• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 23 فروردین 1397
کد مطلب : 11885
+
-

چیدمانی از طبیعت برای دورهمی‌های خانوادگی

میهمانی زیر سقف آسمان

میهمانی زیر سقف آسمان

مریم بهریان
برگزاری جشن تولد، مراسم نامزدی، آشتی دادن دو دوست یا دو نفر از اعضای فامیل در طبیعت، تقدیر از بزرگ والدهای خانواده در فضای سبز و دل انگیز بهاری ایده جالبی است که می‌تواند انسان شهرنشین امروزی را از قید و بند و تسخیر در و دیوارها رهایی ببخشد. بسیاری از افراد تا همین چند دهه اخیر، ترجیح می‌دادند میهمانی‌های شان را در فضای باز مانند حیاط یا باغچه‌های خانه برگزار کنند.امروزه در بسیاری از روستا‌ها، جشن‌ها و میهمانی در فضای باز انجام می‌شود و غالبا هم محلی‌ها در این جشن‌ها مشارکت می‌کنند، اما با شکل‌گیری شهر‌ها و رونق آپارتمان‌نشینی، دورهمی‌ها و میهمانی‌ها بیشتر به اتاق‌های دربسته و فضاهای بسته و محدود شدو امکان دورهمی زیر آسمان زیبا و در فضای باز از بین رفت.  فصل بهار فرصت مناسبی است تا سنت گردهمایی خانوادگی یا برگزاری میهمانی در جشن در طبیعت را با شرط مراقبت از فضای سبز و احترام به قوانین محیط زیستی از سر بگیریم یا با رونق بخشیدن به فضای بالکن‌ها که ممکن است تا امروز غیر قابل استفاده مانده باشند یا حیاط‌های مشترک آپارتمانی جشن و شادی مان را با طبیعت به اشتراک بگذاریم. صندلی و میزهای تاشو و کم حجم انتخاب خوبی برای برگزاری دورهمی‌های خانوادگی در طبیعت هستند. می‌توانید میز پیک نیک و برگزاری جشن را درست مانند چیدمان میز پذیرایی از میهمانان در آپارتمان، تزئین کنید و به شهر و طبیعت هیجان و زیبایی و شادی ببخشید. تحقیقات زیادی نشان می‌دهد، شادی و احساس لذت از زندگی مسری است.بنابراین وقتی بتوانیم در گوشه‌ای از این طبیعت زیبا، پیوندهای خانوادگی مان را با دیگران شریک شویم، به طور قطع در گسترش شادمانی و حس همدلی و نوع دوستی در میان مردم دیگر و همچنین افزایش امید به زندگی  گام‌های موثری برداشته‌ایم.



  رفع دلتنگی با راهکارهای ساده


بالکن‌ها می‌توانند به عنوان نقطه کانونی آپارتمان‌ها مشکل زندگی شهری و دلتنگی‌های ناشی از آن را برطرف کنند. برای کسانی که زندگی در آپارتمان خسته‌کننده شده ، هیچ چیز به اندازه چیدمان اصولی بالکن‌ها نمی‌تواند در افزایش شادی و نشاط شان موثر باشد . اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که از یکنواختی چیدمان خانه خسته شده‌اید و دوست دارید حال و هوای آن را تغییر دهید،  از بالکن‌ها شروع کنید و سبدی از گل‌های قرمز، بنفش، گلبهی و آجری رنگ را روی میز نشیمن یا ناهار خوری قرار دهید به خصوص اگر نمایی از بالکن در اتاق پذیرایی هم به چشم می‌خورد با این شیوه گل‌آرایی  متوجه تغییر فضا خواهید شد . مطمئن باشید این تغییر کوچک پویایی و سرزندگی را برای شما به ارمغان خواهد آورد  و روزمرگی  از خانه رخت بر خواهد بست. این شیوه چیدمان برای میهمانی‌های شام یا عصرانه  آخر هفته که دوست دارید مجلل و با شکوه به نظر برسد، پیشنهاد می‌شود. می‌توانید  گلدان  سرامیکی با رنگ‌های تیره را با گل‌هایی مانند میخک، آلسترومریا، لیلیوم، رز، شقایق، گل ادریس و لاله بیارایید.

اگر می‌خواهید فضا را در فضای خارج از خانه تلطیف  کنید. یک راهکار آراستن ایوان  با گل‌هایی به رنگ سبز کمرنگ، آبی و بنفش ملایم است. تزئین سبدهای چوبی با برگ‌های زینتی درختان، یا گیاه اکالیپتوس و اسطوخودوس، گل ستاره ای، فریزیا، گل زبان در قفا، رز، میخک و بیدمشک  احساس آرامش را به اعضای خانه و میهمانان هدیه می‌دهد. هنگام گل آرایی دقت کنید تا شاخه‌های اصلی یا غنچه‌های بزرگ گل  در مرکز یا بالاترین قسمت گلدان و سبد چوبی قرار بگیرد. سپس اطراف آن را با برگ‌های تزئینی و شکوفه‌های کوچک و رنگارنگ تزئین کنید. در صورتی که می‌خواهید میهمانی‌های رسمی را در فضای خارج از اتاق‌ها برگزار کنید، گلدان‌های شیشه‌ای یا سرامیکی گرد برای گل آرایی گزینه مناسبی محسوب می‌شود.اگر به فکر برگزاری یک میهمانی نسبتا رسمی، هستید گل‌هایی مانند ارکیده، آفتابگردان، استرزیا، آنتریوم، زنبق، میخک مینیاتوری، گلایل و لیلیوم فضای خانه را برای پذیرایی رسمی آماده می‌کند.


هنگام گل آرایی دقت کنید تا شاخه‌های اصلی یا غنچه‌های بزرگ گل  در مرکز یا بالاترین قسمت گلدان و سبد چوبی قرار بگیرد. سپس اطراف آن را با برگ‌های تزئینی و شکوفه‌های کوچک و رنگارنگ تزئین کنید



  رنگ‌هایی که شادی هدیه می‌دهند



یکی از بهترین رنگ‌ها برای میز آرایی در فضای خارج ازآپارتمان رنگ فیروزه‌ای است. در حقیقت تلفیق سبزینه‌های بهاری با اکسسوری‌ها و وسایل پذیرایی فیروزه‌ای رنگ،  تنش و استرس ناشی از زندگی پر از دغدغه و سریع شهر نشینی را کاهش می‌دهد و می‌تواند آخر هفته‌ای زیبا و پر از آرامش را برای میهمانان بهاری رقم بزند. استفاده از رنگ‌هایی مانند فیروزه‌ای و سبز نه تنها حال و هوای افراد خانه را به یکباره تغییر می‌دهد، بلکه آرامش بخش نیز به حساب می‌آید، بنابراین  سری به کابینت‌ها و کمدهایی که کمتر از آن استفاده می‌کنید بزنید و از وسایل تزئینی به فیروزه‌ای رنگ برای آراستن فضای بالکن‌ها  و میز یا سفره پیک نیک در طبیعت  کمک بگیرید. قراردادن بشقاب‌های فیروزه‌ای یا سبز رنگی که طرح‌های سنتی دارند، به صورت متقارن و موازی یکدیگر روی میزی که در حیاط ، بالکن یا فضای دورهمی‌های خانوادگی در طبیعت قرار دارد، چیدمانی متفاوت را به همراه خواهد داشت. همچنین این نوع چیدمان در مواقعی  که میزبان هستید،  نشان از میهمان نوازی متفاوت و صمیمانه شما خواهد داشت.

اگر فضای حیاط یا بالکن طوری است که می‌توانید از صندلی و میز برای پذیرایی استفاده کنید، حواس‌تان به انتخاب رنگ و مدل صندلی‌ها در چیدمان باشد. لازم نیست،  هزینه زیادی برای آراستن حیاط یا بالکن‌ها صرف کنید. همیشه در انبار خانه یکی، دو دست از این صندلی‌های قدیمی که به ظاهر دورریختنی می‌آیند، پیدا می‌شود. صندلی‌های شکسته یا رنگ و رو رفته با تعمیرات جزیی و رنگ، مناسب ترین وسیله برای آراستن حیاط خانه و پذیرایی از میهمانان بهاری هستند . کافی است از رنگ‌های شاد برای چیدمان میز ناهار خوری و رنگ‌آمیزی صندلی‌ها کمک بگیرید . لازم هم نیست از یک رنگ استفاده کنید. تلفیقی از رنگ‌های سبز و فیروزه‌ای و آبی یا نارنجی و سفید و زرد می‌تواند فضای حیاط را متعادل کند و نمادی از طبیعت،  میهمان دوستی، صمیمیت، سبزی و نشاط را به همراه داشته باشد. مطمئن باشید غذا خوردن در جشن رنگ‌ها ی بهاری واین آب و هوا حال و هوای دیگری دارد .

صندلی‌ها را متناسب با فضای بیرون بچینید. نیاز نیست از نظم خاصی برای قرار دادن صندلی‌ها استفاده کنید. فقط کافی است، همه چیز طبیعی باشد و پا به پای طبیعت قدم بردارید.



  تزئین دیوارهای بالکن با ایده‌های ساده


یک ایده جالب برای ماندگار کردن دورهمی‌های بهاری استفاده از دیوار حیاط برای هنرنمایی میزبان و میهمان است. برای درست کردن این شاهکار و هدیه زیبا می‌توانید، از ابزاری مانند مقوا، دستمال، رنگ مخصوص تخته سیاه، گچ، کاغذ سفید، تراز مخصوص نصب موکت، قلم موی رنگ و چسب کمک بگیرید. در مرحله اول، بخش مورد نظرتان را درحیاط یا بالکن با رنگ سیاه رنگ‌آمیزی کرده و آن را به صورت یک تخته سیاه درآورید. سپس از گچ کمک بگیرید و بخش رنگ شده را رنگ‌آمیزی و با دستمال آن را پاک کنید. طرح مورد علاقه‌تان را روی کاغذ بکشید و سپس با کمک مداد، طرح مورد‌نظرتان را روی مقوا ترسیم کنید و با قیچی یا کاتر آن را جدا کنید. در مرحله آخر طرح ترسیم شده روی مقوا را با چسب روی دیوار بچسبانید  و با گچ در فاصله‌های مناسب، دور طرح را خط بکشید. پس از مدتی دیوار اتاق‌تان از طرح‌های جالب پر شده و شما با ابتکار و خلاقیت خودتان کاغذ دیواری دست ساز درست کرده‌اید. این کاردستی زیبا می‌تواند عصر یک روز تعطیل را برای شما و خانواده‌تان شگفت‌انگیز جلوه دهد.



 نظم دهی به فضای بالکن‌ها


ساخت میز صبحانه یا میز کوچکی که بتواند میزبان گپ زدن‌های دو دوست باشد آن قدر هم مشکل نیست. با چند پالت ساده می‌توانید نیمکت یا میز صبحانه درست کرده  و از میهمان‌هایتان به این وسیله پذیرایی کنید.

یک روش ساده برای تزئین باغچه یا حیاط خانه کمک گرفتن از پالت‌های چوبی است؛ مثلا می‌توانید با ایجاد 4 حفره در چهار گوشه پالت و عبور دادن سیم یا طناب ننو یا تاب درست کنید، می‌توانید گل و گیاه مورد علاقه‌تان را در پالت بکارید یا از آن به عنوان وسیله‌ای برای قرار دادن ابزار باغبانی، جا کفشی یا قرار دان شیشه‌های نوشابه و ترشی کمک بگیرید. با چند پالت ساده نیمکت یا میز صبحانه بسازید  بسازید.  یا آن‌ها را گوشه‌ای از حیاط نصب کرده و چند گلدان ساده که با کاغذهای رنگی و گل‌های هفت رنگ تزئین کرده‌اید را در آن قرار دهید، حتی اگر اهل مطالعه هستید و دلتان می‌خواهد در فضای باز صبحانه میل کنید و کتاب بخوانید، حتما از پالت برای ساختن قفسه‌های کتاب کمک بگیرید  لوازم غذاخوری ایوان مثل دستمال‌ها، ظروف، پارچ و لیوان‌ها را مرتب کنید و در پالت‌های چوبی قرار دهید. می‌توانید از ظروف غذاخوری قدیمی‌تر داخل خانه برای این منظور استفاده کنید و نیازی به هزینه اضافی برای خرید ظروف نو نیست. نورپردازی حیاط با لکن‌ها را هم فراموش نکنید، میهمانی‌هایی که در بعد‌از‌ظهر یک روز‌هاری زیبا برگزار می‌شوند، بهتر است با شمع و لوسترهای بادکنکی یا کنفی تزئین شوند چنین آویزهایی می‌تواند فضای رویایی و زیبایی را برای افراد شرکت‌کننده در میهمانی رقم بزند.

اگر می‌خواهید از بالکن یا حیاط خانه برای پذیرایی ازمیهمانان‌تان استفاده کنید، بهتر است فکری هم به حال یک نورپردازی درست و حسابی کنید. در صورتی که در آپارتمان خود حیاط مشترک دارید، از دیگر اعضای آپارتمان در خواست کنید تا در صورت امکان  همکاری کنند که حیاط برای دورهمی‌های ساده آماده شود. می‌توانید برای رنگ‌آمیزی دیوارها از یکدیگر کمک بگیرید. رنگ‌های کدر و تکراری را با پوش‌شهای شاد تغییر دهید. با همیاری و مشورت از ابزارهای قدیمی و وسایل بازیافتی برای تعمیر حیاط و زیبا ساختن فضای آن کمک بگیرید؛ برای نمونه  اگر تشک مبل‌تان  فرسوده شده و حالت تورفتگی پیدا کرده، بهتر است سری به کارگاه مبل سازی بزنید و به اندازه نیازتان اسفنج و ویسکوز که همان پنبه مصنوعی است تهیه کنید. سپس در بالکن یا حیاط اسفنج و ویسکوز را با هم ترکیب کنید و آن را به جای تشک مبل قراردهید. حواس‌تان باشد برای قسمت رویی مبل حتما از ویسکوز که الیافی شبیه به پنبه مصنوعی است استفاده کنید تا بافت مبل دارای پستی و بلندی نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید