ پیش‌روی دولت دانست و گفت: امیدواریم این انتخابات شکوهمند و با حضور همه احزاب و گروه‌ها و با یک رقابت بسیار خوب برگزار شود.
وی در ادامه به موضوع شیوع کرونا اشاره کرد و افزود: همه تلاش ما این است که موج سوم را امروز کنترل کنیم، تلاش بعدی این است که وارد موج چهارم کرونا نشویم و مسئله تهیه واکسن و انجام واکسیناسیون در یک زمان نزدیک چه با خرید و چه با تولید واکسن در داخل است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امیدوارم در این مدت بتوانیم به اهدافی که داریم، دست پیدا کنیم، گفت: وقت این کار را نداریم که به حاشیه‌سازی‌ها توجه کنیم، بسیاری از حرف‌ها زده می‌شود و پاسخ ندادن ما دال بر جواب نداشتن ما و یا ضعف نیست بلکه به‌خاطر این است که فرصت نداریم.
وی تأکید کرد: فرصت دولت برای این است که تا روز آخر به مردم خدمت کند و خدمات ارائه نماید و یکی از آن خدماتی که دولت به‌شدت دنبال می‌کند، شکستن تحریم است و بسیار امیدوار است که در این زمینه گام‌های خوبی بردارد؛ به این دلیل که جنگ اقتصادی ترامپ شکست خورده و این را همه دنیا معترف هستند که این جنگ با شکست مواجه شده است.

می‌خواهند پایان تحریم‌ها را به تأخیر بیندازند
به گزارش همشهری،روحانی در بخش دیگری از نشست خبری خود گفت: ما همه تلاشمان را انجام دادیم تا برجام زنده بماند تا به‌موقع مناسب، دومرتبه برجام نقش خودش را در کشور بتواند ایفا کند. در برجام به حقوق‌مان دست یافتیم و البته مقصود این نیست که مذاکرات و توافقی که انجام شده، بی‌نقص است؛ بی‌نقص فقط خداست و همه‌‌چیز در دنیا نقص و عیب و ایراد و اشکال دارد و ممکن است در این توافق هم ایراد و اشکالاتی باشد، اما به‌طور نسبی یک توافق بسیار مهم تاریخی بوده و در تاریخ ایران حتما بی‌سابقه است و در تاریخ منطقه نیز سراغ ندارم که یک کشور با 6کشور بزرگ بتواند مذاکره کند و در شرایط تحریم، موفقیت به‌دست بیاورد.
 روحانی در ادامه به موضوع پایان تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: پایان تحریم بدان معنا‌ست که مردم به یکی از حقوق حقه خودشان دست یافتند و پایان تحریم از طرف آمریکا به این معنا‌ست که تروریسم اقتصادی و جنایت متوقف شده است و جنایتکار اگر روند جنایتش را متوقف کرد، منتی بر سر طرف مقابل که علیه او جنایت مرتکب شده، ندارد، اما آن کس که مورد هجمه قرار گرفته، اگر یک ساعت و یک روز زودتر به حقش برسد، این حق طبیعی‌اش است.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت نخواهد گذاشت عده‌ای بخواهند پایان تحریم را به تأخیر بیندازند، افزود: عده‌ای هستند می‌خواهند پایان تحریم را به تأخیر بیندازند، ما یک دقیقه و یک ساعت هم به این رضایت نخواهیم داد و در برابر آنها خواهیم ایستاد، تحریم باید بشکند و این حق مردم است.

 بودجه مشکل ندارد
در روزهای گذشته واکنش‌های مخالفی از مجلس در مورد لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس داده است، شنیده می‌شود، حتی زمزمه رد کلیات لایحه بودجه از پارلمان هم شنیده شده است. حسن روحانی که در روز تقدیم لایحه بودجه به مجلس نرفته بود، دیروز از لایحه دولتش دفاع کرد و گفت: ما نقطه ضعف برای لایحه بودجه1400 قائل نیستیم و آنهایی که نقطه‌ضعف قائل هستند، نقطه ضعف را بگویند. ما برای بودجه نقطه قوت قائلیم و بودجه1400 به بهترین صورت تنظیم شده است که البته طرح اشکالات حق آنها‌ست. رئیس‌جمهور افزود: ما نفت را در این بودجه 2میلیون‌و300هزار بشکه با میعانات درنظر گرفتیم و این نفت و میعانات تولید و تامین خواهد شد. در جلسه دولت به صراحت یک‌بار دیگر هم گفتم و الان هم به مردم می‌گویم که ما سال آینده به‌طور متوسط تا پایان سال روزی 2میلیون‌و300هزار بشکه نفت و میعانات گازی تولید می‌کنیم و به فروش خواهیم رساند، بنابراین هیچ مشکلی در این زمینه نداریم
روحانی گفت: ما یک بودجه خوب تهیه کردیم که‌ نیمی از این بودجه را اجرا می‌کنیم و نیمی از بودجه را دولت بعدی اجرا می‌کند؛ یعنی تا مرداد ما مجری این بودجه هستیم و تقریبا 5‌ماه و کمی کمتر از آن را دولت بعدی اجرا می‌کند. به‌نظر من، بودجه دارای نقاط قوت هم برای حمایت از اقشار کم‌درآمد و هم برای توسعه کشور است و هم تکیه کافی بر مالیات دارد و در کوچک‌شدن دولت و فروش سهام دولت در بازار که یک رقم قابل‌ملاحظه در بودجه است، به‌نظر من بودجه بسیار خوبی تهیه شده است و بقیه امور به‌عهده مجلس است.

همیشه مسئول بودم
رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه اصولگرای جوان که معتقد بود بودجه بر مبنای رفع تحریم‌ها نوشته شده و اگر تحریم‌ها رفع نشود، حجم زیادی از کسری بودجه روی دولتی که قرار است در سال1400 روی کار بیاید، تحمیل می‌شود، گفت: اینکه برای دولت بعد مشکل درست کردیم یا نه، این تفکر را کاملا از ذهن پاک کنیم، من آدمی نیستم که در نظام نبوده باشم و 8سال بیایم و دولت را در اختیار بگیرم و بعد هم یک جایی بروم و مرتب مصاحبه کنم. من اینطور آدمی نیستم.
این بخش از سخنان حسن روحانی در شبکه‌های اجتماعی تعبیر به کنایه او به محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم شد؛ سیاستمداری که این روزها مشغولیت اصلی او مصاحبه است. روحانی دیروز در ادامه سخنانش گفت: من از اول در نظام بودم، از روز اول که انقلاب و نهضت شروع شده، از سال41 در نهضت بودم و بعد از انقلاب هم همیشه مسئول بودم. برای من نظام و کشور مطرح است نه این دولت و آن دولت.
روحانی گفت: بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه می‌کند، برای کسب مجوز است؛ یعنی از مجلس می‌خواهد اجازه بگیرد برای اینکه 2میلیون‌و300 الی 500هزار بشکه نفت بفروشد، برمبنای تحلیل بودجه نمی‌نویسیم، بر مبنای واقعیات بودجه می‌نویسیم. راه‌حل‌هایی که امسال داریم و پارسال نداشتیم. البته همه‌‌چیز را نمی‌توانیم پشت بلندگو توضیح دهیم که چه اقداماتی می‌کنیم. 2میلیون‌و300هزار بشکه که می‌گویم برمبنای توان فعلی‌مان است. اگر توان ما 2میلیون‌و800هزار بشکه بود، در بودجه 2میلیون‌و800هزار بشکه می‌نوشتیم.

به دولتی که وسط جنگ است حمله نکنید
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که از او درباره نقش سوءمدیریت‌ها در وضعیت فعلی کشور پرسید گفت: می‌گویند مدیریت چقدر نقش دارد. تحریم و جنگ اقتصادی چقدر نقش دارد؟ مخالفین دولت چقدر نقش دارند؟ چرا این را نمی‌گویید؟ آن چنددرصد است؟ درصد آن کجا رفت؟ مگر می‌شود در این شرایطی که هستیم، در وسط میدان جنگ، نقص و عیبی نداشته باشیم؟ حتما نقص و مشکل داریم. باید همه ما را یاری کنند، باید مجلس و قوه قضاییه و نیروهای مسلح ما را یاری کنند و همه مردم و همه باید کنار هم باشیم و تنهایی نمی‌توانیم.
روحانی گفت: بارها گفته‌ایم در یک میدان جنگ به‌تنهایی نمی‌شود جنگ را اداره کرد. ما 8سال جنگ تحمیلی داشتیم، نیروهای مسلح به‌تنهایی توانستند اداره کنند؟ نتوانستند؛ بلکه همه مردم آمدند، همه کمک کردند، بسیج آمد و مردم آمدند فداکاری کردند و ما در جنگ موفق شدیم، والا موفق نمی‌شدیم و شکست می‌خوردیم.رئیس‌جمهور افزود: «همانطور که من می‌گویم اگر شکستن تحریم امکان‌پذیر باشد یک دقیقه تأخیر آن گناه و جرم است، نقص مدیریت هم همینطوراست و اگر بتوانیم نقص مدیریت را یک دقیقه زودتر رفع کنیم، وظیفه ماست و اگر تأخیر بیندازیم گناه و جرم است. مگر قوه قضاییه و قوه مقننه ما بی‌اشکال است؟ مگر نیروهای مسلح ما بی‌اشکال هستند؟ اصلا شما یک نهاد بی‌اشکال پیدا کنید. نقطه نظر من این است که چرا فقط به دولت حمله می‌کنیم؛ به دولتی که وسط میدان جنگ است حمله می‌کنیم و چرا به بقیه حمله نمی‌کنیم؟ اگر کسی به دولت توهین و فحاشی کرد و تهمت زد چرا تشویق می‌شود؟ الان کسی جرأت می‌کند در این کشور به غیر از دولت به کس دیگری توهین کند؟ مثلا به قوه قضاییه و نیروی مسلح توهین کند؟ جرأت می‌کند؟ اگر جرأت می‌کند، بفرمایید. فردا این کار را می‌کند، پس‌فردا ببینید چه می‌شود. بعد از 24ساعت ببینید چند نفر احضار می‌شوند. اما به دولت هرچه فحاشی بکنند باز آنها را تشویق می‌کنند، مقام بالاتر پیدا می‌کنند، محبوب‌تر می‌شوند و آنها را تشویق‌ می‌کنند.»
او با اشاره به مشکلات فعلی کشور گفت: «4عامل دارد که این 4تا را باید با هم بگوییم؛ مشکل ساختاری یک بخش است، جنگ اقتصادی یک بخش است، همکاری مخالفان دولت با آنهایی که در بعضی از زمینه‌ها مخالف نظام هستند یک نقص هست و نواقصی هم در مدیریت وجود دارد که همه اینها باید مدنظر قرار بگیرند.»

برنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست
روحانی در بخش دیگری از نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار رویترز که درباره امید دولت دوازدهم به اصلاح سیاست‌های ترامپ در دولت بایدن پرسید، گفت: «معتقدیم شرایط در دولت آینده آمریکا تغییر خواهد یافت. آن شرایط قبلی باقی نمی‌ماند. حتی اگر ترامپ هم می‌ماند تغییر می‌کرد، حالا که آقای بایدن پیروز این انتخابات شده، تغییر خواهد کرد. علاقه‌مند هستیم روابط را با کشورهای اروپایی و غربی و با همسایگانمان گسترش دهیم و بر این مبنا تلاش می‌کنیم. همانطور که قبلا هم گفته‌ام رسیدن به این مسئله ساده و آ‌سان است. اگر طرف مقابل، 1+5 آماده باشد به سال2017 برگردد، ما هم آماده هستیم و این کار در زمان کوتاهی عملیاتی و اجرایی خواهد شد.» رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار ان‌بی‌سی‌نیوز هم که درباره شروط بایدن برای بازگشت به برجام پرسید، گفت: «آقای بایدن من نشنیدم که بگوید که اگر بخواهم برگردم باید یک توافق دیگر و قوی‌تری داشته باشیم. این حرف ترامپ است و حرف بایدن نیست. ترامپ همین را می‌گفت، می‌گفت این توافق را قبول نداریم و باید برگردیم به یک توافق قوی‌تر.»
وی افزود: «هیچ پیش‌شرطی را نخواهیم پذیرفت از هیچ‌کس. نه برجام قابل مذاکره است و نه اینکه بخواهیم برجام را از نو پهن کنیم روی میز مذاکره و ماده به ماده بحث کنیم. برجام قبلا مذاکره شده و روی آن توافق شده است. عین این برجام را یا همه اجرا می‌کنند یا اجرا نمی‌کنند؛ اگر اجرا کردند ما هم اجرا می‌کنیم.»
رئیس‌جمهور خطاب به خبرنگار ان‌بی‌سی‌نیوز گفت: «مسائل دیگری که نام بردید مسائل موشکی و منطقه‌ای هیچ ارتباطی به مسئله هسته‌ای ندارد. اینها را قبلا با ما صحبت کرده بودند. همان موقع که 1+5 با ما صحبت می‌کرد در برجام همه اینها را بحث کردند، ماه‌ها آمریکا بحث می‌کرد که مسئله موشکی را به توافق وارد کند؛ رد کردیم و گفتیم قابل مذاکره نیست. ماه‌ها بحث می‌کردند که مسائل منطقه‌ هم وارد شود، همه اینها بحث شده و رد شده است.»

مکث
مردم به اهداف ما رأی دادند
روحانی در بخشی از سخنان خود در پاسخ خبرنگاری که به تقابل مجلس و دولت اشاره کرده بود گفت: ما که اهل تقابل با قوه دیگر نیستیم. وظیفه همه ما را قانون اساسی مشخص کرده، وظایف دولت معلوم است. مبنا و معیار ما فقط قانون اساسی است. در چارچوب قانون اساسی با 2 قوه دیگر تعامل می‌کنیم. از آنها هم توقع داریم در چارچوب قانون اساسی با ما تعامل کنند، از قوای دیگر چیزی فرای قانون اساسی نمی‌خواهیم، منتها یک اهداف مهمی داریم، آن اهداف مهم باید مدنظر همه ما قرار بگیرد، اهدافی که مردم ماها را برای آن اهداف انتخاب کردند، برای اینکه آن مسائل را حل و فصل کنیم، در بحث‌ها و تبلیغات انتخاباتی‌ مرتب همین‌ها را مطرح کردیم که می‌خواهیم به نفع مردم این کارها را بکنیم و بر آن مبنا رأی گرفتیم. رئیس جمهور گفت: باز هم این نکته را تأکید می‌کنم که ما در شرایط جنگ هستیم و همه باید به فرمانده میدان کمک کنند برای حل مشکلات و نباید فرماندهی میدان تضعیف شود.

مکث
اردوغان شعر زیاد می‌خواند
روحانی در پاسخ به سؤال همشهری درباره آینده روابط ایران و ترکیه با توجه به شعرخوانی اردوغان در آذربایجان گفت: روابط ایران و ترکیه روابط بسیار مهمی است. روابط سیاسی و اقتصادی داریم. در مسائل منطقه بحث می‌کنیم و در مذاکرات آستانه با هم هستیم. البته مسئله تمامیت ارضی، ایران و جایگاه ایران هم اهمیت ویژه‌ای دارد. حق مردم ایران است که در یک جمله‌ای حساسیت به خرج دهند و نظرشان را اعلام کنند. تمامیت ارضی برای ما مهم است. آنچه برای من مهم بود این بود که خود وزیر امور خارجه ترکیه تلفنی به صراحت به آقای ظریف گفت که آقای اردوغان چنین قصدی را اصلا نداشته است. سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه و سفیر ترکیه هم همین را تأکید کرد. این شعر چندپهلوست و وابسته به این است که کجا بایستید بخوانید. این شعر را در ایران بخوانید یک جور است، خارج از ایران بخوانید یک جور دیگر معنا می‌شود. این یک شعر چندپهلوست. واقعیت این است که مقامات ترکیه به ما می‌گویند آقای اردوغان چنین قصدی را نداشته است. خود آقای اردوغان هم در همان سخنرانی تأکید کرده که ما در مسائل منطقه باید چندجانبه کار کنیم. ایران، ترکیه، روسیه، آذربایجان و ارمنستان باید با هم فعالیت کنیم. ما باید قبل و بعد صحبت آقای اردوغان را کنار هم قرار بدهیم. یعنی کل سخنرانی را در کنار هم قرار بدهیم. من با سابقه‌ای که طی ۷سال گذشته با آقای اردوغان دارم و مذاکرات بسیار زیادی که داشتیم بعید می‌دانم چنین قصدی داشته باشد که به ملت ما و تمامیت ارضی ما توهین کند. البته حق آنهایی که معترض شدند طبیعی است که حساسیت خود را به میهن‌دوستی خودشان نشان دهند؛ بنابراین با این بیان صریحی که مقامات ترکیه رسما به ما گفتند که چنین قصدی در کار نبوده است. ایشان می‌خواسته بگوید مردم آذربایجان از آزاد شدن سرزمین‌هایشان خوشحالند. حالا یک شعری هم خوانده که معمولا آقای اردوغان شعر زیاد می‌خواند و وقتی سخنرانی می‌کند از حافظ و سعدی و مولانا مرتب شعر می‌خواند. با توضیحاتی که دادند ما می‌توانیم از مسئله عبور کنیم. حساسیت مردم ما بسیار مهم است. همه دنیا باید بدانند که میلی‌متر میلی‌متر سرزمین ما برایمان بسیار مهم است و همه در سخنرانی‌هایشان باید به این حساسیت ایران و اهمیت مسئله تمامیت ارضی توجه بیشتری کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید